Jeszcze tylko przez 3 najbliższe dni, można składać wnioski do nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (mpzp) tworzonego obecnie dla legionowskiego Bukowca A. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, w tej kameralnej miejskiej dzielnicy będzie mogło powstać więcej domków jednorodzinnych, zaś te już tam stojące najprawdopodobniej będą mogły zostać rozbudowane.
Tylko do najbliższego piątku (11 maja br.) można zgłaszać pisemne uwagi dotyczące urządzenia legionowskiego Bukowca A w nowym mpzp tworzonym obecnie dla tej dzielnicy. – Wniosek powinien zawierać nazwisko, imię, nazwę i adres wnioskodawcy, przedmiot wniosku oraz oznaczenie nieruchomości, której dotyczy. Organem właściwym do rozpatrzenia wniosków jest Prezydent Miasta Legionowo – poinformował ratusz w specjalnym obwieszczeniu. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że procedura związana z tworzeniem przepisów przestrzennych mających w przyszłości obowiązywać w tej części miasta rozpoczęła się w styczniu br. – kiedy to radni przystąpili do sporządzania mpzp dla tej konkretnej dzielnicy. Cały ten proces potrwa przez co najmniej klika najbliższych miesięcy i przeplatany będzie uwagami, poprawkami i publiczną dyskusją z mieszkańcami nad przyszłym kształtem tego dokumentu.
Gdzie leży Bukowiec A?
Reformy przestrzenne planowane na Bukowcu A muszą być zgodne z obowiązującym od czerwca 2017r. nowym miejskim studium. Zmiany zostaną wprowadzone na obszarze odgraniczonym ulicami Warszawską i Wiejską oraz torami kolejowymi. Teren ten przecinają ulice takie jak m. in. Kwiatowa, Gdyńska, Handlowa, Przemysłowa, Daliowa, Sielankowa, Zakopiańska, czy też Polankowa. Zapytaliśmy kilka osób związanych z tą dzielnicą, co myślą o planowanych w ratuszu zmianach na tym obszarze i w jakim kierunku powinny one ich zdaniem pójść?
Szykują się poważne reformy?
Zgodnie ze wstępnymi założeniami władz miasta Bukowiec A zostanie dogęszczony jednorodzinną zabudową mieszkaniową, zaś dotychczas stojące tam domy jednorodzinne będą mogły zostać rozbudowane. – Nowa zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna zostanie odpowiednio wkomponowana w istniejącą strukturę urbanistyczną, poprzez dostosowanie ustaleń planu miejscowego do stanu faktycznego obszaru oraz obowiązujących przepisów w zakresie dróg publicznych i możliwości realizacji nadbudowy i rozbudowy istniejącej zabudowy – zarówno w pionie jak i w poziomie – czytamy w prezydenckim uzasadnieniu do podjętej 31 stycznia br. uchwały. – Na podstawie ustaleń planu miejscowego z 2001r. oraz obowiązujących przepisów normujących zagadnienia planowanych inwestycji budowlanych, właściciele nieruchomości wzdłuż ulicy Warszawskiej pozbawieni są możliwości lokalizowania na terenie swoich działek zabudowy mieszkaniowej, a na całym obszarze objętym uchwałą nie mogą skorzystać z prawa nadbudowy i rozbudowy swoich budynków – dowiadujemy się ze wspomnianego dokumentu.
Z powyższymi argumentami przemawiającymi za tymi zmianami utożsamia się szef miejskiej rady, Janusz Klejment. – Wielu legionowian z tej dzielnicy narzeka, że nie może w pełni dysponować swoją własnością. Słyszałem bardzo wiele tego typu uwag. Obecne przepisy uniemożliwiają im rozbudowę ich własnych domów, czy też postawienie na swoich własnych działkach jakichś dodatkowych zabudowań. Mieszkańcy są z tych ograniczeń bardzo niezadowoleni – powiedział nam w nieformalnej rozmowie przewodniczący legionowskiej rady.
Podobnie patrzy na ten problem jeden z bardzo aktywnych i społecznie zaangażowanych mieszkańców Bukowca A. – Wprowadzana zmiana jest korzystna, zgodna z oczekiwaniami mieszkańców. Po blisko dziesięciu latach od zakończenia przebudowy drogi krajowej w tym rejonie, właścicielom okolicznych nieruchomości wreszcie zostanie niejako odmrożone ich prawo własności w pełnym zakresie – mówi Artur Pieńkowski z legionowskiego Bukowca A.
Tunel i uspokojenie ruchu na Kwiatowej
Większość legionowskich działaczy poproszonych o komentarz w tej materii, główny nacisk w swych wypowiedziach położyło jednak na uporządkowanie ruchu drogowego w tej dzielnicy, a zwłaszcza na budowę tunelu kolejowego w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej.
– Do głównych bolączek Bukowca A zaliczam problemy wynikające z istniejącego układu komunikacyjnego, znajdującego się w bliskim sąsiedztwie drogi krajowej, ale na tę kwestię należy spojrzeć w szerszym kontekście. Rozwiązując problem wąskiego gardła, którym jest przejazd w ciągu ulic Polna – Kwiatowa, należy jednocześnie wprowadzić rozwiązania niwelujące negatywny wpływ na okolicznych mieszkańców i środowisko. Należy po prostu uniknąć niegodności, z którymi borykają się teraz mieszkańcy okolic tunelu na Przystanku. Już teraz problemem, którego nie udało się skutecznie rozwiązać od lat na Bukowcu, jest liczba pojazdów ciężarowych przejeżdżających tędy pomimo istniejącego zakazu wjazdu, oraz prędkość poruszających się w tym rejonie pojazdów, a co za tym idzie poziom hałasu a także drgania okolicznych budynków. Proszę spojrzeć na ilość zgłoszeń na prowadzonej przez policję Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa w odniesieniu do Bukowca. Przeprowadzone przez wojewódzki inspektorat ochrony środowiska badania poziomu hałasu wykazały natomiast, że już w chwili obecnej na Kwiatowej poziom ten jest blisko granicy dozwolonej przez przepisy prawa – zauważa Artur Pieńkowski, mieszkaniec tej dzielnicy, który do najbliższego piątku (11 maja br.) powyższymi spostrzeżeniami na piśmie zamierza podzielić się z prezydentem Legionowa Romanem Smogorzewskim. – Plan zagospodarowania powinien, więc dopuścić tunel niewielki, niski, umożliwiający przejazd jedynie pojazdom osobowym, a rozwiązania w zakresie infrastruktury drogowej Bukowca powinny być adekwatne dla dróg klasy lokalnej, tj. zmierzać do uspokojenia ruchu – wylicza po chwili.
Dogęszczą Bukowiec A?
Podobne uwagi do obecnie projektowanego dokumentu mają również dwaj inni legionowscy działacze społeczni, obecny miejski radny Dariusz Błaszkowski, który mieszka w okolicy Bukowca, oraz Bogdan Kiełbasiński, szef stowarzyszenia „Nasze Miasto Nasze Sprawy” („NM NS”).
– Moim zdaniem w nowym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla Bukowca nie powinny nastąpić zmiany, które negatywnie wpłyną na charakter tej części miasta. W tej dzielnicy dominuje zabudowa jednorodzinna i tak nadal powinno pozostać. Nie powinno być zgody na powstanie nowych budynków wielorodzinnych, zabudowy szeregowej. Bardzo ważną kwestią jest zachowanie na dotychczasowym poziomie powierzchni biologicznie czynnej. Ponadto kolejnymi problemami do rozwiązania jest bezkolizyjna przeprawa przez tory kolejowe i ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych na tym terenie – właśnie tak urządziłby legionowski Bukowiec A radny Dariusz Błaszkowski.
– Dobrym rozwiązaniem wydaje się być poszerzenie do drugiej linii zabudowy od ulicy Warszawskiej obszaru, gdzie mogłaby być prowadzona nieuciążliwa działalność gospodarcza. Modernizacja DK61 spowodowała znaczne utrudnienia dla przedsiębiorców działających w tym rejonie. Ważne jest, aby zadbać o lepszą organizację ruchu, w szczególności możliwość modernizacji tych ulic, gdzie intensywny ruch pojazdów i nadmierna prędkość są zagrożeniem dla bezpieczeństwa mieszkańców – na przykład ulicy Kwiatowej. Należałoby również wprowadzić zapisy dotyczące parametrów technicznych tunelu, który mam nadzieję wreszcie powstanie i zapewni płynny ruch pojazdów pod torami kolejowymi, ale uniemożliwi przejazd ciężarówek. Najbardziej jednak niepokoi możliwość dogęszczania zabudowy jednorodzinnej. Obawiam się, że nieliczne jeszcze niezabudowane działki zostaną przejęte przez deweloperów, którzy jak wiemy skorzystają z możliwości bardzo intensywnej zabudowy. To doprowadzi do pogorszenia komfortu życia mieszkańców – ocenił tymczasem kierujący stowarzyszeniem „NM NS” Bogdan Kiełbasiński.