Powiat. Kolej do Zegrza najwcześniej w 2017 r.

mapa kolej do zegrza

Kolej do Zegrza, fot. GP (archiwum)

Niewykluczone, że dzięki środkom unijnym jeszcze w tym roku ruszą pierwsze prace przy wartej blisko 20 mln zł rewitalizacji linii kolejowej z Zegrza do Warszawy.
Kiedy pociągiem dojedziemy do Zegrza Południowego? Zdaniem starosty Jana Grabca stanie się to faktem, ale najwcześniej dopiero za 2-3 lata. Pierwszy i co za tym idzie najważniejszy krok, by przyspieszyć realizację tej inwestycji, zdaje się, że został już zrobiony. Chodzi oczywiście o pieniądze. Te się znalazły. I to całkiem niemałe. W zdecydowanej większości będą one pochodziły z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (RPOWM) na lata 2014-2020. Resztę będą musiały zapewnić samorządy, których mieszkańcy będą korzystać z nowego połączenia kolejowego, czyli 3 legionowskie gminy, Wieliszew, Nieporęt i Serock oraz sam powiat.

Wciąż się dogadują

Środki, które będą stanowiły główne źródło finansowania uruchomienia linii kolejowej nr 28 na 4 km odcinku z Zegrza do Wieliszewa, udało się pozyskać, głównie dzięki podpisanemu pod koniec lutego br. przez zarząd województwa mazowieckiego i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) listowi intencyjnemu w sprawie polepszenia przewozów kolejowych na całym Mazowszu. Spółką odpowiedzialną za wykonanie tej inwestycji będzie PKP PLK. Zanim jednak prace przy jej realizacji ruszą pełną parą, niezbędne będzie uzgodnienie wszelkich jej szczegółów, w tym też zawarcie porozumienia o zasadach i formach współpracy z zainteresowanymi samorządami z terenu powiatu legionowskiego. Z kolei zanim to porozumienie zostanie oficjalnie podpisane, legionowskie samorządy same muszą się dogadać i wypracować jednomyślność w tej sprawie. Jan Grabiec, koordynujący rozmowy na powiatowym szczeblu, pod koniec marca br. zapewnił, że wstępne ustalenia już zostały poczynione, zaś obecnie dopracowywane są jedynie szczegóły takowej ugody. Zresztą już nawet podczas ostatniego Konwentu Samorządowego Powiatu Legionowskiego władze powiatu i gmin ustaliły, że w najbliższym czasie chcą się spotkać z kolejarzami, aby omówić zasady i formy współpracy w ramach tego przedsięwzięcia.

Negocjacje z przewoźnikiem

Kolejnym podmiotem, który uczestniczy w tych negocjacjach inwestycyjnych, jest również sam przewoźnik, mający realizować kursy na już zrewitalizowanym połączeniu kolejowym z Zegrza Południowego do Wieliszewa, a docelowo również i do Warszawy. Władze powiatu legionowskiego nie ukrywają, że w tej roli najchętniej widziałby stołeczny Zakład Transportu Miejskiego (ZTM), który mógłby za pomocą swoich Szybkich Kolei Miejskich (SKM) realizować szybkie połączenia kolejowe na tej trasie. Z wyjaśnień starosty wynika, że już nawet poczyniono z nim wstępne ustalenia.

Nowe tory, peron…

Aby uruchomić szybką kolej z Warszawy do Zegrza Południowego, inwestor, czyli spółka PKP PLK, będzie musiał na 4 km odcinku z Zegrza do Wieliszewa zbudować tory i sieć trakcyjną. Konieczne też będzie zatroszczenie się o peron i poczekalnię dla pasażerów na tej zaniedbanej dawnej stacji kolejowej. Niezbędnym elementem całego przedsięwzięcia będzie również przebudowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 631 z torami kolejowymi, przebiegającymi tą kolejową trasą, a także zapewnienie przy zmodernizowanej stacji odpowiedniej liczby miejsc parkingowych.

Teren jest już gotowy

W opinii lokalnych włodarzy w okolicach stacji kolejowej w Zegrzu Południowym na szczęście są ku temu odpowiednie warunki. Oni sami najchętniej zastosowaliby tam rozwiązania typu „park and ride” z miejscami postojowymi nawet dla kilku tysięcy samochodów. W tej chwili można powiedzieć, że teren pod realizację tej wartej co najmniej kilkanaście milionów złotych inwestycji jest już praktycznie gotowy. Składu celnego, który w minionych latach dzierżawił tamtejsze grunty, już nie ma, gdyż legionowskie starostwo jeszcze w grudniu 2014r. wypowiedziało jego właścicielowi umowę. Sam zaś teren inwestycyjny jest już uprzątnięty.

Plaże gotowe na turystów?

Władze samorządowe nie ukrywają też, że liczą na rozwój innych usług transportowych w tej okolicy. Oczywiście w momencie, kiedy nowe stacja i połączenie kolejowe zostaną już uruchomione. Ich zdaniem na pewno sprawdziłoby się stworzenie specjalnej linii np. autobusowej, dowożącej pasażerów i turystów z kolejki na pobliską nieporęcką, bardzo reprezentatywną „Dziką Plażę”. Faktem jest, że i o takim rozwiązaniu trzeba poważnie pomyśleć, ponieważ dostęp do sąsiadujących ze stacją kolejową plaż Jeziora Zegrzyńskiego już obecnie i tylko raptem dla „tubylców” jest mocno utrudniony, zaś na „Dziką Plażę” wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 631 nie sposób dotrzeć na piechotę…