Czy lekcje z chemii, fizyki i przyrody mogą być ciekawe? Oczywiście że tak! Pod warunkiem że nauk tych dotknie się „własnoręcznie”. Jak to dokładnie zrobić, pokazali naukowcy ze stołecznego Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk (PAN) podczas „Festiwalu Nauki Eduscience”, który odbył się w minioną sobotę 14 czerwca pod Areną Legionowo.
Wybuchowa arena wynalazków
Mimo dość chłodnej sobotniej aury między godziną 14 a 20 przed sceną ustawioną pod Areną Legionowo przewinęły się setki legionowian, którzy nie tylko z zafascynowaniem oglądali sceniczne spektakularne pokazy naukowe z kłębami dymu, foto błyskami, kolorowymi ogniami i hukami w tle, ale również sami chętnie zamieniali się w wynalazców, przyłączając się do gier, eksperymentów i konkursów naukowych w namiotach tematycznych ustawionych nieopodal wybuchowej estrady.
Praktyka czyni mistrza!
– To jest sto razy ciekawsze niż nauka teorii w szkole – zachwycała się 14-letnia Ala pokazem naukowym „Fizyka czy iluzja”. – Chemia jest wystrzałowa!!! Szkoda, że w szkole nie robimy takich fajnych eksperymentów – kilku gimnazjalistów z legionowskiej „dwójki” wciąż dyskutowało arbuzach wybuchających w rękach naukowców, które to na scenie rozrywały się na strzępy pod wpływem siły ciekłego azotu, zamkniętego w szczelnej plastikowej butelce ukrytej na końcu wewnątrz arbuza. – Mogłam wszystko zobaczyć i wszystkiego dotknąć. W ogóle się nie nudziłam – cieszyła się ich koleżanka z klasy, która po obejrzeniu pokazu naukowego „Kolorowa chemia ognia” sama chętnie zabawiła się chemią w kuchni na warsztatach chemiczno-wodnych w jednym z namiotów z naukowcami.
Czemu pchła szachrajka skacze?
Festiwalowe eksperymenty i warsztaty naukowe płynnie przeplatały się z występami legionowskich młodych artystów m. in. zespołów „Born 2 Dance”, „Echo” i „Klubik Mokuś”, Studia Tańca i Piosenki „Szachraj” oraz teatru muzycznego „Nikt mnie nie chce”. Przed Areną fruwały ogromne bańki mydlane, zresztą non stop robione przez legionowian, a zwłaszcza ich ciekawskie pociechy. Pozostałe dzieci do woli hulały zaś na rozstawionym pod Areną dmuchańcu.
Matematyka, fizyka i chemia w wybuchowej pigułce
Głównym celem krajowych festiwali naukowych jest popularyzacja nauk matematyczno-przyrodniczych wśród mieszkańców miast i regionów. Legionowski „Festiwal Nauki” był już ostatnią, 12. z rzędu imprezą tego typu, zorganizowaną w ramach dofinansowanego ze środków unijnych testowanego obecnie jeszcze przedsięwzięcia edukacyjnego „Eduscience”.Ten innowacyjny projekt zmienia proces nauczania, przyspieszając rozumienie, zapamiętywanie oraz integrację wiedzy z umiejętnościami. Przyspieszenie i lepsze przyswajanie nauki stało się z kolei możliwe dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu wiedzy o budowie mózgu oraz psychologii uczenia się człowieka.
Jakie planety widać gołym okiem z Zatoki Białych Niedźwiedzi?
„Eduscience” z Instytutem Geofizyki PAN jako liderem na czele, zapewniający „żywe” i fascynujące poznawanie świata nauk matematyczno-przyrodniczych, od 1 września 2012r. testowany jest w całym kraju, w 250 wybranych szkołach, zarówno w podstawówkach i gimnazjach, jak i w liceach, czy też technikach. Po kończących się lada dzień, bo już w czerwcu br. testach, platforma e-learningowa z lekcjami geografii, chemii, fizyki, biologii, matematyki i przyrody, przygotowanymi przez naukowców PAN zrzeszonych w Centrum Badań Ziemi i Planet „GeoPlanet”, ma być za darmo udostępniona wszystkim szkołom w kraju. Ponadto, za jej pośrednictwem realizowane mają być też lekcje on-line polegające m. in. na bezpośrednich transmisjach z wypraw naukowych, obserwatoriów geofizycznych PAN oraz stacji polarnej na Spitsbergenie.
fot. Magdalena Siebierska/Sylwia Piwowar