Radni Gminy Wieliszew na sesji, która odbyła się w czwartek (3 grudnia) przyjęli wspólne stanowisko, w którym kategorycznie sprzeciwiają się poprowadzeniu nowej linii kolejowej przez tereny gminy Wieliszew.
Kilka dni temu PKP PLK przedstawiło do konsultacji społecznych trzy warianty przebiegu rozbudowy linii kolejowej szybkich prędkości relacji Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Konsultacje społeczne potrwają do 18 grudnia. Swój głos poprzez wypełnienie i wysłanie ankiety można oddać pod adresem www.databout.pl/konsultacjespoleczne
Trzy warianty, każdy przechodzi przez tereny gminy Wieliszew
Wszystkie trzy warianty poprowadzenia nowej linii kolejowej dla szybkich pociągów w mniejszym lub większym stopniu przechodziłyby przez tereny gminy Wieliszew, co wiązałoby się z ingerencją w tereny zabudowane lub środowisko naturalne.
Wariant I
Przewiduje rozbudowanie do Legionowa istniejącej linii kolejowej. Następnie mniej więcej na osiedlu Kozłówka linia kolejowa odchodziła by nieco w kierunku północnym. Projektanci przewidzieli, że mniej więcej w tym miejscu będzie rozpoczynał się liczący około 2 kilometrów tunel, którego wylot znajdzie się w okolicach lasu przy Al. Róż. Dalej linia kolejowa miałaby przebiegać przez las aż do Skrzeszewa i tam przecinałaby miejscowość mniej więcej na pół. Nowy most na Narwi miałby powstać pomiędzy Sikorami a Topoliną. Wariant ten przewiduje, że linia kolejowa numer 10 przebiegałaby z kolei przez Skrzeszew, Łajski – mniej więcej równolegle do ul. Kolejowej i łączyłaby się z istniejącym szlakiem w kierunku Tłuszcza na wysokości Michałowa – Reginowa.
Wariant II
Przewiduje, że dotychczasowa linia kolejowa rozbudowana zostanie na odcinku do gminy Jabłonna. Tam, tuż przed Legionowem, szybka kolej miałaby odbijać w kierunku północnym i dalej pomiędzy Legionowem a Józefowem i Stanisławowem Drugim dotrzeć do Centrum Szkolenia Policji. Tam, podobnie jak w pierwszym wariancie, konieczne byłoby wydrążenie tunelu, który zaczynałby się kilkaset metrów przed DK 61 a kończył tuż za ogrodzeniem CSP, za skrzyżowaniem z linią kolejową nr 10. Dalej Pendolino, bez przystanków, miałoby popędzić przez środek Łajsk, Skrzeszewa – śladem starej kolei przedwojennej, która obecnie służy jako droga dojazdowa dla właścicieli świeżo wybudowanych w tej okolicy domów. Most na Narwi w tym wariancie miałby znajdować się mniej więcej w tym samym miejscu co w pierwszym wariancie. Linia numer 10 w tym planie przewidziana została jedynie do rozbudowania o kolejny tor z uwagą o dobudowaniu łącznika z linią kolejową nr 9 w Łajskach (mniej więcej po śladzie ulicy Kolejowej w kierunku Michałowa – Reginowa).
Wariant III
Wariant ten zakłada, że szybkie pociągi odbiją przez Płudami w kierunku do Wisły, potem będą biegły przez las pomiędzy DK61 a oczyszczalnią ścieków Czajka. Tuż przez obwodnicą Jabłonny, odbiją jeszcze bardziej w kierunku rzeki i tam ominą całą wieś Jabłonna. Dopiero w Lasach Chotomowskich tory skręcą na północ przecinając DW 630 i będą biegły dalej przez las. Na wysokości Krubina tory mają przeciąć istniejącą linię kolejową nr 9 i tam łąkami i niezabudowanymi terenami poprowadzić do mostu na Narwi o długości około 740 metrów. W tej samej koncepcji rozbudowana ma być także istniejąca linia kolejowa nr 9 na odcinku od Legionowa do Nowego Dworu Mazowieckiego. Powstać ma także zupełnie nowe połączenie kolejowe biegnące niezabudowanymi terenami gminy Wieliszew, na początku równolegle do rzeki mijałaby Krubin, wzdłuż Olszewnicę Nową, Olszewnicę Starą. Potem mniej więcej na wysokości skrzyżowania z ulicą Warszawską odbijałoby mocniej w kierunku wschodnim i przebiegało przez wschodnią część Skrzeszewa aż do lasu. Tam tory biegłyby lasem aż do Poniatowa, gdzie przecinałyby DW632. Dalej łąkami i lasami przez Łajski łączyłaby się z linią kolejową nr 10 na wysokości jeziora Kwietniówka.
Zdecydowany sprzeciw Rady Gminy Wieliszew
– Rada Gminy Wieliszew stoi na stanowisku, iż żaden z wariantów przedstawionych w konsultacjach społecznych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie daje możliwości wypracowania rozwiązania, które uwzględniałoby zarówno dobro wspólnoty gminnej i środowiska naturalnego, jak i potrzeby rozwoju infrastruktury kolejowej. Wszystkie przedstawione warianty stoją w sprzeczności z interesem Gminy Wieliszew i jej mieszkańców, stanowiąc zagrożenie zarówno dla integralności wspólnoty gminnej jak i własności prywatnej mieszkańców – czytamy w przyjętym stanowisku.
Władze Gminy Wieliszew obawiają się, że wartość gruntów w gminie, które w większości stanowią własność prywatną znacząco się obniży po realizacji wariantów przedstawionych przez PKP PLK. Dodatkowo podnoszony jest problem, że realizacja któregokolwiek z wariantów spowoduje przerwanie ważnych dla gminy Wieliszew ciągów komunikacyjnych. Obawa zachodzi również o stan środowiska naturalnego po zrealizowaniu, któregokolwiek z wariantów – Przeprowadzenie trasy linii kolejowej byłoby niezgodne zarówno ze Strategią Rozwoju Gminy Wieliszew do roku 2020 jak i opracowywanym obecnie nowym dokumentem, zgodnie z którymi najważniejsza jest zasada zrównoważonego rozwoju Gminy czyli zasada równego dostępu do środowiska, w tym sprawiedliwości międzypokoleniowej oraz zasada wydolności środowiska, czyli nieprzekraczania granic odporności środowiska – czytamy w stanowisku Rady Gminy Wieliszew.
Autorzy stanowiska zwracają uwagę jak dużo na terenie gminy Wieliszew zajmują tereny zielone, które są chronione – Gmina Wieliszew posiada wiele atutów przyrodniczo-krajobrazowych, których wartość podnosi położenie w aglomeracji warszawskiej. Około 25 % powierzchni Gminy Wieliszew stanowią grunty leśne. Aż 2/3 jej obszaru zajmuje Warszawski Obszar Chronionego Krajobrazu. Obszar obejmuje tereny chronione ze względu na wyróżniający krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach oraz pełni funkcję korytarza ekologicznego łączącego Puszczę Kampinoską z Obszarem Specjalnej Ochrony Ptaków – Dolina Bugu oraz obszarem Specjalnej Ochrony Siedlisk – Ostoja Nadbużańska.
Na zakończenie Rada Gminy Wieliszew zwraca się z apelem – Zdaniem Rady Gminy Wieliszew, niezbędne wydaje się przeprowadzenie pogłębionej analizy pod kątem możliwości realizacji alternatywnych tras względem zaproponowanych przez PKP PKL S.A., zakładających mniejsze prędkości przejazdów przez silnie zurbanizowane tereny aglomeracji warszawskiej, minimalizując jednak koszty społeczne operacji – czytamy w oświadczeniu.
Istotnym problemem jest też brak jakichkolwiek korzyści płynących z realizacji, któregokolwiek z trzech zaproponowanych przez PKP PLK wariantów – Rada Gminy Wieliszew ponownie zwraca uwagę na brak korzyści z realizacji któregokolwiek z wariantów dla mieszkańców Gminy Wieliszew i Powiatu Legionowskiego, zaś koszty ponoszone przez naszą wspólnotę będą ogromne a straty niepowetowane. Zysk zaś dla użytkowników kolei w postaci kilkuminutowej oszczędności na trasie Warszawa – Olsztyn jest nieproporcjonalnie niski nieadekwatny do kosztów i poniesionych strat – czytamy w przyjętym stanowisku.
Stanowisko Rady Gminy Wieliszew za pośrednictwem Wójta Gminy Wieliszew zostanie przekazane między innymi: PKP PLK, Prezydentowi Rzeczpospolitej Polskiej, Premierowi, Wojewodzie Mazowieckiemu, Marszałkowi Województwa Mazowieckiego, Ministrowi Środowiska i Ministrowi Infrastruktury.
Treść całego stanowiska przyjętego przez Radę Gminy Wieliszew można znaleźć pod TYM adresem.