Jabłonna. Lidl za głośny. Po spotkaniu z mieszkańcami: brak konkretów, jest nadzieja

lidl-jablonna

Lidl w Jabłonnie, fot. GP/am (archiwum)

 

Przeprowadzone w ostatnim czasie badania poziomu hałasu emitowanego przez Lidl z Jabłonny wykazały przekroczenia. Wyniki były bardzo ważnym argumentem w dyskusji, która miała miejsce 4 października w Urzędzie Gminy.

Tego dnia, po długim okresie oczekiwania, przedstawiciele Lidla stawili się w celu omówienia z mieszkańcami uciążliwości związanych z sąsiedztwem dyskontu i ustalenia kierunków działania.

Choć już chyba nikt nie wierzył, że zlecone przez Starostwo Powiatowe pomiary hałasu mogą wnieść coś nowego do sytuacji mieszkańców z ul. Królewskiej, stało się inaczej. Mimo tego że o terminie i godzinach wykonywania pomiarów zostali poinformowani przedstawiciele Lidla, badania wykazały znaczne przekroczenia poziomu hałasu w porze nocnej. Nie można niestety powiedzieć, że spowodowało to przełom w sprawie, jednak wreszcie mieszkańcy mają mocną kartę przetargową w dyskusji z handlowym gigantem.

Poziom hałasu

Choć wcześniej poziom hałasu emitowany przez Lidl na ul. Zegrzyńskiej badany był już trzykrotnie, dopiero pomiary wykonane na zlecenie Starostwa 20 i 21 maja bieżącego roku wykazują tak znaczne odchylenia od normy. Jak twierdzi kierownik Referatu Zarządzania Środowiskiem Hubert Macioch, są wreszcie na tyle duże, że można się na nich swobodnie opierać. Dopuszczalny poziom hałasu w porze nocnej wynosi 40 [dB], tymczasem w okolicach Lidla przekroczony został o 4,6[dB] i dotyczy głównie dźwięków emitowanych przez wentylatory.

Niemiarodajne?

W dzień hałas nie przekroczył dopuszczalnego poziomu dźwięku na poziomie 50 [dB] i wyniósł 45,6 [dB]. Należy jednak pamiętać, że Lidl musiał być powiadomiony przez Starostwo (przyp. red. – ze względu na toczące się postępowanie administracyjne) o dokładnym terminie wykonywania pomiarów. Można powiedzieć, że pośrednio odnosi się do tego Laboratorium Badawcze Akustix, które wykonywało badanie. – Na terenie badanego zakładu znajdują się dodatkowe źródła hałasu (pojazdy ciężarowe, rozładunek towarów). Jednak ze względu na zmienność poziomu hałasu generowanego przez te źródła oraz z uwagi na fakt, iż w dniu pomiaru (wyznaczonym przez Zamawiającego) w całym czasie oceny – zarówno w porze dziennej, jak i w porze nocnej – występowało tylko jedno tego typu zdarzenie (…). W związku z powyższą sytuacją oraz zgodnie z ustaleniami z Zamawiającym ocena hałasu od badanego zakładu dotyczy tylko i wyłącznie hałasu wentylatorów (…) – można przeczytać w uwagach do wyników pomiarów.

Mieszkańcy o spotkaniu

Spotkanie w Urzędzie Gminy na życzenie przedstawicieli Lidla odbyło się bez obecności mediów. Z tego powodu o jego przebiegu możemy napisać jedynie na podstawie udzielonych nam komentarzy. Niestety nie padły na nim, żadne konkretne deklaracje, poza „wymuszoną”, polegającą na tym, że do końca miesiąca Lidl zaproponuje konkretne propozycje rozwiązania trzech najbardziej palących problemów mieszkańców. Są one związane z: hałasem, problemem z czystością (spowodowaną brakiem toalet) i otwartym wyjazdem na ul. Królewską. Mieszkańcy komentując spotkanie, boją się prognozować, do czego ono doprowadzi. – Czekamy, obiecano nam, a co będzie, nie wiadomo – mówi Pani Marianna. – Już dwa lata temu było tak, że oni obiecali, że coś zrobią, a nie zrobili nic. Oni muszą długo się zastanowić, co będą mogli zrobić w sygnalizowanych przez nas kwestiach. Czy będą mieli pieniądze i zezwolenie, bo to nie od nich zależy… – dodaje z ironią Pan Stanisław. Jednocześnie mieszkańcy podkreślali, że cieszą się, iż wójt „walczył”, a nawet „postawił sprawę na ostrzu noża”.

Urząd o spotkaniu

Wrażenia Jarosława Chodorskiego ze spotkania były podobne jak „sąsiadów” Lidla. – Dopiero efekty pokażą, czy to było udane spotkanie – mówił. Oficjalna odpowiedź urzędu wydaje się być bardziej optymistyczna. – Wiążemy duże nadzieje ze spotkaniem z przedstawicielami firmy Lidl, które odbyło się 4 października w Urzędzie Gminy Jabłonna. (…) Obecnie czekamy na oficjalną odpowiedź przedstawicieli supermarketu i podjęcie decyzji, które będą skutkowały zrealizowaniem zgłoszonych postulatów – napisał m.in. w oficjalnej odpowiedzi rzecznik Urzędu Michał Smoliński.

Poza postępowaniem administracyjnym

Omawiając kwestię konfliktu na linii mieszkańcy – Lidl, nie sposób pominąć tematu dotyczącego postępowania administracyjnego. Według informacji udzielonych nam przez Huberta Maciocha ze Starostwa Powiatowego w Legionowie, ze względu na to że Lidl odwołał się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w tej chwili postępowanie znajduje się w procesie odwoławczym. Dlatego tym bardziej ważne jest porozumienie z przedstawicielami Lidla poza procedurami administracyjnymi. – Postępowanie administracyjne można przeciągać przez dobrych parę lat – przekonuje Macioch. – Myślę, że dobrze by było , gdyby firma Lidl pochyliła się nad problemami mieszkańców, niezależnie od tego, czy mamy postępowanie administracyjne w procesie odwoławczym, czy w trakcie trwania. Mamy jasne wskazówki, chociażby poprzez nasze badania, do tego, że należy się zastanowić nad ograniczeniem uciążliwości ze strony Lidla – mówi. – Miejmy nadzieję, że zaproponowane przez firmę Lidl rozwiązania będą skuteczne i dobre dla mieszkańców – dodaje.