Legionowo. 7 nowych bloków przy Kościuszki. Deweloper sięga po specustawę mieszkaniową

sklad-opalu-kosciuszki

Skład opału przy ul. Kościuszki w Legionowie, fot. GP/kg (archiwum)

207 nowych mieszkań w 7 czteropiętrowych blokach może powstać w miejscu obecnego składu opału przy ulicy Tadeusza Kościuszki w Legionowie. Właściciel tego terenu chce zrealizować tę inwestycję mieszkaniową bez zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (mzpzp), wykorzystując przepisy zawarte w uchwalonej rok temu przez Sejm tzw. „ustawie deweloperskiej”.

Przybliżmy. Zarząd Gminnej Spółdzielni Samopomoc Chłopska w Jabłonnie w kwietniu br. zawnioskował o zmianę mpzp dla 7 działek wzdłuż torów kolejowych i ulicy Tadeusza Kościuszki, między ulicami Zygmunta Krasińskiego i Kazimierza Wielkiego w Legionowie. Łączna ich powierzchnia wynosi przeszło 2,2 ha.  Działki, o których mowa, są własnością tej spółdzielni i obecnie mają charakter działek budowlanych. W uchwalonym w 2017r. studium zagospodarowania przestrzennego dla tych terenów przewidziano wiele funkcji, począwszy od zabudowy usługowej i handlowej, kończąc na zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej i wielorodzinnej. Aby poznać plany inwestycyjne spółdzielni, radni z komisji rozwoju miasta chcieli zaprosić jej przedstawicieli na jedno ze swoich posiedzeń. Wczoraj (13 maja br.) na posiedzeniu komisji pojawiła się Grażyna Połeć, prezes spółdzielni. Z jej wystąpienia i kolejnego pisma skierowanego do radnych wynika, że Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska zmieniła swoje plany i obecnie już nie chce zmiany mpzp obowiązującego na tych terenach. Nie oznacza to jednak rezygnacji z budowy osiedla mieszkaniowego w tej lokalizacji. – Chcemy zrealizować tę inwestycję przy użyciu specustawy deweloperskiej – oznajmiła radnym z komisji rozwoju miasta Grażyna Połeć.

 

 

 

Usunęli z bloków po dwa piętra

Aby budowa nowego osiedla była możliwa, Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska zmieniła koncepcję tej inwestycji. Wcześniejsza przewidywała budowę 7 sześciopiętrowych bloków, obecne plany przewidują już tylko 4 piętra. Według planów, na osiedlu ma powstać 207 mieszkań, w tym 67 kawalerek, 102 mieszkania dwupokojowe i 38 mieszkań trzypokojowych, 272 miejsc parkingowych, w tym 212 w garażach podziemnych nowych bloków i 60 miejsc na parkingu naziemnym. Oprócz tego, na nowym osiedlu zbudowane mają zostać plac zabaw dla dzieci oraz przestrzeń rekreacyjna dla dorosłych. Jak się okazuje, przedstawiciele dawnego GS-u już opracowali koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dla inwestycji, a nawet złożyli wniosek o ustalenie jej lokalizacji. Do wykonania tych czynności wcale nie potrzebowali zmiany mpzp, tylko wykorzystali wprowadzone latem 2018r. przepisy tzw. specustawy deweloperskiej. Z ich pisemnych wyjaśnień wynikało ponadto, że koncepcja dla tego przedsięwzięcia mieszkaniowego powstanie nie w oparciu o przepisy obowiązującego tam mpzp, tylko w oparciu o zapisy legionowskiego studium z 2017r., które przewiduje tam bardzo szeroko rozumianą zabudowę wielofunkcyjną.

Przyspieszona ścieżka dla deweloperów

Specustawa mieszkaniowa to przyspieszona ścieżka pozyskiwania terenów pod budowę nowych bloków w miastach. Inwestycje mieszkaniowe mogą być realizowane nawet na terenach, dla których mpzp nie przewidują tzw. mieszkaniówki. Wystarczy tylko, że takie przedsięwzięcia nie stoją w sprzeczności z zapisami ogólnych studiów przestrzennych. Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska w Jabłonnie skorzystała z zapisów tej ustawy i złożyła wniosek o ustalenie lokalizacji opisanej powyżej inwestycji mieszkaniowej. Wniosek za pośrednictwem prezydenta w finale trafi pod obrady legionowskiej rady, która przesądzi o dalszym losie inwestycji. W międzyczasie, cała dokumentacja związana z tym przedsięwzięciem zostanie opublikowana na stronach internetowych legionowskiego Biuletynu Informacji Publicznej (BIP), zaś zainteresowani legionowianie będą mogli wnosić do tych dokumentów swoje uwagi i wnioski. Cała powyżej opisana procedura administracyjna powinna się zamknąć w ciągu 2 miesięcy.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 21

  1. No i ok. Były głosy krytyki, że bloki za wysokie, teraz chyba każdy został uspokojony..ciekawe jak pobiegną drogi, co jest tu szczególnie istotne

  2. z FB:
    „214 z 218 obecnych Posłów PiS było „za” #lexdeweloper (w tym Mariusz Błaszczak) mimo, że wszyscy ostrzegali jakie ryzyka niesie ze sobą ustawa.
    Reszta Sejmu – od PO (w tym Jan Grabiec) aż po Kukiz – była przeciw ustawie korzystnej dla deweloperów i opowiedziała się po stronie mieszkańców.

    „Wieczorem 1 sierpnia 2018 r. prezydent Andrzej Duda podpisał „specbubel” mieszkaniowy. Na Lex Developer stracą mieszkańcy, ucierpi publiczna przestrzeń, a zyskają deweloperzy.”

    https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/mojemiasto/1758862,1,specustawa-mieszkaniowa-pis-faworyzuje-deweloperow.read

    wyniki głosowania:
    http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/agent.xsp?symbol=glosowania&NrKadencji=8&NrPosiedzenia=66&NrGlosowania=295

  3. PiS stworzył te ułatwienia dla deweloperów! Przypadek?

  4. Czy deweloper spełnia wszystkie warunki jakie są postawione w ustawie? Czy pewne jest, że są miejsca w szkołach? Możliwe, że te same miejsca prezydent obiecuje kolejnym deweloperom…

  5. Przecież to „osiedle” będzie za blisko torów kolejowych. Mieszkańcy będą narzekać na uciążliwy hałas od przejeżdżających całą dobę pociągów osobowych, a przede wszystkim towarowych. Ja to bym tam za darmo nie chciał mieszkać.

    • To żaden problem, na Odolanach mieszkańcy którzy kupili mieszkania na terenie przemysłowym domagają się likwidacji kruszarni działających tam od lat. Na Kabatach mieszkańcy bloków które zostały niedawno wybudowane toczą walkę z bazą metra działającą ponad 20 lat. Tak to działa w Polsce że buduje się wszędzie, problemem nie jest teren zalewowy rzek, problemem nie są zakłady produkcyjne, skażony teren po zakładach przemysłowych

    • po modernizacjach pociagi juz nie halasuja tak bardzo. osiedle na gen roi tez jest tuz obok torow i halasu nei ma

  6. A gdzie tereny ze strefami produkcyjno – usługowymi w Legionowie? Czy mieszakańcy naszego miasta to drugi sort co rano pakujący 4 litery i jadący pracować w regiony gdzie ktoś sensowny rządzi – np Piaseczno. Po prostu władzami Legionowa to jakaś komisja powinna się zająć.

    • Przecież mieliście w pażdzierniku możliwość zmiany i z niej nie skorzystaliście. Do kogo więc pretensje?

  7. Ale to w mojej ocenie gra. Nagle jak chce się tam tunel/wiadukt wybudować to panika. Najpier paniczne wystąpienie o zmianę mpzp, potem wycofanie bo ktoś sie dowiedział o specustawie. Widać tu panikę, miotanie się. Ale bez problemu tu się i tak da przeprawę budować. Można specustawę deweloperską zealczyć specustawą drogową.

  8. Ulica kosciuszki to od dawna zakala legionowa. syf w centrum miasta. niech sie buduje, niech wyglada to lepiej. im wiecej ludzi bedzie w legionowie tym lepsze ceny mieszkan beda. dotychczasowi mieszkancy powinni byc zadowoleni, ze ich nieruchomosci zyskaja na wartosci. lepsza infrastruktura powstanie, wiecej sklepow, szkol, przedszkoli, lepszy transport do warszawy. w okolicach centrum jest jeszcze mnostwo roznych melin i ruin. ja bym to wszystko wyburzyl i bloki albo szeregowce powstawial. jak sie komus scisk nie podoba to sie moze wyprowadzic pod legionowo. deweloperzy legionowscy i z nowego dworu maja jeszcze sporo domow do sprzedania pobudowanych w ostatnich latach w skrzeszewie, olszewnicy, kaluszynie, wieliszewie itp. po ostatnich wzrostach cen mieszkan ceny tych domow sa dosc korzystne.

    • Lobby deweloperów znowu w natarciu, kolejny post i pranie mózgów o rozwoju Legionowa poprzez budowę bloków i wyłącznie bloków.
      Przez tyle lat wybudowano dziesiątki nowych bloków i szeregowców, ale nie wybudowano ani jednej nowej szkoły, żadnego nowego przedszkola, przez litość nie wspominając o jedynym na całe miasto miejskim żłobku. Co więcej w chwili obecnej wszystkie szkoły pękają w szwach, brakuje miejsc w przedszkolach czy żłobku a całe Legionowo przypomina zabetonowany gigantyczny parking zastawiony samochodami
      To jest ten „rozwój” Legionowa

  9. brawo Daro !!!! Podpisuję się pod Twoim postem

    • Odsyłam też do artykułu gdy w sąsiednim Wieliszewie wójt nie zgadzał się na budowę osiedla na terenie asfalciarni. Lobby deweloperów też działało, a że rozwój, a że będzie pięknie. Za mało ciasno jest co??

      • Z tego co kojarzę Wójt wskazywał na równoważny rozwój, twierdząc że to osiedle zakłóci komunikację jak również brak infrastruktury w zakresie m.in. szkolnictwa.
        Dalej na nic się zdały te argumenty ponieważ w okolicach Szpitala oraz UG w Wieliszewie liczba nowych bloków dorównuje zapewne o ile już nie przerosła tej z asfaltowni.Szczerze powiedziawszy to jakiś matrix.

  10. Cały czas hejtowanie,że wszystko jest be,jeszcze nikt nie widział projektu a już oprotestowane, polskie piekło.Sam nic nie robię, innym też nie dam. Patrzmy realnie,ciasnota się robi nie z powodu budowy bloków bo powstaje ich bardzo mało.Powstaje za to dużo pseudoapartamentowców,pseudo bo to lokalizacje nie te ( peryferia) i kto w nich mieszka.Prawdziwe apartamentowce mają ciekawą architekturę,( centra dużych miast) projektowane są przez znanych architektów i mieszkają w nich tzw „gwiazdy”nazwisko, które jest znane i przyciąga. Dzięki temu nieruchomość zyskuje na wartości.

    • lena chyba śpisz z inwestorem ?

    • Nie muszę widzieć projektu, wystarczy że wiem gdzie mają powstać. Nie myślisz że ktoś „znany” kupi „apartament” 5 metrów od czynnej linii kolejowej
      W Legionowie, jedynym miejscem o ciekawej architekturze są odnowione carskie koszary na Strużankiej

  11. Ja, mieszkaniec Legionowa, bym chętnie kupił tam lokal. Oczywiście ważne, by okna nie wychodziły na tory kolejowe…Tylko obawiam się cen…że będą pow. 7000 za metr…Ale chętni na pewno się znajdą

  12. Niech stawiają nawet na każdym wolnym miejscu, i tak już nie ma się gdzie poruszać. A samochodów z tablicami zaczynający i się na „L”, „N” czy „B”, niedługo będzie więcej niż tych z „WL”. Drodzy rodowici legionowianie – czy nie macie tego dosyć? I a propos, komentarz Daro jest trafny na 100 % – pozdrawiam.

  13. jak można dogęszczać tereny które nie mają nawet porządnych dróg dojazdowych? ulica Kolejowa to tragedia, dojazd do stacji nie lepszy, wąsko. zapewne mieszkańcy kompleksu zajmą miejsca parkingowe na parkingu stacji? a może zrobić taki blok nad torami? spinający 2 części Legionowa? coś na kształt Golden Gate w USA 😉

Dodaj komentarz