2 wiadukty kolejowe, kładka pieszo-rowerowa i 2 nowe legionowskie drogi – to sformalizowane w koncepcjach pomysły legionowskich włodarzy na bezkolizyjne pokonanie torów kolejowych. Plany inwestycyjne są obecnie konsultowane ze spółkami kolejowymi, które na początku roku zapowiedziały, że są gotowe partycypować w finansowaniu ich realizacji.
Legionowski magistrat zaplanował na 14 czerwca konsultacje społeczne koncepcji bezkolizyjnych przepraw przez tory kolejowe. Na stronie internetowej Urzędu Miasta w Legionowie opublikowane zostały dokumenty obrazujące planowane inwestycje.
Wiadukt przy Krasińskiego
Pierwszy z nich odnosi się do budowy bezkolizyjnej przeprawy przez tory kolejowe w ciągu ulicy Zygmunta Krasińskiego w Legionowie. W tej lokalizacji miałby powstać wiadukt kolejowy. Pomysł zakłada budowę nowej drogi, która byłaby drogą równoległa do obecnych ulic Tadeusza Kościuszki i Kolejowej w Legionowie. W jej ciągu nad torami kolejowymi powstałyby wiadukt. Nowa droga zaczynałaby się mniej więcej na wysokości skrzyżowania ulic Tadeusza Kościuszki i Aleksandra Głowackiego i biegłaby wzdłuż torów kolejowych. Potem, tuż za skrzyżowaniem nowej legionowskiej drogi z ulicą Zygmunta Krasińskiego, nad liniami kolejowymi nr 9 i 10 zbudowany zostałby wiadukt. Następnie, nowo projektowana droga biegłaby wzdłuż torów kolejowych i byłaby drogą równoległą do ulicy Kolejowej. Swój bieg zakończyłaby w okolicach obecnego skrzyżowania ulic Kolejowej i Stefana Gawryszewskiego. Na tym skrzyżowaniu, projektanci zaplanowali rondo. Nowa legionowska ulica od równoległych do niej ulic Tadeusza Kościuszki i Kolejowej oraz od torów kolejowych oddzielona zostałaby murami oporowymi.
Wiadukt na Roi i kładka na Kwiatowej
Drugi pomysł na bezkolizyjne pokonanie torów kolejowych zakłada realizację 2 inwestycji. Pierwszą z nich miałaby być k kładka pieszo-rowerowa z obustronnymi pochylniami i schodami w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej, zaś drugą wiadukt na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi w Legionowie. Aby wiadukt kolejowy w tej lokalizacji mógł w ogóle powstać, niezbędne byłoby zbudowanie nowej drogi w Legionowie. Według inżynierów opracowujących tę koncepcję droga powstałaby na przedłużeniu ulicy Przemysłowej i biegłaby wzdłuż torów kolejowych, mniej więcej na wysokości osiedla mieszkaniowego mieszczącego się przy ulicy generała Bolesława Roi powstałby wiadukt. Po drugiej stronie wiaduktu nowa legionowska ulica znów biegłaby wzdłuż torów kolejowych i połączyłaby się z obecną ulicą Plantową, mniej więcej w okolicach jej skrzyżowania z ulicą Zaciszną. Wzdłuż całego tego szlaku komunikacyjnego powstałyby również jednostronne ciągi pieszo-rowerowe.
Przeszło 32 mln zł za wszystko
Obie koncepcje już trafiły do spółki „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.” („PKP PLK S.A.) i będą przedmiotem dalszych rozmów. Legionowskie władze zobowiązały się, że do końca maja br. przedłożą przedstawicielom tej spółki wspomniane dokumenty. – Według naszych analiz są to 2 optymalne lokalizacje takich przepraw. Przeprawy naziemne są preferowane przez kolej, ponieważ priorytetem jest zachowanie ciągłego ruchu kolejowego – ocenia Tamara Boryczka, rzeczniczka prasowa UM w Legionowie. – Szacujemy, że koszt jednej przeprawy to 14-16 mln zł brutto – dodaje. Na ten moment jeszcze nie wiadomo, czy szefostwo spółki „PKP PLK S.A.” zaakceptuje te wszystkie 3 bezkolizyjne przeprawy przez tory kolejowe, czy też jedynie wybierze którąś z tych opcji. Rozmowy w tej sprawie wciąż trwają i jeszcze nie znamy żadnych wiążących ustaleń.
Konsultacje
Z rozwiązaniami drogowo-kolejowymi, które upubliczniono na stronie internetowej UM Legionowo, mieszkańcy mogą się dokładnie zapoznać i tym samym merytorycznie przygotować do zaplanowanych na za 2 tygodnie konsultacji. – Rozmowy z koleją oraz konsultacje z mieszkańcami będą prowadzone równolegle – na tę chwilę z koleją ustalamy liczbę przepraw oraz ich przebieg względem linii kolejowej. Po konsultacjach z mieszkańcami przekażemy wszystkie uwagi spółce PKP – wyjaśnia Tamara Boryczka z legionowskiego magistratu.