Biologiczno-chemiczne prawdy i mity związane z odżywaniem

zso-2-biologia-chemia_02

Mięso pod lupą uczniów (fot. ZSO nr 2)

Świadome i zdrowe odżywianie stanowi jedno z większych wyzwań, które stawia przed nami XXI wiek. W czasach ogromnej popularności żywności typu „fast food”, ciągłego braku czasu oraz zwiększenia zagrożenia chorobami cywilizacyjnymi, szczególnie ważna jest edukacja prozdrowotna.

 

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Króla Jana III Sobieskiego zrealizował kolejny projekt edukacyjny, dotyczący zagadnień zdrowego odżywiania, łączący zagadnienia z zakresu biologii i chemii. Tym razem uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich II Liceum Ogólnokształcącego o profilu biologiczno – chemicznym, brali udział w projekcie „Biologiczno – chemiczne prawdy i mity związane z odżywianiem i żywnością”.

Pod czujnym okiem prowadzących Agnieszki Majczyk i Katarzyny Tomaszewskiej uczniowie:

– poznali składniki budulcowe i energetyczne organizmów, źródła oraz objawy ich niedoboru i nadmiaru oraz ich udział procentowy w diecie;

– poznali budowę i reakcje charakterystyczne składników budulcowych i energetycznych;

– samodzielnie przeprowadzili reakcje wykrywania białek i cukrów oraz zmydlania tłuszczu zwierzęcego;

– poznali właściwości oraz źródła i objawy niedoboru i nadmiaru składników regulujących;

– doświadczalnie zweryfikowali swoją wiedzę na temat właściwości wody;

– doświadczalnie zbadali przygotowane próbki wody pitnej – mineralnej i wodociągowej oraz wody akwariowej pod kątem odczynu, zawartości metali ciężkich i fenolu;

– poznali wpływ tych związków na organizm człowieka i środowisko przyrodnicze;

– poznali właściwości enzymów oraz doświadczalnie zbadali wpływ czynników środowiska na ich aktywność;

– poznali składniki żywności, które mogą być toksyczne dla organizmu;

– poznali doświadczalnie budowę układu pokarmowego.

Poza wiedzą, jaką mogli zdobyć podczas zajęć, świetnie się bawili wykonując doświadczenia.