Co wspólnego ma SMLW ze spółką „Max TV Media”?

520469304d31f.jpg

SMLW w Legionowie, fot. archiwum GP

 

Zakup licencji na nadawanie kanałów telewizyjnych w spółdzielczej kablówce może być tańszy. Wszystko zależy od głosowania spółdzielców podczas walnych zebrań w Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej (SMLW) w Legionowie.

To spółdzielcy mają zadecydować, czy SMLW stanie się wspólnikiem łódzkiej spółki „Max TV Media”, działającej w branżach it i telekomunikacyjnej. To właśnie podczas tegorocznych czerwcowych walnych zebrań w SMLW w Legionowie okaże się także, ile będzie kosztowało spółdzielców ewentualne wykupienie udziałów w tej spółce i jakie inne konsekwencje, w tym te finansowe, będzie to dla nich niosło w niedalekiej przyszłości. – W trudnej sytuacji rynkowej pozycja naszej telewizji kablowej jest bardzo słaba. Kilka lat temu próbowaliśmy uzyskać zgodę Walnego Zgromadzenia na sprzedaż SSTP przewidując, że utrzymanie się na rynku wśród gigantów medialnych będzie trudne. Walne Zgromadzenie nie wyraziło jednak zgody na sprzedaż. Doszło do sytuacji, że zakup licencji przez tak małą grupę odbiorców jest niezwykle kosztowny. Zupełnie inne stawki otrzymują operatorzy, którzy mają setki tysięcy gniazd, natomiast posiadanie przez SSTP ok. 6000 gniazd nie daje jej najmniejszych szans na negocjację ceny. Ratunkiem jest przystąpienie do grupy zakupowej zrzeszającej niewielkich operatorów, która w ich imieniu będzie występowała o zakup licencji. Przystąpienie do spółki „Max TV Media” z siedzibą w Łodzi ma na celu optymalizację zakupu od nadawców licencji na nadawanie kanałów telewizyjnych w SSTP – dość obszernie wyjaśnia zarząd legionowskiej SMLW.

 

Kablówka na minusie

Okazuje się, że kondycja finansowa legionowskiej Spółdzielczej Sieci Telewizji Przewodowej (SSTP) z roku na rok jest rzeczywiście coraz słabsza. Ze sprawozdania z działalności zarządu SMLW za 2015r. wynika bowiem, że koszty utrzymania legionowskich kablówki i telewizji „LTV”, łącznie wyniosły przeszło 3,4 mln zł. Ich łączne przychody ukształtowały się zaś na poziomie nieco ponad 2,6 mln zł. Z tego prostego rachunku matematycznego wynika, że SSTP w rok 2016 weszła ze stratą przekraczającą 795 tys. zł. W porównaniu do 2014r. koszty utrzymania SSTP wzrosły o przeszło 4,5 proc. o kwotę blisko 150 tys. zł, zaś przychody pochodzące z jej działalności spadły o 2,2 proc. o kwotę blisko 60 tys. zł. Największy przyrost kosztów odnotowano po stronie opłat licencyjnych programów telewizyjnych. Oprócz strat finansowych spółdzielcza kablówka traci również i abonentów. – Od 2012r. odnotowujemy spadek liczby abonentów SSTP. Do 31 grudnia 2015r. ubyło 812 abonentów – informuje zarząd SMLW w sprawozdaniu ze swojej ubiegłorocznej działalności. – Działalność spółdzielcza SSTP w 87% skupiona jest na zasobach SMLW. Duża konkurencyjność przedmiotowych usług na rynku krajowym, w tym gminy Legionowo, wymusza konieczność uatrakcyjniania ofert, co skutkuje ponoszeniem wyższych kosztów, a nie koniecznie wyższymi przychodami – wyjaśnia następnie, przypominając zarazem, że w spółdzielczej kablówce trwa przecież sukcesywna zmiana technologii nadawania, polegająca na wyłączaniu kanałów telewizyjnych w technologii analogowej i uruchamianiu programów w wersji cyfrowej.

Internet na plusie

Niewiele lepiej pod względem finansowym jest w internecie działającym w ramach spółdzielczej kablówki. Tutaj co prawda, 2015 roku nie zamknięto na minusie, tylko wypracowano zysk, rzędu blisko 37 tys. zł. Jednak zysk ten, w porównaniu do 2014r. okazał się niższy aż o kwotę przeszło 87 tys. zł. Główną przeszkodą w rozwoju spółdzielczego internetu jest zdaje się zbyt niski przyrost nowych abonentów. W latach 2012-2015 przybyło ich raptem 96. Na koniec 2015r. z internetu przez „spółdzielczą kablówkę” korzystało łącznie 2,9 tys. internautów.