Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmy, czyli jak szybko i efektownie zbankrutować

gazetapowiatowa.pl

Każdy właściciel czy to małej, czy dużej firmy musi się kiedyś zmierzyć z finansową rzeczywistością, zrobić rachunek zysków i strat, a także podjąć odpowiednie działania w celu skutecznego zarządzania finansami własnego przedsiębiorstwa. Nieważne, jaki prowadzisz profil działalności, i tak w ostatecznym rozrachunku liczy się jedynie to czy Twoje przedsiębiorstwo jest rentowne. Niestety, częste błędy popełniane przez przedsiębiorców powodują, że zyski z prowadzenia biznesu są mizerne lub w ogóle ich nie ma.

Żądza pieniądza

Podstawowym elementem funkcjonowania każdej firmy jest przede wszystkim umiejętne zarządzanie jej finansami. Brak kontroli nad wydatkami i przychodami biznesowymi to najkrótsza droga do bankructwa. Prowadzenie firmy sprowadza się przede wszystkim do maksymalizacji zysków, a więc do osiągnięcia przychodów pomniejszonych o koszty stałe oraz zmienne. Bardzo duży odsetek dzisiejszych przedsiębiorców skupia się głównie na generowaniu jak największego przychodu, zapominając w dużej mierze o kosztach prowadzenia biznesu.

Prywatne z firmowym

Najczęstszym błędem, jaki popełniają zwłaszcza młodzi i niedoświadczeni przedsiębiorcy, jest łączenie własnych finansów prywatnych z firmowymi. Takie praktyki prowadzą najczęściej do utraty kontroli na budżetem, a to już równia pochyła, na której końcu czeka jedynie biznesowa katastrofa. Polskie prawo nie mówi wprost czy właściciel firmy ma obowiązek posiadania oddzielnego konta bankowego dla firmy. Można to oczywiście sprawdzić, sięgając na przykład po prawo finansowe w Profinfo.pl. Jednak założenie takiego konta jest o wiele praktyczniejsze, bezpieczniejsze oraz wygodniejsze z punktu widzenia zarówno samego właściciela, jak i całej firmy, a także pozwala na rzetelniejsze księgowanie wszelkich wydatków i rozliczeń.

 

 

Papierkowy kogel-mogel

Bardzo istotną kwestią jest również dbanie o dokumentację finansową firmy, czyli właściwe fakturowanie, opisywanie i przechowywanie papierów finansowych, pokwitowań wpłat od klientów i kontrahentów, itp. Nie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji lub bałagan w papierach na dłuższą metę nie wróży niczego dobrego.

Trwoniąc kasę

Innym częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest zbyt rozrzutne wydawanie zdobytego kapitału na różnego rodzaju inwestycje. Wielu właścicieli firm zapewne się z tym nie zgodzi, bo przecież inwestowanie to lokata w rozwój. To prawda, jednak należy to robić odpowiedzialnie i mieć na to odpowiednie rezerwy finansowe oraz w miarę stabilną pozycję na rynku. Zwłaszcza małe firmy, mające niepewną płynność finansową, wydają większość zarobionej gotówki nie licząc się z późniejszymi kosztami. To błąd. Najbezpieczniej jest inwestować jedynie nadwyżki kapitałowe oraz zawsze mieć jakieś rezerwy finansowe tak na wszelki wypadek.