Legionowo. Kładka na Bukowcu, tunel na Krasińskiego?

przejazd-polna-kwiatowa

Przejazd kolejowy Kwiatowa-Polna w Legionowie, fot. archiwum GP

 

Mnożą się pomysły dotyczące budowy bezkolizyjnych przepraw przez legionowskie tory kolejowe. Opracowania dla tunelu w ciągu ulicy Polnej oraz wiaduktu na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi na legionowskim Bukowcu już powstały. Obecnie zleconowykonanie koncepcji budowy kładki pieszo-rowerowej w rejonie ulic Polnej i Kwiatowej oraz wiaduktu w rejonie ulic Kolejowej i Zygmunta Krasińskiego. Które z powyższych pomysłów zostaną zrealizowane?

W najbliższym czasie przydatność i celowość wyżej wymienionych przepraw przez tory kolejowe ocenią legionowianie w konsultacjach. Wiążącą decyzję w tej materii podejmą jednak kolejarze, którzy dołożą się do realizacji wybranego przedsięwzięcia, a niewykluczone że i przedsięwzięć.

Kładka na Bukowcu i wiadukt przy Krasińskiego

Obecnie opracowywana jest koncepcja dodatkowych bezkolizyjnych przejść przez tory kolejowe, dzielące Legionowo. Tego typu analiz dokonują projektanci z jednej z warszawskich pracowni. Za blisko 34 tys. zł eksperci muszą stworzyć 2 warianty tych przepraw. Pierwszy z nich dotyczy budowy kładki pieszo-rowerowej w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej na legionowskim Bukowcu, drugi zaś ma się odnosić m. in. do kosztów związanych z budową wiaduktu kolejowego w rejonie ulic Kolejowej i Zygmunta Krasińskiego w Legionowie. – Prace te znajdują się obecnie na finiszu. Konsultacje społeczne dotyczące przepraw bezkolizyjnych zaplanowane są na koniec kwietnia. O dokładnej dacie wkrótce poinformujemy – wyjaśnia Tamara Boryczka, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta (UM) w Legionowie.

 

 

Tunel albo wiadukt na Bukowcu?

W lutym br. powstały dwie inne koncepcje budowy bezkolizyjnych przepraw przez tory kolejowe i odnosiły się one do inwestycji zlokalizowanych wyłącznie na legionowskim Bukowcu. Łukasz Świąder z wołomińskiego „LS Projekt” za blisko 21 tys. zł opracował taki dokument w 2 wariantach. Pierwszy z tych wariantów odnosił się do budowy tunelu kolejowego w ciągu ulicy Polnej, zaś drugi do budowy wiaduktu kolejowego na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi. Opracowania powyższe są już w posiadaniu legionowskich urzędników. Jednak na ten moment nie udało nam się uzyskać odpowiedzi, co do ich szczegółów. Wiadomo za to, że wszystkie koncepcje inwestycji trafią do kolejarzy, którzy już wcześniej zgodzili się przecież partycypować w finansowaniu realizacji tego typu inwestycji. – Wyżej wymienione materiały koncepcyjne będą przekazane do PKP S.A. do dnia 31 maja br. celem dokonania analizy wielokryterialnej – potwierdza rzeczniczka prasowa legionowskiego magistratu.

Pieniądze do wzięcia

Na początku tego roku informowaliśmy legionowian, że spółka „PKP Polskie Linie Kolejowe” („PKP PLK”) zaproponowała legionowskim władzom chęć finansowego współudziału w budowie stałej bezkolizyjnej przeprawy przez tory. Pieniądze, za które to przedsięwzięcie mogłoby być zrealizowane, pochodziłyby z funduszów unijnych. – Wystąpiliśmy do władz Legionowa z propozycją wsparcia przedsięwzięcia, jakim byłoby stworzenie bezkolizyjnego przejazdu w ciągu ulicy Polnej. Czekamy na odpowiedź ze strony miasta. W przypadku zainteresowania realizacją inwestycji, miasto będzie musiało przygotować koncepcję, co do kształtu, rozwiązań technicznych obiektu, sposobu powiązania go z lokalnym układem komunikacyjnym oraz szacunkową wartością prac. Po przygotowaniu tego dokumentu możliwe będą dalsze uzgodnienia współpracy – mówił w styczniu br. Karol Jakubowski z zespołu prasowego „PKP PLK”. – Otrzymaliśmy od „PKP PLK” pismo, w którym kolej deklaruje współpracę finansową przy budowie przejścia pod warunkiem przedstawienia koncepcji do końca maja 2018r. – potwierdzała z kolei Tamara Boryczka z legionowskiego magistratu, dodając zarazem, że idealnym rozwiązaniem byłoby stworzenie 2 nowych przepraw bezkolizyjnych oraz jednej kładki dla pieszych.