Nieco w cieniu toczących się dyskusji na temat budowy nowych linii szybkich kolei, prowadzone są analizy dotyczące rozbudowy połączenia Legionowo – Tłuszcz. Rozwiązanie to wymagać będzie znaczących inwestycji w aktualnie istniejącą infrastrukturę.
Linia kolejowa nr 10 Legionowo – Tłuszcz jest szlakiem jednotorowym. Według planów PKP PLK rozbudowa połączenia miałaby umożliwić trzy podstawowe rzeczy. Po pierwsze dostosowanie linii do prędkości 160 km/h, po drugie prowadzenie równolegle ruchu pasażerskiego i towarowego i po trzecie wprowadzenie większej liczby połączeń aglomeracyjnych na tym odcinku.
Aby zrealizować te cele, konieczne jest całkowite przebudowanie istniejącej linii. 15 września samorządowcy z powiatów, przez teren których będzie przebiegała linia kolejowa, uczestniczyli w spotkaniu online zorganizowanym przez spółkę Databout, która prowadzi obecnie konsultacje w tej sprawie z mieszkańcami i przygotuje dla PKP PLK analizę i wstępny zarys projektu rozbudowy trasy.
Co zgłoszono na ternie gminy Nieporęt?
Na roboczym. zdalnym spotkaniu samorządy miały możliwość zgłoszenia swoich uwag do projektu. W telekonferencji uczestniczyli urzędnicy z Urzędu Gminy Nieporęt. Z najważniejszych uwag do projektu, które zgłosili samorządowcy, była konieczność poprawienia bezpieczeństwa na trasie przebiegającej przez Nieporęt. Dochodzi tam do bardzo częstych sytuacji przekraczania torów w niedozwolonych miejscach w określonych punktach. W każdym z nich, lub jego bezpośredniej okolicy, postulowane było wybudowanie bezpiecznego przejścia.
Zgłoszono także problem z niewystarczającym dostosowaniem przystanku kolejowego Nieporęt do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przystanek w tym zakresie wymaga znaczącej modernizacji. Podobne zastrzeżenia zgłoszono także w przypadku innych stacji znajdujących się na linii nr 10. Dostosowanie ich do potrzeb osób o ograniczonej mobilności z pewnością jest koniecznością w przypadku tej inwestycji.
Konieczne przebudowy mostów
W trakcie dyskusji nad kwestiami infrastrukturalnymi poruszono także kwestie dotyczące samego przebiegu rozbudowywanej linii. Według Macieja Czerskiego z Urzędu Gminy Nieporęt konieczne będzie dostosowanie istniejących budowli towarzyszących. Obecne mosty nad Kanałem Żerańskim, DW 631 i 633 będą musiały być gruntownie przebudowane i dostosowane pod kątem nośności i infrastruktury do ruchu pociągów na dwóch torach.
Nowe przystanki na terenie gminy Radzymin?
Przedstawiciele Radzymina zgłosili potrzebę budowy dodatkowego przystanku na trenie gminy. Potoki pasażerów z tego miejsca z pewnością w najbliższych latach będą rosły, bo obszar rozwija się bardzo dynamicznie, zarówno w aspekcie zabudowy mieszkalnej, jak i możliwości stworzenia nowych miejsc pracy. Jak zaznaczono na spotkaniu, warte rozważenia jest wybudowanie nowego przystanku w miejscowości Emilianów lub Wola Rasztowska, które w integracji z transportem drogowym na trasie S8 mogłoby tworzyć węzeł przesiadkowy pozwalający na przechwycenie pasażerów z komunikacji indywidualnej.