Tak jak co roku przychodzi pora na pierwszy śnieg, tak i w Polsce przychodzi pora na pierwsze pozimowe dziury na drogach. Moźna być tego pewnym. Urzędy są jednak zaskoczone. Raport na temat stanu utrzymania dróg w Powiecie Legionowskim.
Czym (nie) łatają?
Do łatania dziur drogowcy uźywają dwóch róźnych technologii. Łatanie dziur na gorąco wykonuje się przy uźyciu recyklera. Pracuje on wykorzystując podgrzewaną masę asfaltową i kruszywo, którym zalewa się ubytek, wcześniej wyrównując jego krawędzie. Jednak w kaźdym urzędzie zapewniają, źe nikt nie wyśle ekipy do pojedynczej dziury. Tłumaczą to tym, źe kociołek z masą asfaltową musi być długo podgrzewany – jak twierdzi urzędnik, juź od 4-5 godziny rano, przez około 8 godzin. Metoda „na zimno” jest duźo droźsza. Masa bitumiczna jest rozpuszczana za pomocą specjalnych rozpuszczalników, które odparowują i utwardzają masę. Ta metoda określana jest jako mało ekonomiczna. – Mamy ponad 120 km dróg, obszar powiatu jest dość spory. Mając nawet trzy kociołki nie jesteśmy w stanie być w kaźdym miejscu. Remonty cząstkowe to tylko półśrodek, w wielu przypadkach naleźałoby zrobić remonty kapitalne. Gwarantowałoby to inną jakość tej drogi oraz komfort jazdy – tak o stanie dróg wypowiedział się Paweł Zając, Naczelnik Wydziału Inwestycji i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Legionowie.
Legionowo. Al. Legionów
Drogi Krajowe
Rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Małgorzata Tarnowska zapytana o łatanie styczniowych dziur mówi, źe na drogach nr 61 i 62 przechodzących przez Powiat Legionowski cały czas wykonuje się remonty cząstkowe. Na odcinku od ronda w Dębem do Serocka (droga nr 62) wykonawcą usług jest firma PBDiM. Zlecono remonty cząstkowe na drodze nr 62 na odcinku od miejscowości Stasi Las do Serocka i na drodze nr 62 na odcinku od mostu w miejscowości Wierzbica do Łachy. – Równocześnie słuźba patrolowa GDDKiA na bieźąco uzupełnia ubytki w nawierzchni masą na zimno – informuje rzecznik. – Oddział GDDKiA w Warszawie zgłosił zapotrzebowanie na bieźące utrzymanie dróg w woj. mazowieckim (bez dzielenia na powiaty) i obecnie czekamy na przyznanie limitów na ten cel – dodaje.
Legionowo. ul. Jagiellońska
Drogi powiatowe
– Na przełomie roku nie ma problemu, mamy umowy podpisywane w 2010 roku – mówi naczelnik Paweł Zając. Procedura przetargowa trwa około miesiąca, trzeba więc zabezpieczyć się wcześniej. – Jeśli sytuacja tego wymaga, remonty cząstkowe przeprowadzamy równieź w temperaturze poniźej zera – przyznaje naczelnik. Skala zjawiska erozji nawierzchni jest zaleźna od rodzaju drogi. Te częściej eksploatowane oczywiście są bardziej podatne na uszkodzenia. – Przejście przez zero jest bardzo destrukcyjne dla naszych dróg – mówi naczelnik – a prawdziwy remont zacznie się po sezonie zimowym – zapowiada.
Firma zajmująca się remontami cząstkowymi nawierzchni bitumicznych na drogach powiatowych powiatu legionowskiego to Firma Handlowo-Usługowa Bruk-Bud. Naprawy wykonywane są na podstawie prowadzonych objazdów dróg, wykonywanych przez pracowników Starostwa, w oparciu o informacje przekazane od słuźb mundurowych (policja, straź miejska) oraz od mieszkańców i firmę remontującą. Kryteria,,jakimi kieruje się firma przy wyborze uszkodzeń, zaleźą od specyfikacji dziur. Najpierw klejone są najgłębsze (powyźej 4 cm głębokości) i największe powierzchniowo na drogach o większym natęźeniu ruchu. Zapytane o terminy wykonywania remontów, Starostwo odpowiada, źe w trybie awaryjnym naprawa uszkodzonej nawierzchni powinna być przeprowadzona w ciągu 24 godzin od momentu zlecenia przez (dotyczy niewielkiego zakresu robót, ok. 40 m2).
Na remonty dróg powiatowych w roku 2010 przeznaczono 500.000,00 zł oraz 500.000,00 zł w roku 2011. W roku bieźącym wydano juź ok. 100.000,00 zł – częściowy odbiór wykonanych robót (remontów) przewidziany jest w przyszłym tygodniu. Odbiór robót następuje według poniźszego schematu: wykonawca zgłasza gotowość do odbioru robót oraz załącza obmiar załatanych dziur wraz z recepturą laboratoryjną wbudowanej masy asfaltowej; Starostwo po wyznaczeniu daty odbioru prac przeprowadza wraz z Wykonawcą wizję w terenie wraz i wyrywkową kontrolują jakości i powierzchnię wykonanych łat zgłoszonych do odbioru.
Legionowo. ul. Sobieskiego
Gminy nieprzygotowane
Wiele gmin jest w kropce, poniewaź nie spodziewano się takich wahań temperatury, a szkody w powierzchni jezdnej zwykle pojawiały się w okolicach marca. Do tej pory styczeń rzadko był miesiącem, w którym zajmowano się łataniem dróg. W tym roku stało się to powaźnym problemem, poniewaź wczesna odwilź przyszła przed uchwaleniem gminnych budźetów. W związku z tym sytuacja na gminnych drogach staje się tragiczna. Naprawy bieźące, które są konieczne ze względu na bezpieczeństwo, koordynowane są przez wydziały komunalne. Legionowo obsługuje dorażnie firma PHU Cem-Bud. – Decyduje przede wszystkim ruchliwość ulicy i wielkość ubytku. Co roku wydajemy na drogi gminne ok 100 000 zł – przyznaje Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej Aleksander Rogala.
Serock przeznacza na remonty podobną kwotę. W Jabłonnie głosowanie nad budźetem odbędzie się w trakcie sesji 26 stycznia 2011 r. Przetarg na bieźące utrzymanie dróg będzie ogłoszony po uchwaleniu budźetu. I Wieliszew, i Serock czekają na nowy budźet. Urzędy mają podpisane umowy na odśnieźanie ulic, sprzątanie przystanków i ciągów komunikacyjnych podlegających pod ich zarząd, jednak czasem brak pieniędzy zarezerwowanych na naprawę. Póki co albo nie podejmują źadnych działań, albo wykonują je tylko w ograniczony sposób. Przygotowują dokumentację do przetargów. Utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inźynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą naleźy zwykle do wydziałów gospodarki komunalnej w gminach. Jeśli otrzymają zgłoszenie uszkodzenia nawierzchni, powinni wysłać w to miejsce ekipę naprawczą. W rzeczywistości pogoda zaskoczyła urzędników i wszyscy czekają do marca.
Chotomów. ul. Partyzantów
iw