Prowadzenie firmy o profilu gastronomicznym wiąże się z koniecznością rozwiązywania wielu problemów. Zbiorowe żywienie jest specyficzną dziedziną o wysokich wymaganiach dotyczących warunków higienicznych i sanitarnych czy wykorzystywanego sprzętu.
Powodzenie restauracji lub kawiarni nie może zależeć od przypadku. Dlatego warto wcześniej przygotować się na niespodziewane okoliczności, tworząc plan awaryjny.
Przygotujmy się na nieprzewidziane sytuacje – plan awaryjny w gastronomii
Osoby, które kiedykolwiek pracowały w restauracji czy barze wiedzą, jak ważne dla ich istnienia są zachowanie ciągłości oferty, urozmaicanie menu, wysoka jakość obsługi i nienaganne przygotowywanie potraw.
W branży gastronomicznej nieustannie trzeba toczyć walkę o konsumenta. Przyjdzie on tylko do tego lokalu, w którym zje smacznie, syto i tanio oraz w odpowiedniej atmosferze.
Niestety gastronomia jest też branżą bardzo kapryśną, gdyż wystarczy jedna przypadkowa awaria sprzętu, aby spełnienie oczekiwań klientów stanęło pod znakiem zapytania.
Dobry restaurator czy właściciel baru lub punktu gastronomicznego powinien przewidzieć takie sytuacje i starannie się do nich przygotować.
Tworząc plan awaryjny, z pewnością nie spowoduje, że wszystkie problemy znikną. Jednak znacznie skróci czas potrzebny na ich rozwiązanie i do minimum ograniczy straty. Dzięki temu lokal nadal będzie funkcjonować, przyjmując gości i serwując im wyborne posiłki czy doskonałą kawę.
Niezbędne kroki w przygotowaniu planu awaryjnego
Problemy, które mogą zakłócać rytm pracy restauracji czy bistro, są różne. Mogą to być kwestie kadrowe, gdy brakuje chętnych do obsługi kelnerskiej lub najlepszy kucharz postanowił zwolnić się z pracy.
Zawodzić mogą też dostawcy, dowożący produkty z opóźnieniem lub oferujący zamienniki niskiej jakości, które nie nadają się do przyrządzania smacznych dań.
Prawdziwie podbramkową sytuacją jest jednak awaria w gastronomii, która obejmuje kluczowy sprzęt. Do takiego zalicza się np. piec do pizzy w pizzerii czy ciśnieniowy ekspres do kawy w kawiarni.
Liczba urządzeń gastronomicznych w lokalu zwykle jest duża, jednak wyposażenie zależy od tego, jakie menu serwuje lokal. Z pewnością w znacznie gorszej sytuacji są te firmy, w których dania są jednorodne, a do ich przygotowania korzysta się z jednego typu sprzętu.
Nietrudno sobie wyobrazić, co stanie się z punktem sprzedaży kurczaków z rożna, jeśli zepsuje się rożen lub z punktem sprzedaży gofrów, gdy zawiedzie gofrownica. Nie oznacza to, że awaria w gastronomii nie wymaga też planu od dużej restauracji. Tu jednak sposobem na czasowe zażegnanie problemu może być np. zmiana menu.
Jeśli zawiedzie sprzęt, warto zaplanować, co będzie priorytetem. Nie zawsze naprawa gazowego taboretu czy blendera jest potrzebna natychmiast. Ważne są te urządzenia, które odgrywają kluczową rolę w przygotowywaniu i serwowaniu potraw, takie jak wspomniany ekspres w kawiarni czy piec do pizzy we włoskiej trattorii.
Planuj i zapobiegaj!
Tworzenie planu postępowania w sytuacji, gdy przydarzy się awaria w gastronomii, to jeden ze sposobów na ograniczenie konsekwencji problemu. Drugi to zapobieganie takim sytuacjom.
W obu przypadkach bardzo ważnym punktem będzie poszukanie „sojusznika” w postaci wykwalifikowanego serwisu sprzętu gastronomicznego.
Firma Sperto jest pod tym względem bardzo dobrym wyborem, gdyż oferuje wielokierunkowe wsparcie. Obejmuje ono:
- konserwację i przeglądy sprzętu w okresie ich eksploatacji,
- naprawy sprzętu, gdy ulegnie uszkodzeniu, z uwzględnieniem pieców konwekcyjnych marek Convotherm, Rational, Hobart – ostatnia linia, MKN, zmywarek Hobart, Meiko, Lozamet, ekspresów Astoria, Bravilor Bonamat, FETCO, młynków Mazzer, urządzeń grzewczych gazowych i elektrycznych oraz urządzeń barowych,
- sprzedaż części zamiennych do urządzeń gastronomicznych znanych marek, w tym do modeli Convotherm, Manitowoc Ice, Astoria, Hobart, Meiko od ręki, a pozostałych na zamówienie,
- sprzedaż profesjonalnych środków czystości dla gastronomii,
- szkolenia techniczne z napraw i konserwacji sprzętu Convotherm i Astoria.
Przygotowanie na sytuacje kryzysowe pozwala pozbyć się stresu, a także daje gotową receptę na przemyślane postępowanie.
Systematyczna konserwacja sprzętu czy zapewnienie sobie urządzeń zapasowych to przykładowe rozwiązania. Dzięki temu nie trzeba tracić czasu na poszukiwanie serwisanta czy podejmowanie decyzji w stylu: naprawiać, a może wymieniać? Również przeszkolony personel lepiej poradzi sobie z awarią w gastronomii, dzięki czemu nie odczują tego klienci.