Przyczyny wypadków na Mazowszu

Śmiertelny wypadek na obwodnicy Jabłonny

Śmiertelny wypadek na obwodnicy Jabłonny (fot. arch. GP

Wydział Kontroli Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego za najpoważniejsze problemy na drogach Mazowsza uznał złą widoczność, nieczytelność oznakowania oraz brak zatwierdzonych projektów organizacji ruchu. W Polsce co roku w wypadkach drogowych ginie tysiące ofiar. Zapewnienie bezpieczeństwa na drogach powinno być bardzo ważnym zadaniem dla państwa. Województwo Mazowieckie oraz Świętokrzyskie to regiony, gdzie liczba wypadków jest największa.

Liczne nieprawidłowości

W 50 proc. przypadków stan znaków drogowych i sygnalizacja świetlna kontrolowana była rzadziej, niż raz na 6 miesięcy – to duże zaniedbanie. Częstotliwość kontroli oznakowania dróg gminnych kształtuje się na niższym poziomie, niż w przypadku dróg powiatowych. Kolejnymi nieprawidłowościami były nieczytelność lub zła widoczność oznakowania – dotyczyła ona aż 80% odcinków oraz umieszczanie oznakowania niezgodnie z warunkami technicznymi (75%). Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu, szczególnie, gdy tego rodzaju nieprawidłowości występują w pobliżu skrzyżowań i przejazdów kolejowych.
Bardzo niepokojące jest to, że we wszystkich przypadkach dróg, na których wprowadzono czasową organizację ruchu, stwierdzono, że oznakowanie robót umieszczone było bez projektu albo niezgodnie z nim. Poza tym istniejące znaki były nieczytelne lub mało widoczne.
Występowały również niezgodności oznakowania z projektem (73%) a także brak zatwierdzonej organizacji ruchu (42%). Jeśli chodzi ostatnie z wymienionych zaniedbań, to projekt organizacji ruchu jest najważniejszym dokumentem zarządzania ruchem. To on wskazuje miejsce umieszczenia sygnałów i znaków drogowych a także urządzeń bezpieczeństwa ruchu.

Wnioski wynikające z kontroli

Obecny stan rzeczy jest przede wszystkim owocem zaniechań i nieprawidłowych działań organów odpowiedzialnych. Właściwe zarządzanie ruchem wymaga współpracy pomiędzy organami jednostek samorządu powiatowego i gminnego. Jest to ważne, ponieważ starosta nie posiada narzędzi oddziaływania na wójtów/burmistrzów/prezydentów miast wykonujących zadania zarządców dróg. Brakuje przepisów, które wskazywałyby jednoznacznie podmiot odpowiedzialny, za objęcie wszystkich dróg na danym terenie projektami organizacji ruchu oraz sankcjami za niewłaściwe umieszczanie przez zarządców dróg znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej, dźwiękowej oraz innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Niezbędne jest budowanie świadomości roli, jaką odgrywa właściwa organizacja ruchu dla bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Niebagatelne znaczenie ma także właściwa współpraca z Policją, ponieważ to ona bada przyczyny kolizji i wypadków drogowych. Informacje tego rodzaju zawsze powinny być brane pod uwagę, przez organy zarządzające ruchem.

Podsumowaniem niech będą słowa Wojewody. -Istotne jest budowanie świadomości współodpowiedzialności wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces zarządzania ruchem na drogach, ponieważ właściwa organizacja jest ważna dla bezpieczeństwa kierowców i pieszych. Należy jednak pamiętać, że poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym uwarunkowany jest przede wszystkim zachowaniem uczestników ruchu drogowego oraz stanem technicznym dróg i pojazdów. – mówi Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.