„Bardzo interesuje nas spotkanie z drugim człowiekiem, komunikacja z nim i próba znalezienia płaszczyzny porozumienia, a za pomocą sztuki można stworzyć bardzo realne sytuacje, które temu sprzyjają” – mówią Anna Owsiany, Agnieszka Szostakiewicz i Kamil Niedziałek – artyści i edukatorzy, którzy pod egidą Stowarzyszenia Monopol Warszawski podróżują po polskich szkołach wraz ze swoim projektem skierowanym do dzieci „Róbmy sztukę”.
W ramach tego sfinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projektu artyści przekazują uczestnikom swoją wiedzę i doświadczenie w organizowaniu artystycznych interwencji w przestrzeni publicznej. Sama praca z dziećmi trwa dwa dni. Pierwszy dzień składa się z krótkich prelekcji i prostych zadań plastyczno-performatywnych, podczas których uczestnicy mogą sprawdzić się w roli kreatorów sytuacji twórczych. Dzień ten kończy bardzo ważna dla całości zajęć część – wymyślanie przez dzieci ich własnego projektu, który ma być zrealizowany następnego dnia na terenie szkoły lub miejscowości, w której szkoła się znajduje. Do tej pory udało się zrealizować murale, akcje performatywne w przestrzeni publicznej, instalacje i ingerencje w zastałą przyrodę i architekturę. Za każdym razem artyści pracują w porozumieniu z nauczycielem, dyrekcją szkoły, a także – jeśli wymaga tego działanie – z władzami miasta lub wsi, jednak głos najważniejszy w całym przedsięwzięciu mają dzieci. To one decydują o jak największej liczbie rzeczy: typie interwencji artystycznej, jej przebiegu i formie promocji.
Instalacja i obraz
Tak samo stało się w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Skrzeszewie. Dzieci podczas dwudniowych zajęć stworzyły inspirowaną guerilla knitting instalację z kolorowych włóczek wokół wejścia na teren szkoły, a także stworzyły wielki obraz w stylu malarstwa gestu (action painting). Uroczystemu odsłonięciu pracy w dniu wernisażu towarzyszył przygotowany specjalnie na tę okazję performans; przez całą szkołę przeszedł orszak dzieci, które pośród dźwięków bębnów, tamburyn i innych przeszkadzajek wniosły obraz na drugie piętro, gdzie zawisł w trzech częściach na ścianie koło kącika czytelniczego.
W ten sposób podczas projektu dzieci miały okazję nie tylko odbyć swoje pierwsze spotkanie ze sztuką współczesną, ale także stać się prawdziwie wysłuchanymi artystami. Ponadto takie zajęcia to świetna okazja do ćwiczenia kreatywnego myślenia, umiejętności organizacyjnych, porozumiewania w grupie, a także odwagi w wyrażaniu swojego zdania i upodobań estetycznych, a jak wszyscy wiemy – są to cechy niezwykle przydatne każdemu człowiekowi.
/mat. organizator/