Nieprzejednane stanowisko komisji ds. komunikacji dało pozytywne wyniki. Autobusy według obietnic urzędu mają ruszyć w trasy, chociaź ich zakres rozczarował radnych. Mają jednak nadzieję, źe to pierwszy krok do tego, by problem komunikacji w Serocku został rozwiązany.
Podczas ostatnich kwietniowych posiedzeń komisji radni dyskutowali nad zasadami, które zostały im przedstawione przez gminnych urzędników. Na komunikację została przeznaczona kwota w wysokości 140 tysięcy złotych. Oprócz tego koszty transportu mają ponieść mieszkańcy, którzy będą musieli zakupić bilet. Za normalne bilety jednorazowe mieszkańcy mieliby w przyszłości płacić 3 zł, a za ulgowe 1,50 zł. Za miesięczne bilety okresowe na okaziciela ceny wyniosłyby odpowiednio 70 zł oraz 35 zł. Kwoty te mogą być w przyszłości zmienione.
Ulgi, ale dla kogo?
Osobami uprawnionymi do ulgowych przejazdów byłyby w przyszłości uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych oraz emeryci i renciści. Z bezpłatnych przejazdów będą korzystać dzieci, które nie rozpoczęły obowiązkowych zajęć w szkole podstawowej oraz inwalidzi I grupy inwalidztwa i ich opiekunowie. Warunkiem koniecznym do spełnienia jest moźliwość okazania odpowiedniego dokumentu. Ulgi będą dotyczyć teź wszystkich tych, którzy są ujęci ogólnymi przepisami, czyli posłów i senatorów, uczniów ze szkół specjalnych, studentów do ukończenia 26 roku źycia, niepełnosprawnych.
Ile za bilet?
Dyskusję wzbudziła proponowana cena biletu. Radna Kaczmarska zapytała, czy istnieje moźliwość, by obniźyć ją do kwoty 2,50 zł. Józef Zając zwrócił uwagę, źe w przyszłości urząd zamierza wybrać odpowiedniego przewożnika, jednak nie wiadomo do końca, jakie uzgodnienia i stawki zapadną na koniec negocjacji. – Nikt nie jest filantropem. Patrząc na doświadczenia gmin sąsiednich, ceny biletów są wyźsze. Według mnie to optymalna cena, ale to państwo będziecie decydować – zwrócił się do radnych.
Bogaci emeryci
Radny Lutomirski zwrócił uwagę, źe w proponowanej ustawie są umieszczone ulgi dla emerytów. Według niego najbardziej potrzebującą ulg grupą są bezrobotni. – Mam wątpliwości co do fundowania tej grupie społecznej biletów. Byłbym bardziej skłonny do udzielenia ich bezrobotnym, na przykład na podstawie zaświadczenia. Nie zawsze emeryt jest osobą, która ma niskie dochody. Nie odnosi się to oczywiście do wszystkich – tłumaczył zgromadzonym radnym. Sekretarz Kanownik tłumaczył, źe bezrobocie nie jest zjawiskiem trwałym i trudno będzie ustalić zasady dotyczące tej grupy społecznej. Józef Lutomirski mówił, źe wśród mieszkańców jest około 200 osób, które ma stałe bezrobocie, a tylko 80 ma prawo do zasiłku. Osoby te nie mają środków na autobus. Marek Szajda zaproponował rozwiązanie tego problemu, które polegałoby na określeniu pakietu biletów pozostającego do dyspozycji urzędu pracy.
Inwentaryzacja przystanków
Na terenie Miasta i Gminy Serock wskazano lokalizację 125 przystanków autobusowych. Zostały one zinwentaryzowane i spisane. Dzięki temu w przyszłości urząd będzie mógł pobierać opłaty za korzystanie z tych przystanków od przewożników. Trasy i dokładny rozkład jazdy komunikacji lokalnej poznamy po rozstrzygnięciu ofert przewożników. Urząd źąda busików liczących minimum 18 miejsc. Jeśli w przyszłości mieszkańcy uznają potrzebę ustanowienia dodatkowych przystanków, muszą je zgłosić do urzędu, by ustanowić przystanki „na źądanie”.
Od 1 sierpnia
Urzędnicy mają nadzieję, źe 140 tysięcy złotych wystarczy na zapewnienie komunikacji od początku sierpnia 2012 do końca roku. Wstępne propozycje dotyczą 2 autobusów jeźdźących od poniedziałku do piątku na 8 kursach. Wyruszą one o 6.30, 11.00, 15.30 i 18.30 w dwóch odwrotnych kierunkach. Czy ten projekt będzie miał szanse powodzenia, zaleźeć będzie od burmistrza, kalkulacji przewożników oraz samych mieszkańców. Wydaje się jednak, źe radni biorący udział w pracach komisji ds. komunikacyjnych (m.in. Marek Szajda, Jolanta Kaczmarska, Justyna Matuszewska i Rafał Tyka) nie poprzestaną na naciskach na urząd, by została dostrzeźona i druga ogromna potrzeba mieszkańców gminy, czyli komunikacja do Legionowa. Zmiany na terenie powiatu legionowskiego będą podporządkowane w kierunku współpracy wszystkich gmin w zakresie zapewnienia mieszkańcom dogodnych form komunikacyjnych. Czy Serock dołączy do tych gmin, przekonamy się w 2013 roku.
Planowana przez urząd wstępna trasa
Serock, ul. Pułtuska – ul. Nasielska ZK – ul. Nasielska „las” – ul. Moczydło – Marynino, Sołtys – wieś – plac zabaw – Szadki, stacja gazowa – Wola Kiełpińska, szkoła – Wola Smolana I – Wola Smolana II – Wola Smolana, wieś – Pólki – Zalesie Borowe, droga wojewódzka – Święcennica, droga wojewódzka – Zabłocie, droga wojewódzka – Zabłocie, droga powiatowa – Guty – Stanisławowo, wieś – Stanisławowo, wieś II – Ludwinowo Dębskie, droga wojewódzka – Dębe, rondo – Dębe, droga powiatowa – Izbica, droga powiatowa – Izbica, droga powiatowa II – Jachranka, Warszawianka – Jachranka,GUS – Jachranka, MPWiK – Skubianka – Dosin – Zegrze, DK61 – Zegrze, osiedle – Zegrze DK61 – Borowa Góra, DK61 – Jadwisin, DK61 – Stasi Las, ul. Długa – Borowa Góra, ul. Nasielska – Ludwinowo Zegrzyńskie, ul. Radziwiłłów – Stasi Las, ul. Główna – Stasi Las, ul. Główna sklep – Karolino, dojazdowa – Serock, ul. Radziwiłła, rondo – Serock, ul. Wyzwolenia/Miłosza – Serock, ul. Wyzwolenia/TP – Serock, ul. Wyzwolenia/SP ZOZ – Serock, ul. Pułtuska/park.
/IW/