Powiat. Most na Narwi, przejazd na Kościelnej i Suwalnej? – kolej ogłasza strategię rozwoju linii kolejowych

planowane_tory

Budowa 4-torowego układu kolejowego z Warszawy do Legionowa oraz dwóch nowych linii kolejowych – z Choszczówki przez m. in. Legionowo i Wieliszew do Nasielska oraz z Zegrza przez Serock i Maków Mazowiecki do Przasnysza – takie m. in. inwestycje zawarły PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.) w strategii swojego wieloletniego rozwoju. Ich realizacja na ten moment jest jednak niepewna.

 

Spółka PKP PLK S. A. ujawniła i zobrazowała podstawowe założenia strategii rozwoju transportu kolejowego w obrębie aglomeracji warszawskiej. W oparciu o tę strategię oraz ujęte w niej inwestycje tworzony będzie Krajowy Program Kolejowy na kilka kolejnych lat, począwszy od najprawdopodobniej 2020r. Aktualny tego typu dokument, zobowiązujący kolejarzy do realizacji ujętych w nim przedsięwzięć obowiązuje do 2020r. i przewiduje realizację wielu ujętych w nim zadań do 2023r. Wpisanie tych nowych strategicznych propozycji w tym m. in. budowy 4-torowego układu kolejowego z Warszawy do Legionowa do kolejnego Krajowego Programu Kolejowego będzie się automatycznie łączyło z realizacją tej inwestycji. Zdaniem przedstawicieli PKP PLK S.A. rozbudowa linii wylotowych z Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego do układów 4-torowych to konkret, który na pewno zostanie zrealizowany w latach kolejnych. Jedynymi jeszcze nie do końca przesądzonymi elementami tych inwestycji są ich dokładne lokalizacje. W tym wstępnym planowaniu kolejarze położyli nacisk, aby te 4-torowe układy kolejowe połączyły stolicę z Legionowem, Piasecznem, Otwockiem i Sulejówkiem. – Zgodnie z Master Planem dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej działania już są realizowane, jak m. in. przygotowania do rozbudowy torów z Warszawy do Otwocka. Przygotowywane są kolejne projekty. PKP PLK S.A. przygotowują się do uruchomienia w tym miesiącu przetargu na opracowanie studium wykonalności dla projektu o nazwie „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne)”. Wykonawca przeanalizuje potrzebę rozbudowy linii z Warszawy do Legionowa do układu czterotorowego oraz budowę nowej linii z Warszawy do Nasielska. Przygotowana koncepcja pozwoli określić zakres robót, ich harmonogram oraz finansowanie. Ewentualna realizacja projektu planowana jest do przeprowadzenia w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2021-2027 – informuje Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

 

 

 

Pociąg do Nasielska oczami wieliszewskiego wójta

O ocenę inwestycji kolejowych planowanych na terenie powiatu legionowskiego, zwłaszcza tych przebiegających przez gminę Wieliszew, poprosiliśmy włodarza tej gminy. – Temat skrócenia trasy do Gdańska przez gminę Wieliszew nie jest niczym nowym, w końcu taka linia została zbudowana tuż przed wybuchem II Wojny Światowej. Do niedawna, czyli do 2012r., gdy obowiązywało stare studium gminy, to utrzymywana była rezerwa pod projekt kolejowy Warszawa-Gdańsk, a w planach zagospodarowania w poszczególnych miejscowościach utrzymywane były stosowne strefy dla zabudowy. Nowe studium zostało uzgodnione z przedstawicielami kolei i to po uzgodnieniach z nimi w nowym studium po terenie dawnej rezerwy kolejowej zaplanowane zostały układy komunikacji, a na terenach zabudowy zniesione zostały strefy taką zabudowę ograniczające. Oczywiście każdy projekt kolejowy niesie ze sobą dużą szansę dla rozwoju regionu, tak jak wyczekiwany przez nas projekt rewitalizacji linii kolejowej do Zegrza. Widzę, jakie trudności pojawiają się w tym projekcie i są to też trudności finansowe i stąd obawiam się, że do realizacji linii przez Gminę Wieliszew do Nasielska jest jeszcze daleka droga. Obawiam się, że w najbliższych 10-20 latach ten projekt nie wyjdzie poza fazę wstępnych planów i deklaracji. Pojawiają się pewnie po drodze wątpliwości, co z zabudową w zniesionej strefie akustycznej, czy linia może ominąć Legionowo i Nowy Dwór Mazowiecki. Jeśli dalsze opracowania pokażą, że ten projekt ma sens ekonomiczny i logistyczny, to zapewne znajdą się niezbędne środki centralne, a gminy albo będą zmieniać swoje dokumenty planistyczne, albo powstanie stosowna specustawa, która pominie władztwo planistyczne samorządów – komentuje wójt Paweł Kownacki.

Pociągiem z Zegrza do Przasnysza?

Wieloletnia strategia rozwoju spółki kolejowej przewiduje też realizację jeszcze jednej inwestycji kolejowej na terenie powiatu legionowskiego. Mianowicie po 2027r. jest szansa na budowę nowej linii kolejowej, która połączy Zegrze z Przasnyszem. Trasa ta ma biec przez m. in. Serocki i Maków Mazowiecki. – Budowa linii Zegrze-Serock-Maków Mazowiecki-Przasnysz rozważana jest do realizacji po 2027r. Szczegóły techniczne, w tym budowa przeprawy przez rzekę Narew, finansowanie, będą znane po opracowaniu studium wykonalności. Na dzień dzisiejszy nie można jednoznacznie stwierdzić, że inwestycja będzie realizowana – tłumaczy Martyn Januła ze spółki PKP PLK S.A.

Nieporęt popiera i czeka na budowę nowej linii kolejowej do Przasnysza

O ocenę inwestycji kolejowych planowanych na terenie powiatu legionowskiego, zwłaszcza tych przebiegających przez gminę Nieporęt, poprosiliśmy włodarzy tej gminy. – Przyjęty w 2019r. przez PKP PLK S.A. Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej w ramach kierunków rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym zakłada m. in. budowę nowej linii kolejowej pomiędzy Zegrzem, a Przasnyszem. Linia ta zapewni nową oś komunikacji szynowej, której modernizację już rozpoczęto dzięki staraniom lokalnych samorządów na dotychczasowej – istniejącej linii kolejowej nr 28 pomiędzy Legionowem, a Zegrzem Południowym na terenie gminy Nieporęt. Jak wiadomo wyjazd z Warszawy, czy powiatu legionowskiego na północ Polski możliwy jest jedynie na dotychczasowej linii kolejowej Warszawa – Gdańsk lub przez drogę krajową nr 61 Legionowo – Pułtusk – Augustów. Nowa linia komunikacyjna odciąży głównie ruch drogowy z DK nr 61, a dzięki zaplanowaniu inwestycji kolejowej umożliwi przesiadkę do transportu szynowego, co usprawni dojazd do i z terenu powiatu legionowskiego. Ponadto, każda inwestycja w rozwój infrastruktury kolejowej mająca na celu przeniesienie ruchu pasażerskiego, ale i także towarowego z dróg na tory jest i będzie przez samorządy oczekiwana i popierana. Potwierdzeniem tego jest uruchomienie nowej linii kolejowej SKM S-3 na trasie Warszawa Lotnisko Chopina – Legionowo – Nieporęt – Wólka Radzymińska – Radzymin, która od samego początku cieszy się dobrą frekwencją wśród pasażerów, zarówno z gminy Nieporęt, jak i gmin sąsiednich, w tym tych położonych na północ od powiatu legionowskiego – ocenia Barbara Kopcińska, sekretarz Urzędu Gminy (UG) w Nieporęcie.

 

Mapa – źródło PKP PLK S.A