Nieporęt. Czy pociągi SKM dojadą do Nieporętu?

Stacja-kolejowa-nieporet-2014_06

Stacja kolejowa w Nieporęcie (fot. GP)

Nieporęccy samorządowcy zastanawiają się na tym, żeby pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) dojeżdżały z Warszawy do Nieporętu. Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) opracowuje właśnie kosztorys związany z uruchomieniem nowego połączenia komunikacyjnego.

Chodzi tylko o kasę?

ZTM pracuje właśnie nad kosztorysem związanym z przedłużeniem trasy SKM z Wieliszewa do Nieporętu. Dopóki koszty te nie zostaną przedstawione władzom gminy Nieporęt, samorząd nie podejmie żadnej wiążącej decyzji. Uruchomienie nowego połączenia pociągów SKM z Warszawy do Nieporętu uzależnione jest przede wszystkim od kwestii finansowych. Stołeczny ZTM dopuszcza taką możliwość, lecz jej realizację uzależnia w głównej mierze od wysokości dotacji nowego połączenia z budżetu gminy Nieporęt.

Władze stolicy powinny się dołożyć

Władze gminy Nieporęt są mocno zainteresowane przedłużeniem trasy SKM z Wieliszewa do Nieporętu. Wobec obecnych utrudnień na drogach związanych m. in. z remontem stołecznej trasy AK, uważają, że takie rozwiązanie byłoby niezmiernie korzystne, nie tylko dla nieporętczan, ale przede wszystkim dla warszawiaków, którzy masowo przyjeżdżają nad Jezioro Zegrzyńskie, zwłaszcza zaś na „dziką plażę” w Nieporęcie oraz na teren kompleksu rekreacyjno-wypoczynkowego „Nieporęt-Pilawa”. Właśnie ze względu na to że z nowego połączenia prawdopodobnie korzystałoby wielu warszawiaków, nieporęccy włodarze chcą, aby w jego finansowaniu uczestniczyły również władze i mieszkańcy stolicy.

SKM tylko do Nieporętu

Przeszkodą w uruchomieniu SKM tylko do Nieporętu mogą okazać się, oprócz finansów, również kwestie techniczno-organizacyjne. Jeśli na przystanku kolejowym w Nieporęcie pociągi nie będą miały jak zawrócić, będą musiały jeździć dalej, przynajmniej do Radzymina, albo do Tłuszcza. Jeśli zaś dojeżdżałyby do tych gmin, wiązałoby się to z koniecznością ich uczestniczenia w finansowaniu nowego połączenia kolejowego. Koszt finansowania linii SKM jest kilkakrotnie wyższy od kosztów finansowania miejskiej linii autobusowej ZTM. Linia ZTM nr 735 kursująca na trasie z Zegrza Południowego przez Nieporęt, Stanisławów Pierwszy i Rembelszczyznę do Żerania FSO w Warszawie, zapewnia obecnie mieszkańcom gminy Nieporęt podstawową komunikację ze stolicą. Jej finansowanie kosztuje gminę Nieporęt blisko 2 mln zł w skali roku.

 

Jak widać na poniższych zdjęciach, PKP nie dba za bardzo o stacje w Nieporęcie: