Dzisiaj

18°C
ciśnienie 1015 hpa,

Jutro

26°C
min. 17°C, maks. 27°C
ciśnienie 1018 hpa,

Oklejanie samochodów folią – co i jak?

Komentowanie wyłączone
gazetapowiatowa.pl

Czy możliwa jest zmiana koloru samochodu lub zabezpieczenie lakieru bez konieczności rozbierania go na części? Tak! Wystarczy, że okleimy go przy pomocy folii kolorowej lub bezbarwnej. Na czym polega tego typu metamorfoza?

 

Zalety tego rozwiązania

Oklejanie samochodów nie jest nowością na rynku – od lat firmy korzystają z tego typu usług, by wyeksponować swoje logo i jeszcze lepiej rozreklamować świadczone usługi. Robią to również zespoły rajdowe – w ten sposób mogą nadać swoim pojazdom unikatowości.

Technika oklejania cieszy się coraz większą popularnością, jako że dostępne obecnie na rynku folie cechują się wysoką trwałością (potrafią wytrzymać nawet dziesięć lat), a co więcej – są w stanie ochronić seryjny lakier przed asfaltem, solą czy drobnymi otarciami. Co ważne, możemy się ich pozbyć w dowolnym momencie. Jeżeli chodzi o cenę, to jest ona zbliżona do lakierowania lub nawet niższa, a wymagany czas – znacznie krótszy.

Jak przygotować się do oklejenia samochodu?

Zanim przejdziemy do oklejania naszego pojazdu, należy go dokładnie umyć. Kolejnym etapem jest odtłuszczenie nadwozia – jedynie wówczas będziemy mieć pewność, że klej złapie się powierzchni auta, a nie pozostałości po szamponie czy kurzu. Kluczową rolę odgrywa tu rodzaj folii. Najlepiej stosować produkty sprawdzonych marek, które będą odporne na działanie wysokich i niskich temperatur, a podczas odklejania nie odejdą wraz z lakierem.

Rodzaje folii do oklejania samochodu

Pierwszym dostępnym na rynku rodzajem folii jest sztywna, stworzona z myślą o powierzchniach płaskich (nie należy jej stosować do wypełniania głębokich przetłoczeń, na przykład pod klamką). Jej grubość to około 0,07 – 0,10 milimetra.. Do zalet zaliczyć można wysoką odporność na rozerwanie oraz niską cenę na poziomie 5-25 złotych za metr kwadratowy. Folię tego typu stosuje się najczęściej do wyklejania reklam i wzorów. Nakłada się ją na mokro, dociąga przy użyciu opalarki, a na koniec wygładza powierzchnię specjalnymi tackami.

Na rynku spotkać można się także z foliami wylewanymi, do zalet których zalicza się możliwość precyzyjnego układania i łatwego kształtowania. Jej grubość to około 0,05 milimetra. Produkt tego typu nakleja się na ciepło – sprawia to, że rozpływa się i oblewa precyzyjnie wybrany element. Kolejnym etapem jest wygładzenie całej nawierzchni przy pomocy tacek i wyciśnięcie powietrza spod folii tak, by nie pojawiły się bąble. Cena takiego produktu to około 100 złotych za metr kwadratowy.

Na co zwrócić uwagę decydując się na taki zabieg?

Do ceny folii doliczyć należy oczywiście pracę fachowców, którzy podejmą się tego zadania. Średnia stawka za metr kwadratowy to od 30 do 120 złotych (uzależnione jest to od krzywizny karoserii). Koszt wyklejenia całego auta kosztować będzie nas zatem co najmniej 3500 zł (dotyczy to użycia najtańszego produktu).

Po oklejeniu samochodu, nie należy korzystać z myjni automatycznych – ostre szczotki mogłyby poszarpać folię lub ją pozadzierać. Najlepszym rozwiązaniem będzie mycie auta ręcznie, ewentualnie na myjniach bezdotykowych. Decydując się na drugie rozwiązanie warto pamiętać, by nie przykładać dysz zbyt blisko – spowodować może to bowiem pozadzieranie krańców folii. Bez obaw zdecydować możemy się natomiast na woskowanie nadwozia, które ją zakonserwuje.

Warto sobie również zdawać sprawę z faktu, że jeżeli nasz samochód był bity i wozi na sobie dużą ilość szpachli lub został niewłaściwie polakierowany, istnieje możliwość, że w czasie ściągania folii wraz z nią odejdzie powłoka lakiernicza.

Samodzielne oklejanie samochodu

Oklejenie auta najlepiej zlecić fachowcom, lecz jeżeli mamy pewne doświadczenie w tej materii, możemy spróbować wykonać to zadanie samodzielnie. Potrzebować będziemy: nożyczek, rakli z filcem, taśmy klejącej, skalpela lub nożyczek do cięcia papieru, odtłuszczacza, rękawiczek, opalarki oraz ściereczki bawełnianej. Pierwszym etapem będzie dokładne oczyszczenie oklejanej powierzchni tak, by nie było na niej drobinek kurzu. Następnie odtłuszczamy lakier samochodu tak, by folia zachowała przyczepność i wymontowujemy wszystkie wystające z karoserii elementy. Podczas aplikacji folii, jej temperatura powinna wahać się od 21 do 23 stopni Celsjusza. Etapem kolejnym będzie pozycjonowanie folii na wybranym przez nas elemencie i docięcie jej do elementu w odrobinę większym formacie. W tym celu odklejamy część papieru podkładowego i przyklejamy w ustalonym wcześniej miejscu. Nakładamy folię doklejając raklą i jednocześnie wypychając powierzchnię spod spodu. W miejscach, w których występują zagięcia i przetłoczenia, podgrzewamy laminat w celu nadania mu kształtu danego elementu. Przy krawędziach docinamy materiał, a po ostudzeniu zawijamy folię. Gdy zakończyliśmy oklejanie samochodu, pozostawmy go na około 24 godziny w tym samym pomieszczeniu. Pamiętajmy także, by folii nie nabłyszczać przez około 3 tygodnie po wykonanym zabiegu. Po tym czasie zastosować można teflonowe lub silikonowe środki pozbawione wosków. Oklejone folią samochody prezentują się następująco: https://www.3mcentruminspiracji.pl/realizacje/

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 2

  1. Miałem do czynienie z roznymi foliami i najwygodneijszym rozwiazaniem okazala sie folia natryskowa z full dip. Szybka aplikacja, stuprocentowe pokrycie, swietna wytrzymalosc, bylem pod duzym wrazeniem.

  2. Ja cały czas stosuje w moim aucie Full Dip, folie natryskową którą bardzo fajnie się aplikuje, daje 100% krycie i jest naprawdę wytrzymała. Ja jestem zawalony i ciągle polecam go moim kuplom 🙂