- To event minęło.
Pałacowe spotkania z muzyką
19 stycznia 2014 o 13:00 - 17:00
Wydarzenie Nawigacja
Serdecznie zapraszamy na koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką” poprzedzający otwarcie nowej wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria”. Koncert odbędzie się 19 stycznia 2014r. o godz. 13.00 w Pałacu w Jabłonnie ul. Modlińska 105.
„MUZYCZNE PERŁY DAWNEJ EUROPY – MISTRZOWIE PRZEDKLASYCZNI I KLASYCZNI”
300-setna rocznica urodzin Carla Phillippa Emanuela Bacha przypadająca w 2014 roku skłania do zaprezentowania w programie koncertu utworu, wybranego z bogatej twórczości na instrumenty klawiszowe, który z pewnością słuchaczom, jak i wykonawcy, sprawi wiele radości. Jest to Rondo c-moll Wq 59/4 – berlińskiego Bacha, jednego z największych prekursorów klasycyzmu, z pełnymi wdzięku refrenami oraz wzbogacone wytwornym elementem wirtuozowskim.
Innym, niezwykle ciekawym kompozytorem żyjącym w tym samym czasie co tegoroczny „jubilat”, był Christlieb Siegmund Binder, zapomniany przez minione dwieście lat drezdeński kompozytor. Już przez ówczesnych teoretyków muzyki Binder uznawany był za kompozytora tworzącego z pasją, pełnego wyrazu i namiętności. Emocje te słychać między innymi w bardzo oryginalnej i różnorodnej Sonacie G-dur nr 1 na flet i klawesyn. Richard Engländer w książce Die Dresdner Instrumentalmusik in der Zeit der Wiener Klassik [Uppsala 1956] napisał, że: „Binder miał w drezdeńskim kręgu taką pozycję, jaką Carl Phillipp Emanuel Bach w Berlinie”. Obecnie Ch.S. Binder uważany jest za jednego z najciekawszych i niezwykle ważnych kompozytorów drezdeńskich II połowy XVIII wieku.
Kolejne utwory w programie to dzieła największych mistrzów klasycyzmu, tzw. „klasyków wiedeńskich”: Wolfganga Amadeusa Mozarta i Ludwiga van Beethovena. Utwory na cztery ręce napisane przez Mozarta miały na celu dialog – „flirt” i przeznaczone były do wykonywania przede wszystkim przez kobietę i mężczyznę. Beethoven inspirował się muzyką twórcy Czarodziejskiego fletu, jego kompozycje łączą wiele intensywnych uczuć z doskonałością formy. Utwory na cztery ręce napisał w celach pedagogicznych. Na szczególne zainteresowanie zasługuje jego Sonata D-dur op. 6, w której występuje przerobiony przez kompozytora motyw „losu” z V Symfonii, tyle że w radosnym charakterze, co zwiastuje także tonacja. Sonaty na cztery ręce „klasyków wiedeńskich” przeznaczone do wykonywania na klawesynie pozwalają na pokazanie szerszego zastosowania instrumentu barokowego w epoce klasycyzmu.
Paulina Tkaczyk
PROGRAM:
Carl Phillipp Emanuel Bach (1714-1788) Rondo c-moll Wq 59/4
Christlieb Siegmund Binder (1723-1789) Sonata G-dur nr 1
Poco Allegro
Andantino e Grazioso
Tempo di Minuetto
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Sonata D-dur KV 381 (123a) na 4 ręce
Allegro
Andante
Allegro molto
Ludwig van Beethoven (1770-1827) Sonata D-dur op. 6 na cztery ręce
Allegro molto
Rondo moderato
Wykonawcy:
ZESPÓŁ „CANTICA SACRA”:
Paulina Tkaczyk – flet traverso i klawesyn
Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn
Kierownictwo artystyczne cyklu – prof. Andrzej Zieliński