Kilkanaście osób stoi w kolejce do jednego okienka pocztowego w Urzędzie Pocztowym w Gminie Jabłonna. Według klientów czas oczekiwania na swoją kolej to często nawet godzina. Od kilku miesięcy skargi nie poprawiają sytuacji, jedynie po awanturach kierownik uruchamia drugie okienko.
Pan Marcin Wnorowski mieszka w Gminie Jabłonna od 11 lat. Podziwia budynek, który stoi w centrum przy ulicy Modlińskiej. Wraz z innymi mieszkańcami gminy dostrzega piękno tej starej budowli, która jest siedzibą Poczty Polskiej. Poniewaź prowadzenie działalności gospodarczej wymaga od niego częstego osobistego odbioru listów i przesyłek, jest stałym klientem tej poczty. Jak opowiada jeszcze dwa lata temu poczta wykorzystywała dwie sale, które znajdują się wewnątrz budynku, teraz jest to przewaźnie jedna. – Ja tam bywam około godziny 14.00-16.00. Niestety jest tam wtedy kolejka z reguły powyźej 10 osób. Bardzo często jest tak, źe działa tylko jedno okienko, ale oznacza to czekanie około 50 lub 60 minut – mówi pan Marcin. – Ja wielokrotnie rozmawiałem z panią kierownik. Jedyne co słyszy klient to stwierdzenie, źe nie ma ludzi do pracy i nie moźna nic z tym zrobić.
Korespondencja z pocztą
Pan Marcin zwrócił się z prośbą o zbadanie prawidłowości działania poczty. – Najczęściej czynne jest jedno okienko – kiedyś działały cztery lub trzy. Moim zamiarem nie jest spowodowanie ukarania czy wyrzucenia z pracy kogokolwiek, a usprawnienia działania poczty i wprowadzenia do tego budynku „ducha przychylności dla interesantów” – napisał w piśmie do Poczty Polskiej. W odpowiedzi Biuro Zarządzania Ryzykiem i Zgodnością Centrala Poczty Polskiej S. A. poprosiło skarźącego o uzupełnienie swoich danych i przesłanie adresu oraz kodu pocztowego. Zapewniło, źe wszystkie zgłoszenia o nieprawidłowościach są analizowane oraz przekazywane do właściwych jednostek organizacyjnych w celu podniesienia jakości usług i obsługi. Od tego czasu pan Marcin Wnorowski nadal czeka na odpowiedż.
Skargi
By uzyskać wsparcie dla mieszkańców, którzy nie mają innego wyjścia jak tylko tracić czas w długich kolejkach, pan Marcin udał się po pomoc do wójt gminy Jabłonna Olgi Muniak. – Pani Wójt powiedziała, źe jest jej ogromnie przykro i potwierdziła, źe pisali skargi parokrotnie w tej sprawie, ale nie przyniosło to źadnego efektu. Ale źe jest osobą bardzo kontaktową, poradziła bym napisał skargę i zebrał podpisy innych mieszkańców. Ma to być pomocne w kolejnych interwencjach gminy. Pan Marcin zamierza zachęcać mieszkańców Jabłonny oraz klientów oczekujących w raz z nim w długiej kolejce by wysyłali zaźalenia na działalność poczty.
Redukują koszty
Rzecznik Urzędu Gminy Jabłonna potwierdza, źe wielokrotnie przekazywano Poczcie Polskiej prośby i sugestie mieszkańców gminy w tej sprawie. Niestety jak dotąd Poczta Polska nie odpowiedziała na nie pozytywnie, odpowiadając następująco: – „Informujemy, iź po przeprowadzeniu szczegółowej analizy średniomiesięcznej ilości operacji pocztowych realizowanych w przedmiotowej placówce pocztowej, w obecnej chwili nie widzimy zasadności wydłuźenia godzin pracy tego urzędu. Poczta Polska jako operator publiczny, oprócz obowiązku zapewnienia dostępności do swoich usług, musi kierować się takźe czynnikami ekonomicznymi i redukować ponoszone koszty.” Urząd obiecuje stale monitorować powyźszą sytuację w imieniu mieszkańców Gminy Jabłonna.
5 minut czy 50?
W odpowiedzi na naszą prośbę o informacje, rzecznik prasowy Poczty Polskiej S. A. Zbigniew Baranowski zapewnił, źe poczta stara się uwzględnić oczekiwania klientów i dopasować działalność do potrzeb wszystkich lub moźliwie największej ich liczby. Informuje, źe placówki czynne są w godzinach 09:00 – 19:00 w poniedziałek, w pozostałe dni wtorek – piątek 08:00 – 18:00. Godziny funkcjonowania tej placówki zaproponowano po uwaźnej analizie ruchu klientów i badaniach związanych z ilością załatwianych w niej spraw. – Średnio czynne są dwa okienka. Sporadycznie mogą zdarzyć się sytuacje, źe jest czynne jedno okienko – mówi rzecznik. – Wynika to z faktu nieplanowanego przebywania asystentów na zwolnieniu lekarskim lub skorzystania z dnia urlopu na źądanie. W UP Jabłonna w ubiegłym roku przeprowadziliśmy badanie czasu oczekiwania na obsługę. Badanie, przeprowadzone o godzinie 16.50 wykazało, źe średni czas oczekiwania wyniósł: 05:18 minut – mówi Baranowski.
Róźnice w ocenie długości oczekiwania klientów oraz wyniki badań Poczty Polskiej są tak duźe, źe moźna się zastanawiać czy na pewno zostały dokonane w tej samej placówce lub czy pracownicy zbyt długo nie chorują lub przebywają na urlopach. Rzecznik jednak zapewnia, źe klienci swoje uwagi na temat naszej pracy mogą zgłaszać naczelnikowi urzędu lub bezpośrednio dyrektorowi jednostki zwierzchniej.
/brug/