Badania 360, stanowią możliwość uzyskania profesjonalnej informacji zwrotnej. Umożliwiają one grupie współpracowników i menedżerów przekazanie kluczowych aspektów na temat wyników pracy. W przeciwieństwie do typowego przeglądu wydajności pracownika, w którym wydajność pracy, jest oceniana tylko przez jego przełożonego. Badanie 360 uwzględnia informacje zwrotne od współpracowników i personelu zgłaszającego — nawet klientów i innych osób, które mają kontakt z pracownikiem.
Co to jest przegląd 360 stopni?
Badania 360, to metoda i narzędzie, które zapewniają każdej osobie w organizacji możliwość otrzymania wglądu do wyników od swojego przełożonego, kierownika zespołu, współpracowników oraz pracowników zajmujących niższe stanowisko niż my. Podczas Badania 360 stopni, możliwa jest ocena i pomiar kompetencji pracownika.
Cel i zalety badania 360 stopni
Celem przeglądu 360 stopni jest pomoc pracownikom w zidentyfikowaniu ich mocnych i słabych stron oraz przezwyciężeniu wszelkich przeszkód, które mogą napotkać w realizacji celów zawodowych w organizacji.
W firmach toczą się wszelkiego rodzaju debaty o tym, jak wybrać skuteczne narzędzie, jak wykorzystać uzyskane dane, jak zarządzać i integrować proces i nie tylko.
Jakie zalety tworzy badanie 360 stopni?
- pomaga we wzmocnieniu kultury pracy zespołowej w organizacji,
- pomaga zrozumieć problemy, które mogą stanowić przeszkodę w postępach pracownika,
- pomaga pracownikowi zidentyfikować konkretny obszar rozwoju kariery,
- poprawnie wdrożone błędy mogą zostać wyeliminowane,
- oferuje konstruktywną informację zwrotną, jeśli parametry są odpowiednio ustawione,
- pomaga organizacji zidentyfikować potrzeby szkoleniowe jej pracowników.
Jak działa badanie 360 stopni?
Jest to anonimowy proces, w którym kierownik, współpracownik lub podwładny wypełnia formularz, obejmujący różne pytania, ankiety w oparciu o atrybuty, dla których potrzebna jest recenzja. Pytania powinny opierać się na różnych aspektach w miejscu pracy.
Jak technicznie powinno wyglądać badanie 360:
- Zacznij od pomiaru odpowiednich umiejętności pracowników, które naprawdę wpłynęłyby na wyniki organizacji oraz zastanów się, jakie kwestie poddać badaniu.
- Stwórz ankietę, której wypełnienie nie powinno zająć więcej, niż 15-20 minut. Powinna być ona zaprojektowana tak, aby koncentrować się głównie na odkrywaniu mocnych stron, niż podkreślaniu ich słabości.
- Następnie dostosuj wynik dla każdej osoby. Nie ma reguły, która mówi, że wszyscy powinni być we wszystkim dobrzy.
- Po wdrożeniu ankiety i zebraniu danych opracowujemy indywidualny plan rozwoju, który powinien być dostosowany do każdego pracownika.
Czy badania 360, są najlepszym sposobem na ocenę kompetencji pracownika?
Badania 360 stopni już na zawsze zmieniły sposoby, w jakich organizacje oceniają pracowników, a aparaty do nauki online szybko stają się najlepszą metodą kierowania tych niesamowitych badań na pracowników, przełożonych, innych pracowników, a nawet klientów zewnętrznych.
Bycie szefem nigdy nie było niczym innym, jak trudnym zadaniem — szczególnie w odniesieniu do dostarczania pracownikom autentycznych ankiet. Na szczęście, rozwijające się przywłaszczenie analizy 360 stopni przez zasoby ludzkie, wraz z nowymi innowacjami w zakresie nauki online, zmieniło to wszystko na lepsze i jeszcze bardziej efektywne.
Niezależnie od tego, czy Twoja firma jest małą organizacją, czy wielką korporacją, najefektywniejszym sposobem na wydobycie maksymalnej ilości informacji, jest badanie 360. Bez względu na to, jak zdecydujesz się przeprowadzić badanie 360, warto upewnić się, że jest on tak opisowy, jak to tylko możliwe i że jest coś namacalnego dla pracowników. W wielu przypadkach sposób monitorowania i oceny decyduje o skuteczności procesu. To potężny proces, traktuj go poważnie.