W środę (29 sierpnia), tuż przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, radni wyrazili swój sprzeciw w sprawie rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej o nauczaniu indywidualnym. Problem tylko w tym, że rozporządzenie weszło w życie rok temu, a czas na konsultacje społeczne w tym temacie był przed ubiegłorocznymi wakacjami.
9 sierpnia 2017 roku minister edukacji narodowej wydał rozporządzenie w sprawie indywidualnego nauczania dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły czy przedszkola. Niezadowolenie legionowskich radnych budzi skasowanie zapisu z poprzedniego rozporządzenia, który umożliwiał prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania na terenie szkoły. Nowy dokument określa, że zajęcia indywidualne prowadzone będą w miejscu pobytu dziecka (dom lub ośrodek wychowawczy, w którym przebywa dziecko). Rozporządzenie weszło w życie 1 września 2017 roku, jednak uczniów, którzy posiadali orzeczenia wydane przed tym dniem, do końca minionego roku szkolnego obejmowały poprzednie zapisy. Oznacza to więc, że z początkiem tego roku szkolnego ze szkół zniknie indywidualne nauczanie, a zajęcia twarzą w twarz ucznia z nauczycielem będą mogły być prowadzone jedynie w domu ucznia lub ośrodku, w którym przebywa. Pozostali uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego będą mogli uczyć się w szkole, jednak zajęcia indywidualne z nauczycielem ograniczone będą do kilku wybranych zajęć, a na pozostałe lekcje dziecko będzie uczęszczało z całą klasą.
Sprzeciw radnych
– Stanowczo protestujemy przeciwko segregacji dzieci przez wprowadzenie zakazu uczęszczania na zajęcia w szkole uczniów niepełnosprawnych, przewlekle chorych, przechodzących rekonwalescencję. Do tej pory w wymienionych przypadkach dzieci mogły, mając orzeczenie poradni pedagogiczno-psychologicznej o potrzebie nauczania indywidualnego, brać udział w lekcjach i życiu szkoły. Wspomniane rozporządzenie skazuje uczniów mających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania na samotność, izolację, ograniczenie kontaktów z grupą rówieśniczą, ze światem zewnętrznym, a w dalszej perspektywie na izolację społeczną. (…) Domagamy się wprowadzenia w rozporządzeniu o nauczaniu indywidualnym zmian przywracających prawa dzieciom z niepełnosprawnością – pod takim pismem podpisało się 16 radnych, Małgorzata Luzak, Paweł Lewandowski, Dariusz Błaszkowski, Danuta Ulkie, Mirosław Grabowski, Paweł Głażewski, Kazimierz Zieliński, Beata Woźniak, Adam Aksamit, Andrzej Piętka, Anna Łaniewska, Agnieszka Borkowska, Tadeusz Szulc, Agata Zaklika, Janusz Klejment i Mirosław Pachulski.