Stacje telewizyjne, radiowe, gazety i portale protestują przeciwko dodatkowemu podatkowi dla prywatnych mediów

Bez nazwy-1

Większość prywatnych mediów dzisiaj od rana protestuje w związku z rządowymi planami objęcia dodatkowym podatkiem od reklam wszystkich mediów. Nową daniną na rzecz państwa obciążone zostaną wszystkie większe stacje telewizyjne, gazety, radia i portale. 

 

Nowy podatek rząd wprowadza pod pretekstem pozyskania dodatkowych środków na NFZ oraz rozwój kultury i sztuki. Oczywiście nie przeszkadza to przekazywać olbrzymiej kwoty 2 miliardów złotych na rządową telewizję, która zajmuje się głównie promowaniem jednej strony politycznego sporu i krytyką drugiej. Jak uzasadnia rząd, wyższymi stawkami objęte zostaną przychody z reklam towarów szkodliwych dla zdrowia, w szczególności napojów słodzonych, ale także od suplementów diety. 5% podatkiem objęte zostaną składki od reklamy internetowej. Bazując na obserwacji dotychczasowych działań rządu można się spodziewać, że ewentualne ubytki w budżetach przychylnych rządowi mediów kompensowane będą wpływami z reklam spółek skarbu państwa.

 

 

 

 

 

 

 

Tym samym media ogólnopolskie będą musiały zmierzyć się z coraz większym problemem nieuczciwej konkurencji i dotowania mediów państwowych z publicznych pieniędzy. Niezależne media lokalne od lat walczą o przetrwanie w starciu z samorządowymi periodykami lub wydawnictwami utrzymywanymi lub hojnie dotowanymi z kasy miejskich spółek.

 

Poniżej prezentujemy list otwarty, który właściciele największych mediów niezależnych skierowali do polskich polityków:

 

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.
Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  • osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  • ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  • pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  • faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura

Agora S.A.

AMS S.A.

Bonnier Business

Burda Media Polska

CANAL+

Dziennik Trybuna

Dziennik Wschodni

Edipresse Polska

Eleven Sports Network sp. z o.o.

Gazeta Radomszczańska

Green Content sp. z o.o.

Gremi Media S.A.

Grupa Eurozet

Grupa Interia.pl sp. z. o.o.

Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.

Grupa RMF

Grupa Wirtualna Polska

Grupa ZPR

Helios S.A.

Infor Biznes

Kino Polska TV S.A.

Lemon Records sp. z o.o.

Marshal Academy

Music TV sp. z o.o.

Muzo.fm sp. z o.o.

naTemat.pl

Polityka

Polska Press Grupa

Ringier Axel Springer Polska

STAVKA sp. z o.o.

Superstacja sp. z o.o.

Telewizja Polsat sp. z o.o.

Telewizja Puls sp. z o.o.

TIME S.A.

TV Spektrum sp. z o.o.

TVN S.A.

Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin

Tygodnik Powszechny

Wydawnictwo Bauer

Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

Wydawnictwo Magraf

Wydawnictwo Nowiny

Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański

 

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 11

  1. Wpierajcie dalej takich wielbicieli piślandii jak chodorowski …. Wyjdziecie na tym świetnie.

  2. Media bez wyboru? Mają wybór z opcji: nr 1 zapłacić, opcja nr 2 wynieść się tam gdzie jest taniej i bardziej zyskowny rynek mediów. Ja jakoś nie odczuwam wielkiej niepowetowanej straty tych mediów, karmiących nas papką reklamową, to na wzdęcia, to na erekcję, to na ból głowy itd. Moim zdaniem to media strzeliły sobie w kolano strzelając zamiast w rząd to w widzów/czytelników czy słuchaczy. Życie nie znosi próżni, jeśli ktoś się wyniesie stąd to pojawi się ktoś inny na jego miejsce i tyle.

    • SERIO DAJESZ RADE OGLADAC WIADOMOSCI TVP?????????? Od czasu do czasu przełączę na wiadomości przekonać się czy coś sensownego tam usłyszę. Wytrzymuję max 10 minut. Streszczając wiadomości tvp: PIS i stronnicy i poplecznicy są CACY, PO i ich sojusznicy BEEEEEEE…I tak w koło Macieju piej to samo non stop. Przepraszam, nie na moje nerwy ta propaganda sukcesu. PiS zrobiło sporo dobrych rzeczy, ale też sporo spierniczyło, a w TVP ani słowa krytyki władzy. Obłuda i tyle. Takie wiadomości pamietam z PRL, można było się na nich rozmarzyć. A później powrót na smutną PRL owską rzeczywistość dnia codziennego bolał.

      • A skąd te założenie, że oglądam TVP? A może CNN? Nie buduj historii, której nie ma.

  3. Rozumiem, że papka propagandowa telewizji partyjnej zwanej publiczną Tobie nie przeszkadza… Chyba nie pamiętasz czasów słusznie minionych, gdy była tylko jedna telewizja i 2 programy, w których nadawano podobną papkę propagandową, tyle, że bardziej subtelnie niż to robią obecnie…

  4. Ptzynajmniej nie straszą koronawirusem ile może też niektórzy zrozumieją ile czasu tracą na bzdurne wiadomosci

  5. najwyższy czas żeby tvn , polsat, facebook itd itp. placiły podatki, a nie ukrywały się na cyprze albo pod pseudo fundacjami za nasze pieniądzę.
    kiedy trzeba zapłacić parę groszy to jest wrzask że nie ma demokracji !!! 🙂

    czy ktoś im broni nadawac ? niech dalej puszczaja ten chłam dla bezmózgowej postkomuny , tylko niech płacą podatki tak jak wszyscy.

    • Włącz myślenie, jakie podatki, od czego ???
      W tym waszym PiSie to już od dawna tęsknicie za rozumem.
      Orlen masowo wykupuje media, TV publiczna dotowana z abonamentu i reklam dostaje dodatkowo 2 miliardy bo pomimo ciągłego pompowania kasy nie jest w stanie się utrzymać.
      Widocznie ludziom nie odpowiada a jakże „ambitna” ramówka disco polo i rosyjskie seriale
      Teraz jeszcze pomysł dodatkowego wydojenia prywatnych mediów tylko po to abym znowu zobaczył w TV jak Polska wstaje z kolan.
      To już przerabialiśmy i powrotu do komuny nie będzie
      TVP1 TVP2 TVP Info tvrepublika i tak dalej, tego się nie da oglądać dłużej niż kilka sekund bez obawy o niedwracalne zmiany w mózgu

    • Mateuszu, zgadzam się z Tobą. Nikt nie lubi płacić podatków, media także. Jakoś te podatki nie zabiły tych gigantów w innych krajach unijnych. Tutaj nie ma wielkiej idei i walki o wolność. Tu jest walka o kasę. Czy media płacące podatki są mniej niezależne od mediów niepłacących i kombinujących w rajach podatkowych ??Chyba nie. Włączenie myślenia, jakie podatki, od czego ??? Ano od biznesu na rynku medialnym, gdzie kasa się przewala workami. Zresztą zasada jest tak samo słuszna jak podatek jaki płacę od nieruchomości: jest moja ale mam płacić chociaż mi się to nie podoba. Powtórzę jeszcze raz: tu nie chodzi o wolność tylko o kasę, stąd ten wrzask i tupanie nogami. Dziwię się, że najgłośniej o tę kasę dla gigantów krzyczą zwykle małe szaraczki, karmione papką reklamową na wzdęcia i którzy nic z tego biznesu nie mają.

  6. Ideą jaka przyświecała powstaniu mediów prywatnych było to że nie wyciągają łap po dotacje lecz finansują się ze sprzedaży reklam i same zarabiają na siebie
    Jakoś dziwnym trafem ten model funkcjonował przez tyle lat, w przeciwieństwie do tak zwanych mediów publicznych które są w dużo lepszej sytuacji, dostają kasę z abonamentu, sprzedają czas reklamowy na dokładnie tą samą papkę reklamową na wzdęcia i dodatkowo pompuje się w nich gigantyczne dofinansowanie te słynne 2 miliardy
    W obecnej sytuacji chodzi tylko i jedynie o to aby zniszczyć prywatne media, abyś nie dowiedział się o „leczeniu” Krysi, lub „licencjach narciarskich” dla dzieci Jadzi
    Wielkimi krokami wracamy do PRL, niedługo będziemy słuchać Radia Wolna Europa
    Ale za tej obrzydliwej komuny telewizja trzymała jakiś poziom, miała jakąś misję.
    Do tej pory pamiętam programy typu „Sonda” ” W Starym Kinie” czy nieodżałowane kabarety
    Czym karmi nas teraz tak zwana telewizja publiczna, odgrzewanymi kotletami, rosyjskimi serialami i „idolami” typu Zenek Martyniuk czy Jachimowicz
    Przez kraj przechodzi protest za protestem, wystarczy porównać to co pokazuje TVP na tak zwanych paskach z tym co pokazują media niepubliczne, już wiadomo dlaczego mają zniknąć

    • Daro, zgadzam się z Tobą jeśli chodzi o ogólną ocenę mediów publicznych i ich sytuacji.Jeśli chodzi o media prywatne i Twoją opinię”ideą jaka przyświecała powstaniu mediów prywatnych było to że nie wyciągają łap po dotacje lecz finansują się ze sprzedaży reklam i same zarabiają na siebie” to też się trzeba zgodzić z małym zastrzeżeniem. Ale ale.Nikt nie powiedział, że mają być zwolnione z podatków. Mają płacić i to w dodatku w Polsce a nie na Kajamanach. Chyba się z tym zgodzisz? Poza tym, chyba nie wierzysz w to, że ci giganci jak FB, Google i inni zbankrutują od tego podatku w Polsce?? Wolne żarty. Byłem prawie wszędzie w Europie i byłem w USA. I powiem tylko jedno: tam się płaci podatki i się je ściąga!!! Chociaż też się nie podobają, bo to normalne. Pozdrawiam

Dodaj komentarz