Powiat. Policja ostrzega przed oszustami, którzy wyłudzają pieniądze za pomocą BLIK-a

telefon

fot. William Hook / Foter / CC BY-SA

Wraz z rozwojem bankowości mobilnej i internetowej oszuści i złodzieje stają się coraz bardziej kreatywni w wyłudzaniu pieniędzy. W ostatnim czasie do kradzieży posłużył im system płatności BLIK.

 

System BLIK

Z systemu BLIK mogą korzystać tylko klienci bankowości mobilnej banków uczestniczących w tym systemie. Podstawą działania systemu i dokonywania za jego pośrednictwem płatności mobilnych jest generowanie kodów jednorazowych, które są wytwarzane przez system Polskiego Standardu Płatności. Jest on unikalną kombinacją 6 cyfr od 0 do 9 i jest ważny przez 2 minuty. Dzięki tak wygenerowanemu kodowi można zapłacić za zakupy lub wybrać gotówkę z bankomatu bez konieczności posiadania przy sobie karty bankomatowej. Cała operacja od momentu wygenerowania kodu, po wybranie gotówki z bankomatu lub opłaceniu usługi trwa kilkadziesiąt sekund. Z systemu BLIK mogą korzystać klienci największych banków działających w Polsce, między innymi: Alior Banku, ING Banku Śląskiego, Banku Millennium, mBanku, Santander Bank Polska czy PKO BP. Lista ta ciągle się wydłuża i obejmuje już większość banków w Polsce.

 

Metody oszustów

Policja ostrzega, że oszuści wykorzystują do wyłudzania kodów BLIK popularne komunikatory internetowe takie jak Messenger. Oszuści pokonują zabezpieczenia komunikatorów internetowych i włamują się na konta użytkowników. Następnie wysyłają z takiego konta prośbę do znajomych zapisanych w spisie kontaktów o szybką pomoc pieniężną spowodowaną brakiem gotówki w danej chwili. Policjanci ostrzegają, że oszuści działają taką metodą w całej Polsce. Również w powiecie legionowskim doszło w ostatnim czasie do trzech sytuacji wyłudzenia pieniędzy za pośrednictwem systemu BLIK.

Jak się zabezpieczać ?

Oszuści próbujący wyłudzać pieniądze w taki sposób bazują na chęci pomocy znajomym i najbliższym. Można jednak bronić się przed tego typu działaniami. Po pierwsze należy zawsze sprawdzać tożsamość osób, które wysyłają do nas takie prośby. Osoba z której konta może zostać wysłana taka wiadomość może nawet nie być tego świadoma. Dodatkowo można zabezpieczyć się poprzez dodanie w ustawieniach aplikacji bankowej opcji zatwierdzania przez właściciela konta takich operacji.