Każdy z nas, niezależnie od wieku, miał styczność z awanturą. Zależnie od stopnia, takie spory rożnie się kończą. Kiedy obie strony nie potrafią się pogodzić wchodzą na drogę sądową… Tylko czy warto? Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są mediacje, czyli rozmowa obu stron z osobą bezstronną- mediatorem, która wysłucha i pomoże stronom wynegocjować wspólny kompromis.
Grupa uczniów z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Legionowie w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Społecznej „Zwolnieni z Teorii” zorganizowała dwuetapowy projekt pt.: „Nie sądźmy się”. Celem projektu była przede wszystkim promocja alternatywnych i asertywnych sposobów rozwiązywania sporów oraz uczulenie młodzieży na wagę komunikacji w relacjach z innymi ludźmi .
Udokumentowana działalność projektowa pozwoliła na to, żeby projekt został objęty honorowym patronatem Ministerstwa Sprawiedliwości. Partnerami przedsięwzięcia byli: Polskie Centrum Mediacji, Miejski Ośrodek Kultury w Legionowie, Młodzieżowa Rada Miasta Legionowo i Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Legionowie.
Inicjatywa uczniowska swoim zasięgiem objęła 6 legionowskich szkół: Szkoła Podstawowa nr 7, Gimnazjum nr 2, Gimnazjum nr 3, Gimnazjum nr 5, II Liceum Ogólnokształcące, Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych i Gimnazjum nr 71 w Warszawie.
Pierwsza część projektu rozpoczęła się 27 stycznia br. w Sali Widowiskowej w Ratuszu Miejskim Legionowo, gdzie odbyły się warsztaty i dyskusje z uczniami ze Szkoły Podstawowej nr 7 i ZSO nr 2. Największym walorem edukacyjnym zrealizowanego wykładu była edukacja rówieśnicza. Prowadzącymi wykłady i dyskusje nie byli doświadczeni profesorowie, ale sami uczniowie realizujący projekt. Grupę wspierał doświadczony mediator z Polskiego Centrum Mediacji pani Anna Wawrzyńska. Wyjaśniła ona uczniom, jak krok po kroku wygląda mediacja, co ją charakteryzuje i dlaczego postępowanie mediacyjne jest lepsze od rozprawy sądowej.
Na uwagę zasługuje fakt, że spotkania z beneficjentami projektu miały urozmaiconą formę- prezentacje, dyskusje, praca w grupach. Uczniowie, z wielkim zapałem brali udział, w krótkich inscenizacjach różnych konfliktów szkolnych.
Na drugą część projektu składały się dwie debaty, realizowane 8 lutego na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i 9 lutego w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Z inicjatywą pomocy w organizację debaty wyszli: wiceminister sprawiedliwości Łukasz Piebiak, Radosław Sienkiewicz Główny Specjalista Wsparcia Rodziny i Edukacji Prawnej, wicedyrektor Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich Aneta Jakubiak-Mirończuk, sędzia SR Kozienice Krzysztof Piaseczny, mediator Magdalena Grudziecka.
Podczas debat uczniowie wraz z nauczycielami odgrywali scenki postępowania sądowego i mediacyjnego, zadawali wnikliwe pytania mediatorowi i sędziemu, a także zrobili pamiątkowe zdjęcia. Naszymi beneficjentami była przede wszystkim młodzież, dlaczego? Dlatego, bo jedynie młodzi ludzie nie mają wyrobionych schematów działania w przypadku powstania konfliktu.
Udało nam się łącznie dotrzeć do około 700 osób. Sądzimy, że warto jak najwcześniej pokazać naszym rówieśnikom, młodszym kolegom i koleżankom, że praktycznie każdy problem możemy rozwiązać pokojowo, na drodze mediacji lub negocjacji.
Projekt ”Nie sądźmy się” zdaniem nauczycieli, którzy brali udział w realizację naszego projektu, to świetny sposób na poprawę komunikacji i integrację w klasach. Takie ćwiczenia uczą wzajemnego słuchania się, a także szacunku do siebie. Dzięki platformie, mogliśmy stworzyć własny projekt. Jako zespół dotarliśmy do bardzo dużej liczby osób w młodym wieku.
Jakub Malinowski
Aleksandra Świerczewska
Adam Krukowski
Wojciech Laskowski
Aleksandra Kowalska