Jabłonna. Ponad 20 lat spłacania długu. Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Jabłonny

DSC_1154

foto: GP/jj

Spełnienie wymogów określonych w przepisach dotyczących finansów gminy to jedno. Jednak dług, którego spłatę zaplanowano na ponad 20 lat, może stanowić zagrożenie dla płynności finansowej gminy. Takie obciążenie to znaczne ryzyko, jeśli przyjrzeć się potrzebom inwestycyjnym w najbliższych latach.

Budowa nowego przedszkola, żłobka, kolejnej szkoły podstawowej. To potrzeby, przed realizacją których staną władze gminy w kolejnych kadencjach. Tymczasem obecny budżet pęka w szwach, a jego deficyt pokrywany jest z emisji obligacji. Oznacza to, że zadłużenie rośnie. Zobowiązania są tak znaczne, że według Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) gmina będzie je regulowała do roku 2040. Zadłużenie gminy Jabłonna planowane na koniec 2018 roku to niemal 35 000 000 zł a najwyższe zaplanowane ma zostać osiągnięte w roku 2021 i wynosić 54 473 000 zł. Kolejne lata aż do roku 2040 to wychodzenie na prostą.

 

Rekord w powiecie legionowskim

Gmina Jabłonna ustanowiła dwa rekordy powiatu legionowskiego. Najdłuższy okres, na który trzeba było sporządzić Wieloletnią Prognozę Finansową – do 2040, i najwyższy deficyt budżetowy przekraczający 24 000 000 zł. Najskromniej przy Jabłonnie wypada Legionowo, gdzie o deficycie nie ma mowy, a nadwyżka w budżecie przekracza 1 000 000 zł. WPF jest na minimalny okres wymagany przepisami, czyli do roku 2022. W pozostałych gminach powiatu nie jest aż tak różowo, ale i tak do wyniku Jabłonny nie łatwo im się zbliżyć. Wieliszew to zaledwie 657 284 deficytu i WPF do 2029, Serock jest 2 277 338 zł na minusie z WPF do 2027 i Nieporęt z brakami, które trzeba pokryć w budżecie 10 457 598 zł i WPF do 2026.

Balansowanie na krawędzi

Szansą na poprawę wyników i szybszą spłatę zadłużenia mają być podatki. UG szacuje, że w najbliższych latach powinny wzrosnąć wpływy z podatku od osób fizycznych oraz z działalności gospodarczej rozwijanej na terenach sprzedawanych przez PAN. Tylko czy nie trzeba zakładać również, że rosnące przychody podatkowe od nowych mieszkańców, to również rosnące wydatki na infrastrukturę, edukację? Regionalna Izba Obrachunkowa akceptując budżet i WPF wskazała na fakt zbliżania się do granicy dopuszczalnej przepisami, jeśli chodzi o wysokość zadłużenia. Zapewne tak długi okres, na który zaplanowany jest obsługa długu podyktowany został koniecznością osiągnięcia odpowiednich wskaźników dla RIO. Skład Orzekający RIO zwrócił uwagę, że w latach 2020 – 2033 prognozowane obciążenie dla budżetu spowodowane spłatami zadłużenia kształtuje się tylko minimalnie poniżej dopuszczalnego wskaźnika wynikającego z ustawy o finansach publicznych. Taka sytuacja ma w szczególności dotyczyć roku 2023 i 2026. W pierwszym przypadku wskaźnik z WPF wynosi 0,0377 przy maksymalnym możliwym 0,0396 a w drugim 0,0431 przy granicznym 0,0445. RIO podkreśla, że utrzymanie tych parametrów na dozwolonym poziomie zależne jest od wykonania budżetu, a z tym w ostatnich latach nie było łatwo, oraz niezwiększania zadłużenia, co oznacza zablokowanie wydatków nieprzewidzianych i nagłych.