Mieszkańcy Buchnika i okolic protestują przeciwko budowie kolei. Trwa zbieranie podpisów pod sprzeciwem

jabłonna-witacz

Rondo Biskupów Płockich w Jabłonnie fot. (archiwum GP)

W przedstawionych kilka dni temu przez PKP Polskie Linie Kolejowe wariantach rozbudowy linii kolejowej na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk znalazła się koncepcja poprowadzenia jej przez gminę Jabłonna. Z taką wizją projektantów nie zgadza się część mieszkańców gminy Jabłonna, którzy zbierają podpisy przeciwko temu rozwiązaniu.

 

 

Jeden z 3 wariantów przebudowy linii kolejowej na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk zaproponowanych kilka dni temu przez PKP PLK dla szybkich pociągów zakłada poprowadzenie jej przez tereny gminy Jabłonna. Zgodnie z tą koncepcją szybkie pociągi odbiją przed Płudami w kierunku Wisły, potem będą biegły przez las pomiędzy DK61 a oczyszczalnią ścieków Czajka. Tuż przez obwodnicą Jabłonny odbiją jeszcze bardziej w kierunku rzeki i tam ominą całą wieś Jabłonna. Dopiero w Lasach Chotomowskich tory skręcą na północ przecinając DW 630 i będą biegły dalej przez las. Na wysokości Krubina tory mają przeciąć istniejącą linię kolejową nr 9 i tam łąkami i niezabudowanymi terenami poprowadzić do mostu na Narwi o długości około 740 metrów.

 

 

Sprzeciw mieszkańców

Niemal natychmiast po podaniu tych wariantów rozbudowy linii kolejowej na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk do publicznej wiadomości podniosły się liczne głosy sprzeciwu. Swoje niezadowolenie wyrazili mieszkańcy Jabłonny, szczególnie te osoby, które mieszkają w okolicach lasu na Buchniku.

 My mieszkańcy lasu na Buchniku oraz ulic Buchnik Las, Modlińska, Parkowa w Jabłonnie koło Warszawy stanowczo sprzeciwiamy się koncepcji budowy linii kolejowej w wariancie 3 koncepcji przedprojektowej, który zakłada znaczną ingerencję w środek lasu Buchnik – piszą mieszkańcy.

Obawy o przyrodę

Autorzy pisma zwracają uwagę, że teren lasu Buchnik jest obszarem chronionym w programie NATURA 2000, gdzie żyją liczne gatunki zwierząt. W związku z tym wyrażają swoje obawy – Gdyby przyjąć koncepcję wariantu 3-go, to las Buchnik praktycznie przestałby istnieć. Należałoby wyciąć znaczną jego część, zostałby rozdzielony na dwa niedostępne dla mieszkańców i warszawiaków obszary. Pierwszy obszar obejmowałby teren od ulicy Modlińskiej do ulicy Buchnik Las (przy rondzie w Jabłonnie od strony Warszawy), drugi teren obejmowałby obszar od Wisły do lasu Buchnik. Te obszary zostałyby rozdzielone nową linią kolejową – co uniemożliwiałoby przemieszczanie się ludzi i zwierząt w obu obszarach leśnych – zwracają uwagę mieszkańcy.

 

Obawy o domy i posesje

Mieszkańcy okolic lasu Buchnik obawiają się również o dostęp do swoich posesji – Zwracamy uwagę na fakt, że w odległości kilkudziesięciu metrów od planowanej nowej linii kolejowej na terenie lasu Buchnik, znajdują się domy mieszkalne wraz z drogami dojazdowymi do naszych nieruchomości. Planowana inwestycja PKP w tym rejonie uniemożliwi nam – mieszkańcom dojazd do własnych domów, bo ma przebiegać na terenie dróg dojazdowych – martwią się mieszkańcy.

– Rozumiemy, że rozwój infrastruktury, w tym kolejowej, jest priorytetem dla rządu, nie może jednak odbywać się kosztem zniszczeń natury i zabytków. Wycinka lasu jest sprzeczna z polityką ochrony środowiska, którą prowadzi Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Nie można pomijać opinii i sprzeciwów społeczności lokalnej, szczególnie jeśli dotyczą planowanej inwestycji PKP S.A., która znacząco ingeruje nie tylko w las i zabytki, ale i w nas mieszkańców –  przekonują autorzy pisma.

Pismo wyrażające sprzeciw mieszkańców przeciwko budowie kolei dużych prędkości w lesie na Buchniku zostało wysłane do:

  • PKP PLK S.A.,
  • Wicepremiera, Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury, Piotra Glińskiego,
  • Ministra Klimatu i Środowiska, Michała Kurtyki,
  • Wójta Gminy Jabłonna, Jarosława Chodorskiego,
  • Przewodniczącego Rady Gminy Jabłonna, Wojciecha Nowosińskiego,
  • Greenpeace Polska,
  • Biura projektowego Databout Sp. Z o.o. w Warszawie.

Autorzy pisma zapowiedzieli również zbiórkę podpisów mieszkańców Jabłonny, którzy sprzeciwiają się koncepcji budowy kolei na tym terenie. Lista z podpisami mieszkańców ma zostać złożona na ręce Przewodniczącego Rady Gminy Jabłonna, Wojciecha Nowosińskiego do połowy grudnia 2020 roku.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 16

  1. Możecie sobie protestować. Już przyzwyczajajcie się do torów i szybkich pociągów ha ha ha ha. Myslicie że posłuchają garstki ludków z jabłonny i poprowadzą przez legionowo? W snach. Oj lecą ceny działek i domów na łeb na szyję…..

    • Nie sądzę. Buchnik jest średnio istotny, ale wczesniejsze Jablonowskie tereny mogą mieć większą moc niz Ci się wydaje.

    • Prujesz się marna imitacjo człowieka

  2. Założę się jednak że tory przetną Legionowo. I jako mieszkaniec Grudzi jestem za.

    • Jesteś za czym ??? Za tym że Legionowo przetnie kilkunastometrowe torowisko, ogrodzone ekranami, jesteś za tym że spowoduje to potężną ingerencję w środowisko a jako mieszkaniec Legionowa nie skorzystasz z tych pociągów
      Zresztą wydane miliardy, zniszczone środowisko i po co ??? Aby dojechać nad morze niecałe 20 minut wcześniej ???
      Faktycznie jest o co walczyć

  3. Nie ma co deliberować tylko trzeba budować. Wszystkim się nie dogodzi. Tak jak tym od tunelu. Kraj się musi rozwijać.

    • Szkoda że ty się nie rozwinąłeś

    • Widzę że uaktywniło się towarzystwo od dobrej zmiany. Budować dla samej idei budowania, rysowania kresek na mapie
      Rozwój ??? aby pociąg nad morze dojechał niecałe 20 minut wcześniej. Rewelacja

      • Daro, wal się. Tak ochoczo wypowiadałeś się za budową tunelu na Polnej w imię dobra wszystkich to zamilcz lub konsekwentnie bądź za budową w Twoim rejonie. Dla dobra wszystkich.

      • Budowanie jest po to zebys nie musial zapie*dalac do Frankfurtu zeby sie przesiasc na samolot…

        • To uważasz że to lotnisko (jeśli powstanie w co wątpię) będzie miało choćby cień szansy być takim hubem jak Frankfurt? 😀
          Byłeś na tym lotnisku? Widziałeś tablice przylotów/odlotów?
          I to państwowy LOT żyjący tylko dzięki państwowym dotacją otworzy siatkę połączeń?
          :D:D:D

        • Lotnisko prawdopodobnie nie powstanie bo rynek lotniczy został kompletnie zdemolowany przez epidemie, branża lotnicza poniosła tak wielkie straty że odbudowa rynku potrwa latami i w obecnej sytuacji budowa molocha jest kompletnie nieekonomiczna

  4. No dobra to widzę że niedługo domki i działki jabłonna i buchniczek będą za bezcen…fajnie kupi się na wynajem. Chyba tylko głupi myśli że te warianty przez legionowo zostaną zrealizowane – to tylko mydlenie oczu bo musi być że niby są jakieś konsultacje i inne warianty. No wielka mi przyroda w jabłonnie i pałac.

  5. Bukowiec nie ma nic przeciwko poprowadzeniu dodatkowego toru przez Legionowo

  6. witam to może niech poprowadzą te torowisko przez to zajebiste rondo to tylko z korzyscią dla kierowców którzy stresują się czy uda się przejechać na zielonym czy znowu 500 mandatu Mechanic

  7. Jedyna sensowna budowa bez żadnej megalomanii to dołożenie 2 (?) torów od Wa-wy Wschodniej przez Legionowo i odbicie w prawo za Chotomowem w kierunku Krubina itp itd. Współczuję tym, którzy proponują podzielić Legionowo na 3 części. A poza tym budowa w lotniska w Baranowie nie jest niczym uzasadniona poza wyjątkiem, aby wyciągnąć kasę dla grupy kolesi.

Dodaj komentarz