Kiedy można zastosować zamienniki opon?

kolo

Specjaliści zalecają stosowanie opon w rozmiarze homologowanym przez producenta auta, z uwagi na zachowanie parametrów trakcyjnych samochodu. Każda opona jest oznaczona w odpowiedni sposób, dzięki czemu uzyskać można informacje dotyczące jej wielkości, nośności czy indeksacji w zakresie prędkości. Przestrzeganie tych zaleceń jest bardzo ważne, a odstępstwo od nich może znacząco wpłynąć na obniżenie osiągów naszego pojazdu. Jednakże wielu kierowców rozważa zakup zamienników, co jest oczywiście dopuszczalne, ale pod pewnymi warunkami.

Plusy stosowania zamienników

Zamienniki są stosowane przez kierowców z kilku powodów. Najczęściej w rachubę wchodzi poprawa walorów estetycznych samochodu, na przykład poprzez użycie szerszych opon oraz większych felg. Nie jest to jednak jedyny plus takiego rozwiązania. Jeżeli zostaje zwiększona średnica felgi, znajduje to przełożenie na lepszą pracę układu hamulcowego, ponieważ można zamontować większe niż dotychczas tarcze hamulcowe. Auto zachowuje się także lepiej na zakrętach, zaś na suchych nawierzchniach zostaje skrócona droga hamowania.

Minusy stosowania zamienników

Z kolei spośród minusów stosowania zamienników na pierwszym miejscu można wymienić na pewno wysokie koszty. Zakup nowych opon i felg to spory wydatek, a przecież powinny się one odznaczać wysoką jakością. Koszty jednak można bardzo dokładnie oszacować, wystarczy dobrać odpowiednie modele i sprawdzić cenę, na przykład w serwisie Oponeo.pl. Ponadto decydując się na szersze opony niż w rozmiarze homologowanym, trzeba liczyć się z większymi wydatkami na paliwo. Dodatkowo na śliskich nawierzchniach wydłuża się droga hamowania. Wzrasta również podatność na koleiny i zjawisko aquaplaningu, auto zachowuje się głośniej, zaś opony oraz felgi są bardziej narażone na uszkodzenia. Kierowca może też odczuć obniżenie komfortu jazdy.

O czym należy pamiętać?

Sięgając po zamiennik, należy mieć więc na uwadze, aby jego zewnętrzna średnica nie była mniejsza niż 2 procent i nie większa niż 1,5 procenta w stosunku do rozmiaru oryginalnej opony. Takie różnice są dopuszczalne, albowiem ich wpływ na osiągi pojazdu będzie minimalny, a i poziom bezpieczeństwa nie spadnie drastycznie. Co się zaś tyczy indeksów nośności oraz prędkości, można zastosować tylko takie zamienniki, w których wartości tych indeksów są większe niż oryginalnie. Dlaczego? Ponieważ stosowanie opon o zaniżonych indeksach obniża jednocześnie poziom bezpieczeństwa jazdy. Ponadto w sytuacji, kiedy dojdzie np. do stłuczki, będzie problem w uzyskaniu odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej. Warto przy tej okazji nadmienić, iż opony o podwyższonym indeksie prędkości są przeważnie znacznie twardsze i głośniejsze niż oryginalne.

Photo credit: David Schiersner / Foter.com / CC BY