Gmina Wieliszew neguje wszystkie warianty trasy szybkiej kolei. Potrzebne inne rozwiązanie

konsultacje-CPK-Wieliszew-27--20-2020_05_wynik

Gmina Wieliszew domaga się wytyczenia alternatywnej trasy dla linii szybkiej kolei przez powiat legionowski (fot. arch. GP)

Radni Gminy Wieliszew na sesji, która odbyła się w czwartek (3 grudnia) przyjęli wspólne stanowisko, w którym kategorycznie sprzeciwiają się poprowadzeniu nowej linii kolejowej przez tereny gminy Wieliszew.

Kilka dni temu PKP PLK przedstawiło do konsultacji społecznych trzy warianty przebiegu rozbudowy linii kolejowej szybkich prędkości relacji Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Konsultacje społeczne potrwają do 18 grudnia. Swój głos poprzez wypełnienie i wysłanie ankiety można oddać pod adresem www.databout.pl/konsultacjespoleczne

 

Trzy warianty, każdy przechodzi przez tereny gminy Wieliszew

Wszystkie trzy warianty poprowadzenia nowej linii kolejowej dla szybkich pociągów w mniejszym lub większym stopniu przechodziłyby przez tereny gminy Wieliszew, co wiązałoby się z ingerencją w tereny zabudowane lub środowisko naturalne.

Wariant I

Przewiduje rozbudowanie do Legionowa istniejącej linii kolejowej. Następnie mniej więcej na osiedlu Kozłówka linia kolejowa odchodziła by nieco w kierunku północnym. Projektanci przewidzieli, że mniej więcej w tym miejscu będzie rozpoczynał się liczący około 2 kilometrów tunel, którego wylot znajdzie się w okolicach lasu przy Al. Róż. Dalej linia kolejowa miałaby przebiegać przez las aż do Skrzeszewa i tam przecinałaby miejscowość mniej więcej na pół. Nowy most na Narwi miałby powstać pomiędzy Sikorami a Topoliną. Wariant ten przewiduje, że linia kolejowa numer 10 przebiegałaby z kolei przez Skrzeszew, Łajski – mniej więcej równolegle do ul. Kolejowej i łączyłaby się z istniejącym szlakiem w kierunku Tłuszcza na wysokości Michałowa – Reginowa.

 

 

Wariant II

Przewiduje, że dotychczasowa linia kolejowa rozbudowana zostanie na odcinku do gminy Jabłonna. Tam, tuż przed Legionowem, szybka kolej miałaby odbijać w kierunku północnym i dalej pomiędzy Legionowem a Józefowem i Stanisławowem Drugim dotrzeć do Centrum Szkolenia Policji. Tam, podobnie jak w pierwszym wariancie, konieczne byłoby wydrążenie tunelu, który zaczynałby się kilkaset metrów przed DK 61 a kończył tuż za ogrodzeniem CSP, za skrzyżowaniem z linią kolejową nr 10. Dalej Pendolino, bez przystanków, miałoby popędzić przez środek Łajsk, Skrzeszewa – śladem starej kolei przedwojennej, która obecnie służy jako droga dojazdowa dla właścicieli świeżo wybudowanych w tej okolicy domów. Most na Narwi w tym wariancie miałby znajdować się mniej więcej w tym samym miejscu co w pierwszym wariancie. Linia numer 10 w tym planie przewidziana została jedynie do rozbudowania o kolejny tor z uwagą o dobudowaniu łącznika z linią kolejową nr 9 w Łajskach (mniej więcej po śladzie ulicy Kolejowej w kierunku Michałowa – Reginowa).

Wariant III

Wariant ten zakłada, że szybkie pociągi odbiją przez Płudami w kierunku do Wisły, potem będą biegły przez las pomiędzy DK61 a oczyszczalnią ścieków Czajka. Tuż przez obwodnicą Jabłonny, odbiją jeszcze bardziej w kierunku rzeki i tam ominą całą wieś Jabłonna. Dopiero w Lasach Chotomowskich tory skręcą na północ przecinając DW 630 i będą biegły dalej przez las. Na wysokości Krubina tory mają przeciąć istniejącą linię kolejową nr 9 i tam łąkami i niezabudowanymi terenami poprowadzić do mostu na Narwi o długości około 740 metrów. W tej samej koncepcji rozbudowana ma być także istniejąca linia kolejowa nr 9 na odcinku od Legionowa do Nowego Dworu Mazowieckiego. Powstać ma także zupełnie nowe połączenie kolejowe biegnące niezabudowanymi terenami gminy Wieliszew, na początku równolegle do rzeki mijałaby Krubin, wzdłuż Olszewnicę Nową, Olszewnicę Starą. Potem mniej więcej na wysokości skrzyżowania z ulicą Warszawską odbijałoby mocniej w kierunku wschodnim i przebiegało przez wschodnią część Skrzeszewa aż do lasu. Tam tory biegłyby lasem aż do Poniatowa, gdzie przecinałyby DW632. Dalej łąkami i lasami przez Łajski łączyłaby się z linią kolejową nr 10 na wysokości jeziora Kwietniówka.

 

Zdecydowany sprzeciw Rady Gminy Wieliszew

– Rada Gminy Wieliszew stoi na stanowisku, iż żaden z wariantów przedstawionych w konsultacjach społecznych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie daje możliwości wypracowania rozwiązania, które uwzględniałoby zarówno dobro wspólnoty gminnej i środowiska naturalnego, jak i potrzeby rozwoju infrastruktury kolejowej. Wszystkie przedstawione warianty stoją w sprzeczności z interesem Gminy Wieliszew i jej mieszkańców, stanowiąc zagrożenie zarówno dla integralności wspólnoty gminnej jak i własności prywatnej mieszkańców – czytamy w przyjętym stanowisku.

Władze Gminy Wieliszew obawiają się, że wartość gruntów w gminie, które w większości stanowią własność prywatną znacząco się obniży po realizacji wariantów przedstawionych przez PKP PLK. Dodatkowo podnoszony jest problem, że realizacja któregokolwiek z wariantów spowoduje przerwanie ważnych dla gminy Wieliszew ciągów komunikacyjnych. Obawa zachodzi również o stan środowiska naturalnego po zrealizowaniu, któregokolwiek z wariantów – Przeprowadzenie trasy linii kolejowej byłoby niezgodne zarówno ze Strategią Rozwoju Gminy Wieliszew do roku 2020 jak i opracowywanym obecnie nowym dokumentem, zgodnie z którymi najważniejsza jest zasada zrównoważonego rozwoju Gminy czyli zasada równego dostępu do środowiska, w tym sprawiedliwości międzypokoleniowej oraz zasada wydolności środowiska, czyli nieprzekraczania granic odporności środowiska – czytamy w stanowisku Rady Gminy Wieliszew.

Autorzy stanowiska zwracają uwagę jak dużo na terenie gminy Wieliszew zajmują tereny zielone, które są chronione – Gmina Wieliszew posiada wiele atutów przyrodniczo-krajobrazowych, których wartość podnosi położenie w aglomeracji warszawskiej. Około 25 % powierzchni Gminy Wieliszew stanowią grunty leśne. Aż 2/3 jej obszaru zajmuje Warszawski Obszar Chronionego Krajobrazu. Obszar obejmuje tereny chronione ze względu na wyróżniający krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach oraz pełni funkcję korytarza ekologicznego łączącego Puszczę Kampinoską z Obszarem Specjalnej Ochrony Ptaków – Dolina Bugu oraz obszarem Specjalnej Ochrony Siedlisk – Ostoja Nadbużańska.

Na zakończenie Rada Gminy Wieliszew zwraca się z apelem – Zdaniem  Rady Gminy Wieliszew, niezbędne wydaje się przeprowadzenie pogłębionej analizy pod kątem możliwości realizacji alternatywnych tras względem zaproponowanych przez PKP PKL S.A., zakładających mniejsze prędkości przejazdów przez silnie zurbanizowane tereny aglomeracji warszawskiej, minimalizując jednak koszty społeczne operacji – czytamy w oświadczeniu.

Istotnym problemem jest też brak jakichkolwiek korzyści płynących z realizacji, któregokolwiek z trzech zaproponowanych przez PKP PLK wariantów – Rada Gminy Wieliszew ponownie zwraca uwagę na brak korzyści z realizacji któregokolwiek z wariantów dla mieszkańców Gminy Wieliszew i Powiatu Legionowskiego, zaś koszty ponoszone przez naszą wspólnotę będą ogromne a straty niepowetowane. Zysk zaś dla użytkowników kolei w postaci kilkuminutowej oszczędności na trasie Warszawa – Olsztyn jest nieproporcjonalnie niski nieadekwatny do kosztów i poniesionych strat – czytamy w przyjętym stanowisku.

Stanowisko Rady Gminy Wieliszew za pośrednictwem Wójta Gminy Wieliszew zostanie przekazane między innymi: PKP PLK, Prezydentowi Rzeczpospolitej Polskiej, Premierowi, Wojewodzie Mazowieckiemu, Marszałkowi Województwa Mazowieckiego, Ministrowi Środowiska i Ministrowi Infrastruktury.

Treść całego stanowiska przyjętego przez Radę Gminy Wieliszew można znaleźć pod TYM adresem.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 11

  1. Zapraszamy z wariantem przez Nowy Bukowiec – Kozłówkę. Planuje się tu gorszy syf w formie tunelu Polna – Kwiatowa zamiast na Roi więc ten wariant z torami nie pogorszy za wiele. Pozatym cytując klasyków z Roi, Polska musi się rozwijać.

  2. Powinno byc 7 przepraw przez tory w legionowie. Wtedy by ruch sie rozlozyl i nikt by nie krzyczał. No a tak to wszyscy krzycza a inni zamykaja przeprawy przez tory. Proponuje przeprawy 1 na Roi (dawna Fabryczna) 2 handlowa polna 3 wiadukt 4 sklad wegla kozlowka (dawny przejazd dla wozniców) 5 zamkniety przejazd gdzie kladka 6 tunel 7 za przystankiem. Na tyle przepraw nie bylo by tyle krzyku a bylo by bezpieczniej ze chociaz karetka by bez korkow szybko przejechala… …i tyle

    • Owszem, powinno być jeszcze kilka bezkolizyjnych przepraw przez tory aby nie kumulować ruchu w jednym miejscu
      W przypadku szybkiej kolei Legionowo zostanie „uszczęśliwione” nową siecią torów z minimalną ilością przepraw przez tory
      Przerobimy wariant francuski gdzie po budowie TGV ludzie nadrabiają kilometry aby przedostać się z jednej części miejscowości do drugiej
      To jest właśnie minus budowy szybkich kolei wykluczenie społeczne

    • A wiecie dlaczego zamknęli przejazd na Parkowej? A dlaczego zamknęli przejazd na wprost Sielankową przez DK61? Te przeprawy bardzo by pomogły ale dziwnym trafem przy jednym i drugim miejscu ktoś mieszka…

      • Wiadomo kto mieszka, Rysio B, i rodzina Romcia S., Wystarczy? jak widać tak

  3. Ale czym się w ogóle ekscytujecie? Ten projekt to taki kolejny „Miś” dzięki któremu można przepuścić trochę kasy w zaprzyjaźnionych firemkach choćby na konsultacje, planowanie a Wy macie o czym myśleć – nie o nowych podatkach od 1 stycznie, wetowania budżetu UE, aferach w kościele tylko o tym czy Pendolino przejedzie pod oknem Waszym czy sąsiada.
    Dług publiczny 1,4 biliona zł (61% PKB!) o ukrytym szkoda gadać, inflacja ok. 18% TEN KRAJ TO BANKRUT!

  4. Nie rozumiem Wójta i tej całej jego rady. Może najpierw należy poznać więcej szczegółów np. wysokość odszkodowania. Czy to jest takie szczęście mieszkać w tej gminie? Brak szkół, przedszkoli, komunikacji publicznej, wodociągów, kanalizacji itd. W przypadku uczciwych odszkodowań wiele osób z przyjemnością się wyprowadzi.

  5. Oj Panie Radku jak Pan taki światowy to do warszawki trzeba sie wyprowadzic tam jest wszystko i szkoly i kanalizacja.
    Jakos 40 lat przemieszkalem na peryferiach legionowa czy łajsk i nie odczułem niedogodnosci woda byla z hydrofora a w piecu sie palilo weglem i drzewem i jakos nikt nie nazekał. No tak teraz sie jezdzi 2litrowym autem i wystawia sie 8worów śmieci i jest sie eko blokowcem – jeju jaka obłuda. Jedyne co popieram w Panskiej wypowiedzi to uczciwe odszkodowania reszta to jakies Panskie wygodnictwo i nowobogadzctwo….

  6. Daro co Ty pierniczysz – jakie wykluczenie spoleczne bo trzeba isc na okolo torow ?
    Kurde co za roznica czy przejade przez przejazd czy tunel czy wiadukt jadac do warszawy do pracy.
    Kazdy z Was wychodzi rano z domu i wraca wieczorem praca praca i praca. Moim zdaniem to żaden problem…

    • A wiesz ile to „iść dookoła torów” wynosiło dla francuskich rolników którzy protestowali przeciwko budowie TGV ????
      To może wyjaśnię, w ich przypadku były to kilometry które musieli nadrabiać aby dostać się na drugą stronę torów
      Myślisz że w Polsce będzie lepiej, nawet patrząc na podzielone torami Legionowo gdzie problem sprawia przedostanie się z jeden części miasta na drugą
      Przy linii kolejowej z większymi prędkościami będzie jeszcze gorzej bo kolej buduje wszystko w wariancie minimalistycznym
      Zejdź na ziemię

      • I jeszcze jedno, jak przedostaniesz się na drugą stronę podzielonego kolejnymi torami Legionowa i najbliższych okolic i zechcesz dojechać pociągiem nad morze to dojazd do Wschodniej zajmie dokładnie tyle samo czasu co przyśpieszenie dojazdu do Nasielska który to skrót będzie kosztował miliardy i zdewastuje środowisko
        Tyle jako mieszkańcy Legionowa będziemy mieli z tej kolei

Dodaj komentarz