Poważne zmiany w przepisach ruchu drogowego. Pieszy z pierwszeństwem na pasach to tylko jedna z propozycji

Propozycje zmian w przepisach ruchu drogowego fot. Ministerstwo Infrastruktury

Propozycje zmian w przepisach ruchu drogowego fot. Ministerstwo Infrastruktury

W grudniu 2019 roku Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie znacznych zmian w przepisach ruchu drogowego. Dotyczą one pierwszeństwa pieszych na pasach czy zrównania prędkości w terenie zabudowanym w nocy. Nowe przepisy będą dotyczyć nie tylko kierowców, ale również pieszych, na których zostaną nałożone nowe obowiązki.

 

 

Ministerstwo Infrastruktury, które jest odpowiedzialne za przygotowanie nowych zapisów w przepisach prawa o ruchu drogowym, zapowiada, że zmiany mają zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Projekt nowelizacji ustawy prawa o ruchu drogowym został we wtorek (24 listopada) przyjęty przez Radę Ministrów. Teraz trafi do Sejmu.

 

 

Jedna z zaproponowanych zmian budzi szczególnie dużo emocji, zarówno po stronie kierowców jak i pieszych. Kontrowersyjne są zapisy dotyczące pierwszeństwa pieszych na pasach.

Propozycje zmian w przepisach prawa o ruchu drogowym:

  • Większa ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych – kierowcy zostaną zobowiązani do dokładnej obserwacji nie tylko przejść dla pieszych, ale również ich okolic. Oznacza to, że kierowcy będą zobowiązani ustąpić pierwszeństwa nie tylko tak jak dotychczas pieszemu znajdującemu się na pasach, ale również takiemu, który się do niego zbliża. Na pieszym będzie jednak nadal spoczywał obowiązek zachowania szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko. Dodatkowo obowiązek ten zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.
  • Zakaz używania telefonów komórkowych na przejściach dla pieszych – w nowelizacji prawa o ruchu drogowym znalazł się też zapis zakazujący osobie pieszej z korzystania z telefonu komórkowego lub innych urządzeń zaburzających prawidłową percepcję, szczególnie wzrokową podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko.
  • Koniec z „jazdą na zderzaku” – W projekcie zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, jak wynika z policyjnych statystyk, jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.
  • Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy – Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że obniżenie prędkości jazdy w nocy w terenie zabudowanym z 60 km/h do 50 km/h ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych. Według danych przedstawionych przez Ministerstwo wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h. Urzędnicy zwrócili również uwagę, że Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w terenie zabudowanym.

Jeżeli nowelizacja ustawy zostanie przyjęta, zmiany w przepisach ruchu drogowego wejdą w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw.