Urząd Gminy Nieporęt twierdzi, że daje mieszkańcom możliwość opłacania podatku śmieciowego w ratach miesięcznych. Przy tym zaznacza, że jedynie w wyznaczonych co kwartał terminach. W poszukiwaniu sensu tego rozwiązania postanowiliśmy zagłębić się w temacie.
O zasadach wnoszenia opłaty śmieciowej w gminie Nieporęt poinformował nas jeden z czytelników. Podnosząc, że w pozostałych gminach powiatu legionowskiego terminy wymagalności tych opłat są przejrzyste, a mieszkańcy tych gmin wnoszą je wedle swoich deklaracji, zazwyczaj do 15 dnia miesiąca, w miesięcznych bądź kwartalnych ratach. Mieszkaniec poprosił nas o interwencję w UG Nieporęt w tej sprawie. Dziwił się zarazem, czemu tylko mieszkańców gminy Nieporęt pozbawia się realnych możliwości płacenia tego podatku w ratach miesięcznych. – Przeciętnej, średniozamożnej 5-osobowej rodzinie łatwiej jest jednorazowo wydać mniejszą, aniżeli większą sumę. Dlatego 50 zł podatku śmieciowego należnego gminie co miesiąc, nie obciążyłoby domowych budżetów tych rodzin tak mocno, jak 150 zł tego podatku, wymaganego przez gminę co kwartał – tłumaczył wspomniany czytelnik.
Mogą płacić co miesiąc?
UG Nieporęt wyjaśnił, że obecnie nie może zmienić terminów wymagalności podatku śmieciowego z kwartalnych na miesięczne. – W najbliższej przyszłości uwagi mieszkańców wniesione na powyższy temat zostaną przeanalizowane i rozpatrzone – zapowiedziała 10 grudnia br. Renata Szkolniak z Działu Gospodarki Odpadami Komunalnymi UG Nieporęt. Ponadto UG Nieporęt odparł zarzuty mówiące, że w gminie nie można było płacić za wywóz śmieci w regularnych miesięcznych ratach. Stwierdził, że taka możliwość istnieje tyle, że w terminach ustalonych dla rozliczeń kwartalnych, czyli do 15 marca (I kw.), 15 maja (II kw.), 15 września (III kw.) i 15 listopada (IV kw.)
Osiem rat miesięcznych
Wobec tak wyznaczonych terminów upieramy się jednak, że w gminie Nieporęt nie można płacić podatku śmieciowego w ratach miesięcznych np. do 15-ego, czy też innego dowolnego dnia każdego miesiąca. Płacąc go bowiem w grudniu za grudzień i w czerwcu za czerwiec, mieszkańcy narażają się na zaległości podatkowe względem gminy, ponieważ podatek za te miesiące, zgodnie z wytycznymi zawartymi w przedmiotowej uchwale z 20 grudnia 2012r. powinien być zapłacony najpóźniej odpowiednio do 15 listopada i do 15 maja. Okazuje się więc, że w gminie Nieporęt za śmieci można płacić albo w ratach kwartalnych albo w 8 ratach miesięcznych i 2 ratach 2-miesięcznych.
Chcieli zredukować koszty
UG Nieporęt uzasadnił zrównanie terminów wymagalności podatku śmieciowego z kwartalnymi terminami wymagalności pozostałych podatków np. podatku od nieruchomości przede wszystkim chęcią redukcji kosztów administracyjnych, związanych z funkcjonowaniem nowego systemu, poniekąd odbijających się w wysokości gminnej opłaty śmieciowej. Takie rozwiązanie miało też ułatwić mieszkańcom opłacanie wszystkich podatków należnych gminie w terminie. Ponadto, tylko w gminie Nieporęt, podatek ten pobierany jest z dołu, dopiero po wykonaniu właściwej usługi, zaś gmina poniekąd kredytuje go swoim mieszkańcom, sama rozliczając się ze „śmieciowych” faktur raz w miesiącu.
Chcą rozpatrywać „śmieciowe” uwagi mieszkańców
UG Nieporęt narazie chce się przyjrzeć płatnościom śmieciowym wnoszonym w tak ustalonych terminach, a w przypadku otrzymywania kolejnych podobnych sygnałów od mieszkańców, nie wykluczył odpowiednich zmian w przepisach. Nieporęccy radni, którym zasygnalizowano wątpliwości mieszkańców w sprawie terminów wnoszenia opłat za śmieci jeszcze podczas listopadowej sesji, nie widzieli przeszkód w umożliwieniu im płacenia lokalnych podatków śmieciowych, według ich miesięcznych, bądź kwartalnych wyborów. Z kolei, według oficjalnej zapowiedzi Renaty Szkolniak z Działu Gospodarki Odpadami Komunalnymi UG Nieporęt, mieszkańcy gminy o wpływających do urzędu uwagach w tej sprawie oraz o wynikach ich rozpatrzenia mają być na bieżąco informowani poprzez firmową stronę internetową UG Nieporęt oraz przez urzędowe „Wieści Nieporęckie”.
fot.sxc.hu