Drogowcy, aby pozbyć się ciężarówek ze stolicy, planują obwodnicę. Nowa trasa przebiegałaby około 50 kilometrów od granic Warszawy, zahaczając na północy przez położone w obrębie gminy Serock wsie m. in. Wolę Kiełpińską.
Planowaniem nowej warszawskiej obwodnicy zajmują się drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Warszawie. Aby pozbyć się ciężarówek ze stolicy, urzędnicy wstępnie wytyczyli bieg nowej trasy. Miałaby być ona zlokalizowana około 50 kilometrów od granic stolicy, zaś jej ostateczny przebieg zależałby od lokalizacji centralnego portu lotniczego. – Rozważamy przebieg korytarza nowej obwodnicy, którą mogłyby się poruszać m. in. samochody ciężarowe, będącej alternatywą do obecnej dużej obwodnicy po DK 50 i DK 62 – potwierdza Małgorzata Tarnowska, główna specjalistka ds. komunikacji społecznej w warszawskim oddziale GDDKiA. – Na chwilę obecną są to wstępne analizy usytuowania nowej trasy, uzależnione od wielu czynników, choćby od budowy nowego lotniska, które ma być zlokalizowane w rejonie Baranowa, czy też prac studialnych nad budową S10 – dodaje.
Ciężarówki skierują do Woli Kiełpińskiej?
Planowana kolejna warszawska obwodnica miałaby się zaczynać przy położonym na zachód od stolicy centralnym porcie lotniczym w rejonie Baranowa, Żyrardowa i Grodziska Mazowieckiego. Dalej – na północ – biegłaby ona wzdłuż drogi krajowej nr 50 (DK nr 50), dochodząc do Sochaczewa i Wyszogrodu. Kierując się na wschód, nowa trasa biegłaby m. in. przez położone przy drodze krajowej nr 62 miejscowości takie jak Czerwińsk nad Wisłą, Zakroczym, Pomiechówek i Serock. Z Serocka poprowadziłaby kierowców do Wyszkowa, skąd skręciłaby na południe kraju i przebiegałaby w okolicach Tłuszcza, Mińska Mazowieckiego i Celestynowa. W Celestynowie warszawska obwodnica zaczęłaby biec na zachód w kierunku „startowego” Baranowa, przecinając m. in. Górę Kalwarię, Grójec i Mszczonów. Z tego bardzo wstępnego zarysu wynika, że obwodnica stolicy przebiegałaby m. in. wzdłuż DK nr 62, a dokładnie przez położone w obrębie gminy Serock wsie, m. in. przez Wolę Kiełpińską.
Nie prędko
Nowa obwodnica tworzona jest na razie wyłącznie planach drogowców z warszawskiej GDDKiA. Proces ten jest bardzo skomplikowany i na pewno trzeba będzie poczekać, co najmniej dekadę na jego realizację. – Kolejnym krokiem będzie pozyskanie środków finansowych na prowadzenie prac projektowych nowej obwodnicy. Po pozyskaniu niezbędnych decyzji, jak i finansów na realizację możliwa będzie budowa. Na chwilę obecną trudno jest wskazywać konkretne lata – tłumaczy Małgorzata Tarnowska, główna specjalistka ds. komunikacji społecznej w GDDKiA w Warszawie.