Legionowo. Aby powstała galeria na Bukowcu, pod wiaduktem potrzebne jest nowe rondo?

galeria3

Przy ulicy Szwajcarskiej w Legionowie, pod wiaduktem kolejowym mogło by powstać nowe rondo, fot. GP/ms

Warszawska firma „Baxley Investments” chce wyłożyć nawet i 10 mln zł na budowę wokół legionowskiego wiaduktu nowych rozwiązań komunikacyjnych, warunkujących powstanie w jego sąsiedztwie zapowiadanej od lat galerii handlowej.

Enigmatyczna galeria

O tym, że przy ulicy Zegrzyńskiej w Legionowie powstanie galeria handlowa na miarę warszawskiej „Arkadii” słyszymy od co najmniej kilku dobrych lat. Jednak od tych co najmniej kilku lat pod wskazanym adresem nic specjalnego się nie dzieje. Na ostatnim (29 lipca br.) posiedzeniu komisji rozwoju miasta, legionowscy radni mieli okazję poznać najaktualniejsze plany w tej dość enigmatycznej kwestii. Jak się okazało, wprost uzależniły one budowę galerii handlowej na Bukowcu od powstania nowych rozwiązań komunikacyjnych, w tym kolejnego miejskiego ronda wokół pobliskiego wiaduktu kolejowego.

Nowe rondo i 2 łączniki za 10 „baniek”

Inwestorska koncepcja skomunikowania terenu rozciągającego się wokół legionowskiego wiaduktu skupiła się na umożliwieniu swobodnego dojazdu do galerii ze wszystkich relacji, zarówno dla jadących w kierunku Zegrza, jak i dla tych podążających w kierunku Jabłonny. Już ponoć zaakceptowany przez zarządcę drogi krajowej nr 61 (dk nr 61), czyli przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Warszawie koncept przewiduje budowę ronda turbinowego pod wiaduktem na dk nr 61, przy ulicy Szwajcarskiej oraz 2 dwukierunkowych łączników drogowych. Jeden z nich pozwoliłby kierowcom jadącym wiaduktem w kierunku Zegrza zjazd z wiaduktu i dalszą jazdę bezpośrednio na Piaski lub Bukowiec. Drugi z kolei, umożliwiłby kierowcom jadącym w kierunku Jabłonny wjazd na wielopoziomowy parking przy dworcu, bądź też do przyszłej galerii, bez konieczności pokonywania wiaduktu kolejowego. Oba łączniki drogowe miałoby połączyć rondo turbinowe powstałe pod samym wiaduktem, przy ulicy Szwajcarskiej. Budowa nowych legionowskich dróg i ronda, zapewniających swobodny dojazd do galerii kosztowałaby inwestora blisko 10 mln zł.

Muszą przejąć ziemię

Realizacja powyższego pomysłu komunikacyjnego wymaga jednak zajęcia przez inwestora działek przylegających do dk nr 61. Andrzej Halicki prezentujący legionowskim radnym z komisji rozwoju miasta nowe rozwiązania komunikacyjne dla terenu wokół nowej galerii autorstwa spółki „Baxley Investments” zapewnił ich, że obecnie prowadzone są intensywne negocjacje dotyczące ich przejęcia przez inwestora. Jeśli spółka „Baxley Investments” nie przejmie, bądź nie odkupi tych działek, to w Legionowie nie powstaną nowe drogi umożliwiające swobodny dojazd do planowanej galerii. Jeśli zaś tego swobodnego dojazdu do galerii nie będzie, nie będzie też i samej galerii.

Za budowę dróg zapłaci inwestor

Warszawskie „Baxley Investments” za wdrożenie powyższych rozwiązań komunikacyjnych w życie wyłożyłoby ze swojej własnej kieszeni. Kiedy nowe drogi i rondo już by powstały wokół wiaduktu kolejowego, to miasto przejęłoby nad nimi zarząd.

Znów się spotkają

O tym, czy galeria na Bukowcu ma szansę powstać, a jeśli tak, to na jakich zasadach znów będą rozmawiać legionowscy radni z komisji rozwoju miasta. Tym razem, na mające się odbyć 22 sierpnia br. komisyjne plenum zaprosili bowiem przedstawiciela inwestora budowy tego nowego legionowskiego obiektu handlowego.