Ulokowanie linii kolejowej nr 20 w dotychczasowym śladzie linii kolejowej nr 9 wydłużyłoby trasę i czas przejazdów pociągów. Tym samym nie spełniłoby założeń inwestycyjnych Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Baranowie – tak do interpelacji poselskich w sprawie przebiegu pociągów dużych prędkości przez gminę Wieliszew odniósł się Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i zarazem sekretarz stanu w resorcie infrastruktury.
Radni piszą do posłów, posłowie interpelują w rządzie
Przybliżmy. Posłowie Tadeusz Tomaszewski, Wiesław Szczepański i Bogusław Wontor z Sojuszu Lewicy Demokratycznej (SLD) oraz posłanka Małgorzata Pępek z Platformy Obywatelskiej (PO) w dwóch różnych interpelacjach zapytali ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka o możliwość weryfikacji dotąd wskazanych przebiegów linii kolejowych w ramach CPK przez teren gminy Wieliszew. Parlamentarzyści zareagowali w ten sposób na sugerującą te zmiany prośbę wieliszewskiego samorządu. 3 marca resort infrastruktury odniósł się do tych zapytań.
Pełnomocnik rządu ds. CPK odnosi się do wieliszewskich pomysłów
Wieliszewski samorząd zaproponował ulokowanie linii kolejowej nr 20 w dotychczasowym śladzie linii kolejowej nr 9. Nowa trasa miałaby zostać wyprowadzona w kierunku północnym za Janówkiem Drugim, dalej przez rezerwę terenową w Okuninie, a następnie przez nowy most na Narwi i ponowne włączałaby się w istniejący ślad. W ten sposób trasa szybkiej kolei omijałaby ostry zakręt w Nowym Dworze Mazowieckim. O możliwość wdrożenia tego konkretnego rozwiązania decydentów zapytała posłanka Małgorzata Pępek z PO. – Wykorzystanie tzw. rezerwy pod „Trasę Olszynki Grochowskiej” skutkowałoby koniecznością zastosowania łuków o niewielkich promieniach po lewej stronie Narwi, włączenia w linię nr 9 na południe od Pomiechowa oraz konieczność przejazdu przez uniemożliwiający osiągnięcie dużych prędkości przebieg tej linii w Pomiechowie i Pomiechówku. Jednocześnie przebieg linii zostałby skrócony w mniejszym stopniu, niż w przypadku analizowanych przez PKP PLK wariantów. Powyższe czynniki wpłynęłyby znacząco na wydłużenie czasów przejazdu, zatem nie osiągnięto by jednego z podstawowych celów tej inwestycji – tak do tych sugerowanych przez wieliszewski samorząd rozwiązań odniósł się Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i zarazem sekretarz stanu w resorcie infrastruktury. Nie przesądził on jednak o ostatecznym przebiegu tej linii. Zauważył zarazem, że sugerowana przez wieliszewski samorząd znacząca modyfikacja tras już wcześniej zaproponowanych i poddanych konsultacjom wiązałaby się z koniecznością powtórzenia całego procesu, co przełożyłoby się na znaczące wydłużenie terminu realizacji całej inwestycji.
Na ocenę skali wywłaszczeń i rekompensat jest jeszcze za wcześnie
Wskazani powyżej posłowie SLD zapytali ministra Adamczyka o m. in. wywłaszczenia i rekompensaty dla gminy Wieliszew z tytułu utraconych na rzecz kolei terenów inwestycyjnych, krajobrazowych i przyrodniczych. Tu odpowiedzi udzielił również Marcin Horała. Tym razem nie była ona jednak tak jednoznaczna, jak ta udzielona posłance Pępek. – Gmina Wieliszew znajduje się w obszarze konsultowanego korytarza kolejowego wyznaczonego w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym (SSL), co oznacza, że teren ten, jako jeden z kilku, będzie brany pod uwagę w trasowaniu wariantów nowej linii kolejowej w dalszych etapach prac, ale nie przesądza o wyborze wariantu – pisze do parlamentarzystów pełnomocnik rządu ds. CPK. – Zakres ewentualnych wywłaszczeń niezbędnych do realizacji projektu będzie wynikał z przyjętej lokalizacji i rozwiązań technicznych wypracowanych w ramach studium wykonalności. Natomiast ustalenie dokładnego przebiegu linii rozgraniczających zostanie przeprowadzane na etapie opracowania dokumentacji projektowej, podczas przygotowywania wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej – dodaje. W dalszej części pisma zapewnia posłów, że wszystkie wykonane na potrzeby CPK wywłaszczenia przeprowadzone zostaną z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa tj. z zachowaniem odpowiednich odległości od różnego rodzaju budynków.