Dzisiaj

17°C
ciśnienie 1015 hpa,

Jutro

15°C
min. 12°C, maks. 15°C
ciśnienie 1015 hpa,
Poziom zanieczyszczenia powietrza:Pył zawieszony PM 2.5: 3.2 µg/m3 (13% normy)Ozon gazowy (O3): 68.83 µg/m3 (57% normy)Dwutlenek siarki (SO2): 7 µg/m3 (2% normy)Dwutlenek azotu (NO2): 5.2 µg/m3 (3% normy)

Aktywni seniorzy są zdrowsi i dłużej zachowują młodość

senior-cwiczenia

fot. University of the Fraser Valley via Foter.com / CC BY

Seniorzy, którzy zachowują regularną aktywność fizyczną, mają znakomicie działające mięśnie, układ odpornościowy i hormonalny, a także bardzo dobry poziom cholesterolu i zdrową zawartość tkanki tłuszczowej.

Naukowcy z University of Birmingham i King’s College London sprawdzili stan zdrowia starszych osób, które przez większość życia korzystały z ćwiczeń fizycznych. Chcieli się dowiedzieć, jak ruch wpływa na starzenie.

W badaniu wzięło udział 125 osób w wieku od 55 do 79 lat. Aby zakwalifikować się do projektu, mężczyźni musieli przejechać na rowerze 100 km w 6,5 h, a kobiety – 60 km w 5,5 h. Ochotnicy przeszli następnie serię testów. Ich wyniki naukowcy porównali z wynikami badań zdrowych osób nieuprawiających sportu, w wieku od 57 do 80 lat oraz od 20 do 36 lat.

U ćwiczących seniorów badacze nie zauważyli spadku masy i siły mięśni. Nie wzrósł też u nich poziom cholesterolu ani nie zwiększyła się ilość tkanki tłuszczowej. U mężczyzn utrzymało się wysokie stężenie testosteronu – co sugeruje, ze uniknęli oni większości skutków „męskiej menopauzy”.

Co najciekawsze u seniorów sportowców młodość zachował także układ immunologiczny. Tak, jak zwykle grasica po 20. roku życia zmniejsza ilość wytwarzanych limfocytów, tak u trenujących seniorów narząd ten produkował tyle samo komórek odpornościowych, co u młodych osób.

Niestety według statystyk mniej niż połowa osób po 65-tym roku życia ćwiczy wystarczająco dużo, by zachować zdrowie, a ponad połowa populacji w tym wieku cierpi z powodu co najmniej dwóch chorób. Najlepszym więc sposobem na pozostanie zdrowym i aktywnym na długie lata jest znalezienie aktywności fizycznej, która sprawia przyjemność. Warto też od młodych lat wyrabiać w sobie nawyk aktywności fizycznej.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

Dodaj komentarz