Wieliszew. Obwodnica Wieliszewa w śladzie obecnej trasy wodociągowej? Urzędnicy sprawdzają szanse na realizację tej inwestycji

162044797_917293445507942_1486701838394677391_n

Urzędnicy zastanawiają się nad możliwością budowy obwodnicy Wieliszewa. Tę rolę w bliżej jeszcze nie określonej przyszłości miałaby pełnić droga technologiczna, zwaną też wodociągówką. To na razie tylko pomysł i trudno jest wyrokować, czy zostanie on wcielony w życie.

Na forum powiatu legionowskiego

Na wniosek radnej powiatowej Izabeli Kownackiej,  żony wójta gminy Wieliszew Pawła Kownackiego – ruszyły pierwsze prace związane z budową obwodnicy Wieliszewa.

– Na wielu drogach Powiatu Legionowskiego dramatycznie rośnie ruch kołowy. Wynika to m.in. z wielkiej dynamiki rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Nawet bez konieczności przeprowadzania analiz należy wskazać ulicę Kościelną na terenie Łajsk i Wieliszewa jako jedną z najbardziej eksploatowanych dróg całego Powiatu Legionowskiego, zapewne analizy pokazałyby liczby samochodów podobne do dróg wojewódzkich. Wynika to nie tylko z dynamiki rozwoju Wieliszewa, ale również z racji lokalizacji w Wieliszewie bardzo cenionego szpitala onkologicznego oraz fakt, iż ulica Kościelna jest alternatywą dla drogi krajowej DK61. Wnioskuję do Zarządu Powiatu Legionowskiego do przystąpienie do prac nad realizacją nowej drogi powiatowej na odcinku droga wojewódzka 631/skrzyżowanie z ulicą por. J. Przedpełskiego śladem „trasy wodociągowej” do skrzyżowania z ulicą Kościelną w miejscowości Łajski lub do skrzyżowanie z drogą gminną ul. Główna w Michałowie Reginowie.

Droga byłaby realizowana na szerokim (około 50 m) terenie Skarbu Państwa, a więc nawet realizacja drogi w ramach tzw. ZRIDu mogłaby nie generować takich kosztów, jakie powstałyby na terenach prywatnych, możliwe byłoby jej zrealizowanie nawet gdyby zapisy planu gminnego nie byłyby klarowne. Jaki byłby koszt ten inwestycji w standardzie typowej drogi powiatowej wraz z ciągiem pieszo-rowerowym? Jaki byłby koszt tej inwestycji gdyby na skrzyżowaniu z ulicą Modlińską – droga wojewódzka 631 i drogą gminną ul. Przedpełskiego powstałoby rondo.  – napisała Izabela Kownacka w interpelacji do Starosty Powiatu Legionowskiego Sylwestra Sokolnickiego.

 

 

 

– W obliczu dynamiki demografii powiatu, a więc też Gminy Wieliszew realizacja tej drogi pozwoli wyprowadzić znaczną część ruchu kołowego z Wieliszewa liczącego ponad 6 tysięcy mieszkańców, poprawiłby bezpieczeństwo okolic osiedli mieszkaniowych oraz pacjentów szpitala onkologicznego w Wieliszewie. Pozwoliłby przekierować część ruchu tranzytowego z Wieliszewa i jego okolic z centrum tej miejscowości, a taki ruch będzie się zwiększał w obliczu ważnej dla nas wszystkich inwestycji czyli budowy drogi krajowej 61. Skala ruchu i połączenie dwóch dróg powiatowej ul. Kościelnej oraz wojewódzkiej 631 ul. Modlińskiej uzasadnia by nowa droga uzyskała status drogi powiatowej będącej małą obwodnicą Wieliszewa.  – argumentuje radna Kownacka.

 

Jak udało nam się ustalić prace te, póki co ograniczają się jedynie do ustalenia prawnych i finansowych szans na realizację tego przedsięwzięcia. Koordynuje je Starostwo Powiatowe w Legionowie.

 

Jakie szanse na realizację?

Obecnie zbieramy informacje, których analiza pozwoli w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie, czy przebudowa tej drogi będzie w ogóle możliwa, bez przesądzania, kto miałby być jej zarządcą – informuje redakcję Gazety Powiatowej Joanna Kajdanowicz, rzeczniczka prasowa Starostwa Powiatowego w Legionowie. – Tzw. „trasa wodociągowa” pozostaje w zarządzie Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji (MPWiK) w Warszawie. W tym pasie gruntu zlokalizowana jest infrastruktura należąca do różnych operatorów. Starosta zwrócił się do nich z prośbą o podanie warunków, jakie należałoby spełnić, aby można było zrealizować tam wspomnianą inwestycję. Równolegle prowadzimy analizę prawną i techniczną – dodaje.

 

 Jakie koszty?

-Należy przyjąć, że koszt budowy 1 km drogi w przekroju poprzecznym jednojezdniowym ze ścieżką rowerową oraz niezbędną infrastrukturą -tj. odwodnienie, oświetlenie, zjazdy, organizacja ruchu (klasa techniczna „Z”, kategoria ruchu KR3) powinien kształtować się na poziomie 2-3 mln zł, a koszt skrzyżowania typu rondo powinien wynieść od 1,5 do 2 mln złotych bez kosztów wykupu gruntów. – napisał starosta w odpowiedzi na interpelację.

 

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 27

  1. Ja już dawno myślałem by drogę technologiczną włączyć w układ komunikacyjny. Tylko dlaczego tak długo zwlekano z tym tak długo. No to Państwo radni do dzieła.
    Można przy okazji bocznicę rozebrać i wybudować ciąg pieszo rowerowy.
    ..
    Wodociągi tyle lat już jej nie eksploatują, tylko pracownicy firmy ją dekompletują . Najwyższa pora ją rozebrać.

    • Ja już będąc dzieckiem mówiłem że puścić po wodociągówce po istniejącym torze gdzie chlor woziła lokomotywa.
      Puścić pociąg jak do tłuszcza jeden wagonik. Stacje zrobić przy figurce pkp-łajski drugą pkp-wieliszew-komornica no i na końcu pkp-wodociagi-plaża

    • Taaa, specjalistą od ciągów pieszo-rowerowych jest taki jeden gówniarz co regularnie raz do roku dokarmia Wisłę, jak to Greenpajace na zamówienie napisali. Z tej samej opcji co wieczny prezio Legionowa, toteż na pewno się dogadają. W Warszawie zamierza właśnie wybudować kładkę specjalnie dla pieszych i rowerzystów.

  2. Ja już dawno myślałem by drogę technologiczną włączyć w układ komunikacyjny. Tylko dlaczego tak długo zwlekano. No to Państwo radni do dzieła.
    Można przy okazji bocznicę rozebrać i wybudować ciąg pieszo rowerowy.
    ..
    Wodociągi tyle lat już jej nie eksploatują, tylko pracownicy firmy ją dekompletują . Najwyższa pora ją rozebrać.

  3. Jeżeli w takim tempie będzie przybywać nam właścicieli nieruchomości- niekoniecznie mieszkańców to obawiam się, że nawet ta „wodociagówka” okaże się niewystarczająca.

    Szkoda, że kiedyś radni nie dostrzegli, że z tych blokowisk to nic dobrego nie będzie.

  4. Ta droga niczego nie poprawi, na krótkim odcinku będzie dublować drogę 632 ,chyba , że wójt ma w planach zamienić całą gminę w blokowisko , a i tak wszyscy spotkają się w „wąskich gardłach”. Najlepiej trzeba by pomyśleć o dodatkowych połączeniach gminy z rozbudowywaną dk 61 i najlepiej bezkolizyjnie przez tory. Lobbować za jak najszybszą rozbudową dk 61 do ronda w Zegrzu.

  5. Jak zwykle w Wieliszewie coś na szybko i bez głowy. W planach zagospodarowania od dawna jest rezerwa miejsca na obwodnicę pomiędzy Pogodną i Polną docelowo do DK61 (wzdłóż nitki gazociągu). Wykorzystanie wodociągówki poprawi pani Izie dojazd ze starostwa do domku w Komornicy i na pewno nie rozładuje Kościelnej bo tam są osiedla Royal i Natura. Przy takim tępie budowy nowych bloków jedyne wyjście to wyprowadzić ruch z osiedli i szpitala na DK61. Koszt na pewno wysoki, ale rozwiązanie na lata a nie na pokaz że to niby nasz wójt tyle robi dla gminy. Robić to trzeba z głową.

    • Oczywiście, że z głową. Widzę wielu specjalistów, ale zachęcam do zapoznania się ze studium gminy oraz planem zagospodarowania województwa Mazowieckiego. Trasa między ulicą Polną a Podgórną (a nie Pogodną)ma być jedną z przecznic ulicy Kościelnej a nie obwodnicą. Osiedle Natura ma zrealizować część układu dróg gminnych w stronę ulicy Modlińskiej (łącznika koło urzędu). Od tego łącznika ma być kolejna przecznica w stronę Kwietniówki i ostatniego wyjazdu na ulicę Modlińską z Al. Solidarności.
      Proszę też swoje uwagi skierujcie do Sejmiku Mazowsza, gdy po 40 latach blokady terenu ot tak zniknęła trasa Olszynki Grochowskiej mająca pełnić rolę prawdziwej obwodnicy Wieliszewa. Proponowana wodociągówka ma być kanałem wyprowadzającym część ruchu z przeciążonej ulicy Kościelnej samochodami spoza ścisłego Wieliszewa, ale także dojazdu do rejonu ulicy 600-lecia, Modlińskiej w części zachodniej. Ponadto pomogłaby w rozwiązaniu problemów z obsługą komunikacyjną Michałowa Reginowa gdzie wiele domów nie posiada dojazdu po zwrotach kilku działek na wodociągówce wcześniej wywłaszczonym mieszkańcom. Przypominam, iż droga ma mieć statut drogi powiatowej a nie takiej, która ma wypełniać rolę drogi wojewódzkiej. Dlatego Panowie zachęcam do dyskusji, ale nie na poziomie kpin, ale skoro macie pomysły racjonalizatorskie to warto je zgłosić przyjść na komisję rozwoju i przedstawić swoje pomysły. Komisje Petycji, Skarg i Wniosków też chętnie posłucha Panów/Pana pomysłów.
      Droga 61 będzie rozbudowywana i już w najbliższych dniach mamy spotkanie robocze w urzędzie gminy z firmą, która wygrała przetarg na jej budowę.

      Nie wiedziałem, że moja żona mieszka w Komornicy. 😉

      • Oj jak pięknie w gazecie Pan Wójt odpowiada pod propagandę. Brawo! Szkoda tylko że na formalnie złożone wnioski odpowiedzi brak.

        • Nie wiem na jaki wniosek RR mogę odpowiedzieć. Czy tak dużo odwagi cywilnej trzeba by wprost się przedstawić a nie chować pod RR?

      • Kto ma kierować uwagi do sejmiku? Za przeproszeniem to Pan jest od tego aby rozmawiać z Sejmikiem i innymi organami państwa i samorządu. Ale może to jest za trudne zaproponować coś konstruktywnego? Może wygodniej zajmować się CPK, który nigdy nie powstanie i robić jakieś śmieszne akcje propagandowe. Jakieś spędy w hali w dobie koronawirusa i zaśmiecanie ulotkami skrzynek pocztowych.

  6. Jak ta droga ma odciążyć Kościelną? Już prędzej drogę 632, która jest praktycznie obok,a i tak wszyscy utkną na rondach, bez wyprowadzenia ruchu na dk 61 sytuacji nie poprawimy.

    • Czytam i czytam. Dobra nic nie róbcie.
      Pytam po co ludzie z 600lecia, Modlińskiej mają się pchać pod kościół? W samym zachodnim Wieliszewie mieszka pewnie z 2000 ludzi.
      Kopnijmy wójta w tyłek, żeby szybko robił tę drogę. A może lepiej nawet powiat. Czyli kopmy i wójta i starostę.

      • Z tym kopem to jestem za. Coraz więcej ludzi a gdzie szkoły, przedszkola, wodociągi i drogi? 100% rady gminy popiera wójta i jego pomysły bo mamy okręgi jednomandatowe.

  7. Niestety Warszawka przyszła szybciej niż się ktokolwiek spodziewał a infrastruktura nie nadąża. Prosimy o jeszcze więcej bloków.

  8. Ale co ma niby ta „obwodnica” poprawić? Nie odciąży w żaden sposób kościelnej bo tam są główne skupiska. Jak to mówi dzisiejsza młodzież typowy strzał z d…

  9. Myślę, że MPWiK S.A. Warszawa da część terenu między kolektorem w , którym płynie woda wapienna , a bocznicą kolejową. Dla nich to niższy podatek do zapłacenia za grunt. Trzymam kcióki za realizację
    Inwestycji.

  10. Wojcie do dziś nie wszyscy mogą się podłączyć do gazu na kościelnej o innych parodiach nie wspomnę. No a to podwórko chyba wójta i to przykład jak się na własnym podwórku robi lipę.

    • Tak, wiele parodii ma miejsce np. wykonywanie kanalizacji w szczerym polu. Lub robienie kanalizacji bez wykonywania jednocześnie wodociągu.

  11. SKM zróbcie do wodociągów. Przynajmniej studium, rozmowy z PLK. Wszędzie na świecie stawia się na kolej dla dojazdów aglomeracyjnych. Tor już jest. Na początek wystarczyłaby jedna stacja w okolicach skrzyżowania Przedpełskiego/Niepodległości i SKM powiedzmy co 1h w szczycie.

    • Torów nie ma. A koszt ich odbudowy to pewnie z kilkadziesiąt milionów. Samo Zegrze na krótszym odcinku to pewnie z 25 mln PLN. Skoro SKM z Zegrza co 30 minut, Wodociągi co 1h to chyba zapomnijmy o przejeździe w Michałowie. Za te dziesiątki milionów bardziej potrzeba dróg. Chyba, że przestańcie blokować PKP skrót do Olsztyna w jednym z wariantów PKP chce zbudować nową kolej od Krubina przez Wieliszew do Michałowa.

      • No ciekawe, ciekawe. SKM miałaby nie pomieścić pasażerów z Wieliszewa i Zegrza, za to pomieszczą ich blachosmrody na nowej drodze? Brak przepustowości można rozwiązać uruchamiając wahadło w relacji Wieliszew Plaża – Michałów Reginów, z przesiadką „door to door” na tym ostatnim przystanku w SKM do Warszawy. Trzeba tylko zdecydować się na rodzaj trakcji: albo spalinowa na SA135 (taki jaki jeździ w relacji Sierpc-Tłuszcz) albo elektryczna na dwuczłonowym Elfie lub Flircie, jakiego używają ŁKA. Można też odkupić od Małopolski lub Świętokrzyskiego elektryczny wagonik EN81.

    • Ja już będąc dzieckiem mówiłem że puścić po wodociągówce po istniejącym torze gdzie chlor woziła lokomotywa.
      Puścić pociąg jak do tłuszcza jeden wagonik. Stacje zrobić przy figurce pkp-łajski drugą pkp-wieliszew-komornica no i na końcu pkp-wodociagi-plaża

  12. Proszę o informację o miejscu w mieście Wieliszew,w którym mógłbym postawić 20 bloków 5 piętrowych.

  13. no ładnie a nawet cudne olany a ja chciała zapytac czemu gmina spadła w rankingu gmin wiejskich z niskiego poziomu koło 350 na jeszcze niżej koło 700, czy to jest ten rozwój ? tak pytam jako mieszkanka fachowca

    • Z powodu niewłaściwie ustalonych priorytetów. Mam to samo w firmie z biegaczami. Czym więcej biegają tym więcej zajmują się treningami, żelami, odżywkami, ubrankami, bucikami i innymi a mniej robotą. I to jest fajne, kul, i work life balance.

  14. Ja już będąc dzieckiem mówiłem że puścić po wodociągówce po istniejącym torze gdzie chlor woziła lokomotywa.
    Puścić pociąg jak do tłuszcza jeden wagonik. Stacje zrobić przy figurce pkp-łajski drugą pkp-wieliszew-komornica no i na końcu pkp-wodociagi-plaża

Dodaj komentarz