Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

dziecko-mama

fot. Robert Whitehead / Foter / Creative Commons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)

Bycie rodzicem to ogromne szczęście, ale także wyzwanie. Szczególnie ważne są pierwsze 3 lata życia dziecka, stanowią one bowiem podstawę do prawidłowego rozwoju człowieka dorosłego. Wszelkie nieprawidłowości w rozwoju dziecka zauważone w tym okresie wymagają interwencji diagnostycznej oraz terapeutycznej.
Dlatego tak ważna w tym okresie jest rola rodziców, którzy spędzają z dzieckiem najwięcej czasu w ciągu dnia. Bądźmy pilnymi obserwatorami naszych dzieci i jeśli cokolwiek w rozwoju dziecka nas zaniepokoi, warto udać się na konsultację do specjalisty. Należy pamiętać, że im wcześniejsza diagnoza i bardziej wszechstronna terapia tym większa szansa na poprawę funkcjonowania dziecka (większa podatność małych dzieci na oddziaływania terapeutyczne, szybsze niż u starszych postępy usprawniania, brak nawarstwiania się następstw braku wczesnej pomocy).

Kiedy potrzebna konsultacja?

Powody do konsultacji ze specjalistą mogą być bardzo różne np. 3-6 miesięczne dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, 9 miesięczny maluch nie siada lub nie naśladuje prostych czynności (stukanie łyżeczką w stół), roczne dziecko nie rozumie prostych poleceń słownych czy dwulatek nie przejawia dążenia do samodzielności. Szeroką listę niepokojących sygnałów można znaleźć w specjalistycznej literaturze lub na stronach poradni psychologiczno-pedagogicznych czy gabinetów terapii dziecięcej.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Aby dziecku i jego rodzinie zapewnić pomoc w postaci wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD), rodzice powinni zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Posiadając taką opinię możemy zwrócić się do różnych placówek oświatowych, które zapewniające bezpłatną szeroką pomoc w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Należy pamiętać, że pomoc ta udzielana jest dziecku i jego rodzinie od chwili stwierdzenia niepełnosprawności do momentu podjęcia przez dziecko nauki w szkole.

Terapia indywidualna

Nie ma jednej, niezawodnej recepty na wspieranie dziecka z problemami rozwojowymi. Każde dziecko rozwija się w innym rytmie, ma swoje uzdolnienia i specyficzne trudności. Dlatego wszystkie działania powinny być dobrane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
O tym, jakie formy i natężenie terapii są potrzebne dla danego dziecka, decyduje zespół wczesnego wspomagania rozwoju powołany do pracy z dzieckiem. Zaletą realizowania takich zajęć w jednym miejscu jest wymiana informacji między specjalistami, co zwiększa jakość procesu terapeutycznego. W ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka organizowane są w zależności od potrzeb dziecka zajęcia w zakresie terapii: psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, integracji sensorycznej, rehabilitacji czy terapii ręki. W niektórych placówkach dostępne są także takie formy jak trening słuchowy metodą Johansena czy EEG Biofeedback.

Darmowe zajęcia

Darmowe zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie lub – w przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia – w grupach liczących dwoje lub troje dzieci, a także z udziałem ich rodzin.

Na bezpłatne zajęcia w ramach wczesnego wspomagania zaprasza Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna In-Sens w Legionowie

www.in-sens.pl

In-Sense-2014