Key Account Manager, czyli specjalista ds. obsługi klienta kluczowego, to ważne stanowisko w firmie. W pracy zajmuje się kontaktem ze strategicznymi odbiorcami oferty przedsiębiorstwa. Jakie umiejętności musi mieć taki pracownik i kto może nim zostać? Zobacz, jak zostać Key Account Managerem.
Account Manager – kto to jest?
Wśród osób odpowiedzialnych za relacje z kontrahentami Key Account Manager to ważny pracownik zajmujący się kontaktami z kluczowymi klientami firmy. Czym charakteryzują się tacy odbiorcy? Klient kluczowy to podmiot strategiczny ze względu na relacje biznesowe. Dlatego przedsiębiorca deleguje Account Managera do tego, by sprawował on opiekę nad współpracą z taką firmą.
Czym zajmuje się Key Account Manager w firmie?
Key Account Manager jest osobą, która odpowiada za kontakty z kluczowym klientem. Na czym polega jego praca? Osoba na tym stanowisku przedstawia kontrahentowi spersonalizowaną ofertę i przeprowadza negocjacje. Jego obowiązkiem jest też opracowanie strategii, planowanie i realizacja spotkań biznesowych oraz negocjowanie warunków współpracy. KAM buduje relacje pomiędzy ważnymi klientami a firmą. Więcej o tej posadzie dowiesz się z artykułu na https://hrk.pl/pl/baza-wiedzy/artykuly-eksperckie/kim-jest-key-account-manager-obowiazki-i-zarobki.
Kto może zostać KAM i jak wyglądają zarobki na tym stanowisku?
Ważna jest doskonała znajomość produktu lub usługi oferowanej przez firmę. Najlepszy KAM to osoba wykształcona, znająca zasady ekonomii, reklamy i marketingu. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z tej branży, stanowiskiem dla Ciebie jest Junior Key Account Manager. Taka osoba może liczyć na zarobki od 9 000 do 11 000 zł brutto. Key Account Manager zarabia od 13 000 do 17 000 zł brutto, a z kolei Senior KAM może otrzymać od 16 000 do ponad 20 000 zł brutto.
Oczekiwania wobec Key Account Managera
Osoba kandydująca na to stanowisko powinna odznaczać się punktualnością i pewnością siebie. Dobra organizacja oraz zdolności negocjacyjne są w tym zawodzie bardzo przydatne. Jeśli planujesz awansować na Key Account Managera, musisz umieć pracować pod presją czasu. Z uwagi na charakter pracy, która często obejmuje kontakty z klientami zagranicznymi, niezbędna jest znajomość języka angielskiego (lub innego – w zależności od tego, jakim językiem posługuje się klient) na poziomie umożliwiającym płynną rozmowę i korespondencję.
Managerem zajmującym się klientami kluczowymi może zostać osoba o wyższym wykształceniu (po takich kierunkach jak zarządzanie, marketing lub ekonomia). Przydatna jest znajomość zagadnień związanych z daną branżą.
Praca Key Account Managera polega na nawiązaniu i utrzymaniu relacji biznesowych ze strategicznymi partnerami biznesowymi przedsiębiorstwa. Jest to atrakcyjna ścieżka kariery dla ambitnych osób o określonych predyspozycjach i wykształceniu. Podczas poszukiwania pracy na tym stanowisku podkreśl swoje mocne strony: doświadczenie w branży klienta lub na podobnych stanowisku, edukację i znajomość języków obcych.