Centralny Port Komunikacyjny spółka z o. o. przedstawił raport z konsultacji społecznych dotyczących Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Uwagi dotyczące przebiegu torów wysokich prędkości przez powiat legionowski nie zostały uwzględnione, jedyną zmianą jest poszerzenie korytarza możliwego przebiegu linii kolejowej w kierunku zachodnim.
Wiosną bieżącego roku mieszkańcy powiatu legionowskiego zostali zszokowani informacją o możliwym przebiegu linii kolejowej wysokich prędkości prowadzących z Olsztyna do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Korytarz, w którym mogą przebiegać tory, obejmuje swoim zasięgiem większą część powiatu legionowskiego po stronie południowej Jeziora Zegrzyńskiego. Proponowane warianty przebiegu torów drastycznie ingerowały w lokalną infrastrukturę i niszczyły strukturę komunikacyjną powiatu legionowskiego. Co należy podkreślić nowe tory, poza utrudnieniami, nie generują żadnych bezpośrednich korzyści dla mieszkańców, ponieważ nie ma mowy, aby na trasie powstawały dodatkowe stacje kolejowe. Trasa projektowana jest na wysokie prędkości, ruch lokalny spowalniałby przejazdy kolei szybkobieżnej.
Gigantyczne zainteresowanie
Od 10 lutego do 10 marca w całym kraju odbyły się konsultacje społeczne dotyczące korytarzy, w jakich mają przebiegać poszczególne trasy kolejowe oraz nowe drogi. W ich trakcie do CPK wpłynęło niespełna 150 tysięcy uwag w tym: 32 747 głosów za pomocą formularza elektronicznego, 2 098 głosów drogą mailową, zaś drogą papierową: 8 096 głosów indywidualnych oraz 103 811 głosów zbiorowych. 17 sierpnia spółka przedstawiła raport z konsultacji. – Każdy zidentyfikowany tematycznie postulat, którego ew. uwzględnienie wymagałoby zmiany przyjętego wstępnie korytarza, został przeanalizowany (…). Nie odnoszono się w tym miejscu do wszelkich uwag i propozycji zmian przebiegu linii kolejowej, których uwzględnienie w postaci korekty przebiegu mieściłoby się w granicach korytarza SSL – informuje w raporcie spółka.
Rozpatrzono dwie uwagi
Uwagi i wnioski z terenu powiatu legionowskiego przekraczały 10% uwag zgłoszonych w całym kraju. W raporcie odniesiono się do dwóch uwag, które zostały zgłoszone. Pozytywnie rozpatrzono wniosek polegający na korekcie granic korytarza inwestycji rozszerzając go w kierunku zachodnim tak aby wykorzystać warianty analizowane przy rozbudowie linii kolejowej Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze) – warianty w mniejszym stopniu ingerują w istniejące zagospodarowanie terenu – uzasadniło swoją decyzję CPK.
Negatywnie natomiast odniesiono się do koncepcji polegającej na poprowadzeniu nowej linii kolejowej wzdłuż istniejącej linii do rejonu Janówka Drugiego, a dalej z wykorzystaniem tzw. rezerwy pod „ Trasę Olszynki Grochowskiej”, aby złagodzić zakręt w Nowym Dworze Mazowieckim, który ograniczałby dopuszczalną prędkość pociągów na tym odcinku. – Analizę wariantów zbliżonych do tego przebiegu umożliwia dokonane poszerzenie opisane powyżej. Wykorzystanie tzw. rezerwy pod „Trasę Olszynki Grochowskiej” skutkowałoby koniecznością zastosowania łuków o niewielkich promieniach po lewej stronie Wisły, na włączeniu w linie nr 9 na południe od Pomiechowa oraz konieczność przejazdu przez uniemożliwiający osiągnięcie dużych prędkości przebieg tej linii w Pomiechowie i Pomiechówku – argumentuje spółka CPK.