Jabłonna. 741 dojedzie do metra, będzie więcej kursów. Co z linią „L”?

rada-gminy-jablonna-komunikacja

Radni podczas debaty komunikacyjnej 24 lutego 2016 r., fot. GP/AM

Wydawać by się mogło, że na ostatniej sesji Rady Gminy (24 lutego) nic dobrego się nie zdarzyło. Kolejny rozjątrzony konflikt zdominował obrady. A jednak początek sesji był bardzo konstruktywny. Michał Smoliński z Urzędu Gminy Jabłonna poprowadził debatę komunikacyjną, która pozwala mieć nadzieję na krok do przodu w tej sprawie.

 

Kierownik Referatu Marketingu i Komunikacji Społecznej Michał Smoliński rozpoczął debatę jak wytrawny PR-owiec – od przypomnienia o sukcesie komunikacyjnym z ubiegłego roku. Było nim niewątpliwie dostosowanie linii 731 do oczekiwań mieszkańców, bez wykorzystania do zawracania terenu Spółdzielni Mieszkaniowej SMLW. Nie była to jedyna dobra wiadomość.

Będzie dojazd do metra

W drugiej kolejności Smoliński przeszedł do kolejnej kwestii oczekiwanej od lat przez wielu mieszkańców. Jeden z autobusów linii ZTM ma dojeżdżać do Metra Młociny. Urząd, jak podano podczas debaty, jest już po kilku spotkaniach i rozmowach w tym zakresie z ZTM. Ma to być linia 741. Mimo rozmów dotyczących dojazdu do metra autobusami 723 i 731, pomysł nie zyskał aprobaty. – Spotykamy się z mocnym argumentem ze strony ZTM, że „o trasie autobusu na terenie Warszawy decyduje Warszawa”. Jest to trudny argument, z którym nie łatwo jest dyskutować. Mimo to, rozmowy na ten temat cały czas trwają – wyjaśniał kierownik Referatu Marketingu i Komunikacji Społecznej. Należy w tym miejscu przypomnieć, że dyskusję nad tematem dojazdu do metra autobusem linii 741 po raz pierwszy zainicjował na jednej z sesji radny Arkadiusz Syguła.

 

 

Usprawnienia

W związku z tym, że to autobus linii 741 ma dojeżdżać do metra Młociny, zaproponowano szereg usprawnień tej linii. Po pierwsze ma to być zwiększenie liczby kursów o ponad 30%. Michał Smoliński podkreślił, iż wzięto w tym miejscu pod uwagę głosy mieszkańców dotyczące tego, iż autobus jeździ za rzadko i nie jest dostosowany do innych linii na terenie gminy Jabłonna. Dziś utrzymanie go przez gminę kosztuje 370 tys. zł. rocznie. Powyższa zmiana wygeneruje dodatkowe koszty w wysokości 70 tys. zł. To nie jedyna innowacja. Autobus, aby skrócić czas dojazdu, nie będzie skręcał już na Tarchomin, ale jego trasa będzie przebiegać Modlińską bezpośrednio do metra. Być może zostanie ona wydłużona o 1,5 km, po to aby dojeżdżać do Olszewnicy. – Nad tym obecnie pracujemy. Jest to realne rozwiązanie, które chcemy wprowadzić – podkreślił  kierownik Referatu Marketingu i Komunikacji Społecznej.

Nadzieja dla nieskomunikowanych

Na wiadomość dotyczącą wydłużenia trasy do Olszewnicy zareagował sołtys Dąbrowy Chotomowskiej Radomir Czauderna. Zaproponował, aby w tym wypadku autobus zatrzymywał się na ul. Kordeckiego w Dąbrowie Chotomowskiej. Spotkało się to nie tylko z przychylnością, ale zainspirowało przewodniczącego Rady Gminy Witolda Modzelewskiego, do pójścia o krok dalej. – Fantastyczną sprawą byłoby, gdybyśmy docenili Dąbrowę Chotomowską i gdyby autobus skręcał z ul. Kordeckiego w ul. Lipową, a następnie Wspólną i Kolejową z powrotem wracał na ul. Kordeckiego – mówił. Choć sołtys Dąbrowy Chotomowskej zareagował bardzo entuzjastycznie na ten pomysł, nazywając go „oddaniem sprawiedliwości” dla mieszkańców podzielonych ekranami, nie wszyscy podzielili jego zdanie. Radny Mariusz Grzybek wyraził sprzeciw wobec skomunikowania tego terenu – Nie opierajmy się na populistycznych hasłach – mówił poirytowany.

Dopełnienie

Kolejnym przedstawionym kierunkiem działania jest powrót do idei linii L. Choć w ubiegłym roku radni nie poparli projektu, nie ustają głosy mieszkańców, którzy potrzebują wprowadzenia tego rozwiązania komunikacyjnego. Linia, w której obowiązywały by bilety ZTM, mogłaby zmniejszyć koszty dojazdów mieszkańców z terenów wsi zachodnich, którzy z braku innych możliwości są niejako skazani na droższe linie prywatne. „L” miałoby dojeżdżać do granic z Nowym Dworem Mazowieckim, a przy zakupie biletu uwzględniać zniżki wynikające z posiadania Karty Mieszkańca Gminy Jabłonna. Smoliński podkreślił jednak, że zaproponowana trasa od Bożej Woli (ul. Modrzewiowa) do Jabłonny to jedynie propozycja dająca pole do dalszych rozmów. Radny Mariusz Grzybek zaproponował rozważenie, czy nie tańsze byłoby zorganizowanie dopłat do biletów, niż organizowanie linii „L” jeśli miałoby nim jeździć np. 10 mieszkańców. To z kolei sprowokowało sołtys Rajszewa Hannę Grzelak do złożenia ironicznej propozycji w kierunku radnego – „przejechania się” autobusem prywatnym na terenie wsi zachodnich w godzinach szczytu.

„Na gorąco”

Arkadiusz Syguła ubolewał nad tym, że w debacie nie znalazło się rozwiązanie, które proponowałoby bezpośrednie połączenie z Chotomowa do Legionowa (poza pociągiem). Podczas rozmów pojawiło się jednak rozwiązanie.  Radny Marek Zieliński zakwestionował zasadność celu trasy linii „L” na przystanku Bukowy Dworek. Zaproponował on, aby trasę zmodyfikować w ten sposób, by autobus skręcał w Jabłonnie, wjeżdżał w ul. Zegrzyńską, dojeżdżał do targu w Legionowie i zawracał wjeżdżając do Chotomowa. Pomysł spotkał się z dużą aprobatą innych radnych.

Perełka

Dyskusja na temat komunikacji, mimo że nie obyło się bez zgrzytów, była jedną z bardziej udanych w tej kadencji. – Podoba mi się ta koncepcja, ponieważ uwzględnia interesy wszystkich mieszkańców – podkreślał Mariusz Grzybek. W podobnym tonie wypowiadał się również inny radny Wojciech Nowosiński. – Koncepcja staje się coraz bardziej kompletna i ma to sens, co zresztą widać w odczuciach nas wszystkich – mówił. Mimo pozytywnych rezultatów w tym zakresie radni, przy aprobacie wójta, postanowili powołać „grupę roboczą”, która ma się zająć dalszymi pracami nad postępami w tym zakresie. Będzie się ona składać z radnych i urzędników. Jej skład zostanie wyłoniony najprawdopodobniej w tym tygodniu.

Kto się napracował?

Można spekulować, czyją zasługą jest modernizacja trasy 731 i pozytywne rokowania odnoście dojazdu do metra linii 741. Postępy natomiast idą w parze z innowacjami w urzędzie. Od dłuższego czasu komunikacją autobusową nie zajmuje się Wydział Inwestycji. Zmienił się również zakres obowiązków Referatu Marketingu i Komunikacji Społecznej. – Zgodnie z zarządzeniem Wójta Gminy Jabłonna nr 147/2015 z dnia 9 listopada 2015 r. do zadań Referatu Marketingu i Komunikacji Społecznej należy prowadzenie całokształtu spraw związanych z prawidłowym funkcjonowaniem komunikacji zbiorowej na terenie gminy oraz współpraca z ZTM i z innymi przewoźnikami w tym zakresie- informuje Michał Smoliński, odpowiadając na pytanie o zakres obowiązków.  Czy w tej dziedzinie kierownik Referatu Marketingu i Komunikacji Społecznej odniesie podobne sukcesy  jak w dziedzinie PR (przyp. red. – pierwsze miejsce w kategorii „Rzecznik Prasowy Roku 2011 na Mazowszu)? Jeśli udało mu się stworzyć podwaliny pod merytoryczną dyskusję na sesji Rady Gminy Jabłonna, to wszystko jest możliwe…