„Czerwoniaki” nie pojadą do Serocka. Tylko część przystanków spełnia wymagania ZTM

_DSC1566

Lokalna Komunikacja Autobusowa dojeżdżająca do dworca PKP w Legionowie (fot. GP/kg)

 

Mieszkańcy Serocka zarzucają serockiemu urzędowi, że nie podejmuje skutecznych działań mających rozwiązać problem połączeń komunikacyjnych z Warszawą. Urzędnicy pokazują wyniki kalkulacji i rozmów z przedstawicielami ZTM.
Miesięczne koszty dojazdów do stolicy dla rodziców z jednym dzieckiem sięgają 800 a nawet 1 000 zł. Zdaniem mieszkańców ceny takie generowane są przez źle dopasowany rozkład jazdy transportu organizowanego przez UMiG Serock oraz przez brak transportu liniami L realizowanego przez ZTM Warszawa i korzystania w ten sposób z jednego biletu miesięcznego.

ZTM nie chce

Okazuje się, że w czasie negocjacji w sprawie wprowadzenia komunikacji lokalnej ZTM zaproponował tylko dwie linie, które jest w stanie obsługiwać na terenie gminy Serock.

Trasa Serock – Legionowo

Przebieg trasy: Serock Cmentarz – Serock ul. Norwida – Serock ul. Radziwiłła Rondo II – Stasi Las – Jadwisin – Borowa Góra – Zegrze JW. – Zegrze Osiedle – Zegrze Południowe – Michałów-Reginów Cegielnia – Michałów-Reginów ul. Skośna – Michałów-Reginów – Michałów-Reginów ul. Wolska – L-wo ul. Ze-ska Os. Piaski 01/02 – Legionowo Zegrzyńska 01/02 – Legionowo Sielankowa 01/02 – Legionowo ul. Sowińskiego 04 – Legionowo UM 01/02 – Legionowo Rynek 01 – Legionowo SKM

Trasa Dębe – Legionowo

Stanisławowo Wieś II – Stanisławowo Wieś III – Stanisławowo skrz. Z DW 621 – Ludwinowo Dębskie DW – Dębe Fort – Izbica, ul. Wiejska – Izbica ul. Serocka – Jachranka ul. Wspólna – Jachranka Ośrodek Warszawianka – Jachranka Ośrodek GUS – Skubianka MPW i K – Skubianka ul. Nasturcji – Dosin ul. Lipowa/Piękna – Dosin ul. Lipowa/Sosnowa – Borowa Góra ul. Lipowa – Dosin ul. Brzozowa – Zegrze JW. – Zegrze Osiedle – Zegrze Południowe – Michałów Reginów Cegielnia – Michałów Reginów ul. Skośna – Michałów Reginów – Michałów Reginów ul. Wolska – Legionowo, ul. Ze-ska Os. Piaski 01/02 – Legionowo Zegrzyńska 01/02 – Legionowo Sielankowa 01/02 – Legionowo Sowińskiego 04 – Legionowo UM 01/02 – Legionowo Rynek 01/02 – Legionowo PKP 02/03
Zdaniem ZTM tylko na tych trasach jest dostępna infrastruktura zgodna z wymogami ZTM, natomiast na pozostałym obszarze Gminy występują przystanki niespełniające wymogów technicznych. Dodatkowo ZTM sugeruje uzupełnienie kursów komunikacją lokalną, co, chcąc zachować równe traktowanie pasażerów z terenu całej gminy, wymusza wprowadzenie bezpłatnego transportu dowożącego do linii L, dlatego że w przeciwnym razie część mieszkańców musiałaby ponosić wyższe koszty dojazdów niż ci mieszkający przy trasie obsługiwanej przez ZTM. To wiąże się ze znacznymi nakładami finansowymi. Takim kosztem jest też ewentualne dostosowanie infrastruktury do wymogów ZTM, tak by ten był zainteresowany realizacją kursów na innych trasach.

 

Ile to kosztuje?

Do kalkulacji kosztów na trasach proponowanych przez ZTM przyjęto stawkę 4 zł brutto za wozokilometr z zastrzeżeniem przewoźnika, że jest to wartość średnia na podstawie już funkcjonujących umów, a obecnie ceny wzrosły nawet o 40%. Oznacza to, że kalkulacja jest mocno zaniżona, a koszt jednego wozokilometra w ogłoszonym teraz przetargu może osiągnąć nawet 6 lub 7 zł brutto. Koszty linii zaproponowanych przez ZTM, to przy stawce 4 zł brutto i liczbie kursów proponowanej przez mieszkańców to 1 000 000 zł rocznie na trasie Serock – Legionowo, przy 20 parach kursów w dni robocze i 15 parach kursów w pozostałe oraz 780 000 na trasie Dębe – Legionowo przy 15 parach kursów w dni robocze i 9 parach kursów w pozostałe dni. Dotychczasowa umowa na realizację komunikacji lokalnej przez gminę Serock mówiła o koszcie 2, 29 zł netto za wozokilometr, po podwyżkach będzie to najprawdopodobniej 3,10 zł netto. Obecnie koszty komunikacji gminnej na rok 2018 wynoszą niespełna 741 000 zł.

Wsiąść do pociągu

Kolejnym zarzutem padającym ze strony mieszkańców jest złe skomunikowanie z dworcem kolejowym w Legionowie. Chodzi o trasę przebiegającą przez całe miasto, co niepotrzebnie wydłuża czas podróży. Tu argumentacja jest prosta, ZTM nie widzi możliwości technicznych, by linie L podjeżdżały do stacji od strony osiedla Piaski. Z pierwotnych założeń, jakie przyświecały organizatorom transportu gminnego w Serocku wynika, że mieszkańcy na transport kolejowy mieli się przesiadać na wcześniejszej stacji Wieliszew. Chodzi o przystanek autobusowy Cegielnia w Michałowie-Reginowie, gdzie zatrzymują się gminne linie z Serocka. Wspomniany przystanek od stacji kolejowej, z której bieg zaczynają pociągi SKM linii S3 i S9 oraz zatrzymują się pociągi KM linii RE92, dzieli dystans około 7 minut pieszo. Takie rozwiązanie ma pomóc ominąć korek po drodze do Legionowa i dać możliwość zajęcia siedzącego miejsca w pociągu, zanim wsiądą do niego pasażerowie ze stolicy powiatu.

Zmiany rozkładu

Niedostosowanie rozkładu komunikacji lokalnej do zmian w kursowaniu SKM jest również bardzo uciążliwe dla mieszkańców gminy Serock. Tu jednak zwycięża biurokracja. Zmiany rozkładu SKM są wprowadzane co 3 miesiące, natomiast procedura zmiany rozkładu komunikacji lokalnej wymaga zgód od poszczególnych gmin, przez teren których realizowane są kursy i do których należą przystanki autobusowe. Formalnie więc UMiG Serock, chcąc dostosować rozkłady jazdy autobusów lokalnej komunikacji, musi skierować stosowne pismo do gmin, a czyni to za pośrednictwem powiatu. Terminy na odpowiedzi są takie, że na zgodę można czekać nawet 2 miesiące. W tej sytuacji zaktualizowany rozkład do ponownej zmiany wprowadzonej przez ZTM będzie funkcjonował tylko miesiąc, by przez kolejne 2 znów oczekiwać na dostosowanie.