Innowacje technologiczne aut. Większy komfort i bezpieczeństwo

Komentowanie wyłączone
samochod

fot. Floris Looijesteijn / Foter / CC BY

Świat motoryzacji pędzi nieubłaganie naprzód. Nowinki technologiczne pojawiają się cały czas, niestety bardzo często producenci odchodzą od przemyślanych rozwiązań.

Najczęściej wyposażenie związane z bezpieczeństwem pojazdów wpisuje się na stałe w świat motoryzacji. Tak było z pasami bezpieczeństwa, zagłówkami, strefami kontrolowanego zgniotu, poduszkami powietrznymi czy z systemami ABS (układ zapobiegający blokowaniu się kół) czy ESP (układ kontroli trakcji). Część doskonałych rozwiązań nie wchodzi niestety na stałe jako standardowe wyposażenie samochodu.

Komfort i bezpieczeństwo

Z biegiem lat większość luksusowego wyposażenia marek premium stała się codziennością. Elektryczne szyby, klimatyzacja, tempomat czy sześć poduszek powietrznych nie dziwią już nikogo nawet w autach segmentu klasy B. W popularnych modelach pojawiają się fotele wyposażone w funkcje masażu, a to wszystko powoduje, że producenci aut najdroższych coraz bardziej czują oddech na plecach dużo tańszej konkurencji. Dziś drogie auto staje się wyznacznikiem pozycji społecznej, bo nawet tańsze auta są naszpikowane elektroniką dbającą o bezpieczeństwo podróżnych, co pozwala na uzyskanie pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych EURO NCAP.

Szyby i wycieraczki

W okresie zimowym podgrzewana przednia szyba znana z Fordów jest bardzo przyjemnym udogodnieniem, które chroni… nasze dłonie, gdy w pośpiechu skrobiemy szyby, a także samą szybę przed zarysowaniami. Podgrzewane dysze spryskiwaczy także są dobrym rozwiązaniem w siarczyste mrozy. Obecnie na rynku pojawił się nowy model Volvo  XC 90 wyposażony w wycieraczki, z szeregiem dysz spryskiwaczy, z których płyn wylewa się na szybę bezpośrednio przed wycieraczkę. Rozwiązanie takie pojawiło się jednak już w 1970r. w Citroenie CX.

Kierownica

Nieruchomy środek kierownicy w Citroenach to nie fantazja konstruktora, lecz zapewnienie optymalnej pozycji dla otwierającej się poduszki powietrznej kierowcy. Właściciele aut, w których kręcić można tylko samym wieńcem kierownicy chwalą to rozwiązanie, ale nie brakuje też takich, którzy twierdzą że wiele czasu zajęło im przyzwyczajenie się do tego rozwiązania.

Head up display

Wyświetlacz HEAD UP DISPLAY to urządzenie dzięki któremu zamiast na desce rozdzielczej informacje wyświetla na przedniej szybie, w sposób który nie zasłania widoku. Pozwala to kierowcy kontrolować podstawowe parametry samochodu bez odrywania oczu od drogi. W motoryzacji stosuje się go m.in. w Citroenie C6. Myślę że wkrótce to rozwiązanie pojawi się w wielu modelach różnych marek, a pomyśleć że kiedyś było dostępne ono tylko dla pilotów wojskowych myśliwców (np.F-16).

Światła

Doświetlanie zakrętów – rewolucyjne rozwiązanie jak na 1967r. gdy wyposażony w nie został Citroen DS – obecnie coraz częściej widywane jest w samochodach, gdy po włączeniu kierunkowskazu zapala się również odpowiedni reflektor przednich świateł przeciwmgłowych. Pewne rozwiązania powinny w niedługim czasie stać się standardem we wszystkich nowo sprzedawanych pojazdach. Automatyczne włączanie się świateł awaryjnych w momencie zadziałania systemu ABS, poprawia bardzo bezpieczeństwo. Światła do jazdy dziennej przez jednych uznawane za zbędne, także poprawiają bezpieczeństwo. Niemożność ich całkowitego wyłączenia  powoduje to, iż niefrasobliwy kierowca, który zapomniał włączyć światła po zmroku pozostaje choć trochę widoczny na drodze. Popularne dziś lampy LED, znane są od lat  – do aut trafiły jednak bardzo późno. Wiele lat upłynęło zanim udało się uzyskać białą barwę takiego światła. Jednym z pierwszych aut wyposażanych w oświetlenie z technologią LED była Lancia Thesis (dot. tylnych lamp).

Czasem doskonałe drobiazgi, które nie wpływają na wzrost kosztów produkcji, zostają zapomniane. Przykładem może być spłaszczony włącznik kierunkowskazów występujący w rodzinie Fiatów Marea/Bravo/Brava czy w Lancii Lybra. Opuszek palca świetnie układał się do takiego włącznika, niestety dziś w nowszych modelach nie jest już spotykany.

Nie ma pojazdu idealnego, wiele technologii nadal chronią patenty, a producenci aut bardzo uważają, by nie narazić się na wielomilionowe odszkodowania, za zastosowanie rozwiązania, które choć proste bywa zarezerwowane tylko dla jednej marki.

qrsantAdam Wysocki

Ośrodek Szkolenia Kierowców Qrsant

ul. Modlińska 102, GCKiS w Jabłonnie

tel. 513-763-763

www.qrsant.pl