Ruszyły konsultacje społeczne w sprawie budowy nowej linii szybkiej kolei w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Tym razem konsultowanych jest aż 7 przebiegów korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej.
Spółka Databout opublikowała 7 nowych wariantów przebiegu nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Oznacza to, że właśnie ruszyły nowe konsultacje społeczne. Potrwają one do 7 lipca. Będą prowadzone w sieci w formie spotkań on-line z mieszkańcami z obszaru oddziaływania.
Planowany harmonogram spotkań konsultacyjnych przedstawia się następująco:
- gminy Nasielsk, Świercze, Pomiechówek – 14 czerwca 2021 r. godz. 18:00
- gminy Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Wieliszew – 15 czerwca 2021 r. godz. 18:00
- Warszawa Białołęka oraz gmina Jabłonna – 16 czerwca 2021 r. godz. 18:00
- gminy Nieporęt, Radzymin. Klembów, Tłuszcz – 17 czerwca 2021 r. godz. 18:00
7 korytarzy, 3 stare, 4 nowe
Pierwsze trzy korytarze były już wcześniej konsultowane. Kolejne trzy stanowią nowe propozycje i są echem oczekiwań społeczeństwa zgłoszonych podczas pierwszych spotkań konsultacyjnych. Siódmy korytarz stanowi rozbudowę istniejącej linii kolejowej nr 9 do 4 na odcinku Warszawa Praga-Nasielsk. – Korytarze 6 oraz 7 nie spełniają wymogów realizacji projektu w zakresie parametrów technicznych linii – zastrzega spółka Databout.
Korytarz 1
Pierwsza propozycja to szlak kolejowy równoległy do istniejącej linii kolejowej do Legionowa, przechodzący następnie tunelem pod centrum Legionowa i odchodzący w kierunku wschodnim od linii kolejowej nr 9 biegnący przez m. in. Skrzeszew, Wólkę Kikolską i Cegielnię Psucką. Wariant ten ingeruje w tereny cenne przyrodniczo na obszarze Skrzeszewa.
Korytarz 2
Druga propozycja to linia kolejowa wychodząca z istniejącej linii kolejowej nr 9 za przystankiem Warszawa Choszczówka, biegnąca następnie przez Legionowo przy Centrum Szkolenia Policji (CSP), Skrzeszew, Wólkę Kikolską i Cegielnię Psucką łączący się następnie z linią kolejową nr 9 na wysokości posterunku odgałęźnego Kątne. Ten wariant również ingeruje w tereny cenne przyrodniczo na obszarze Skrzeszewa.
Korytarz 3
Trzecia propozycja to linia kolejowa wychodząca z istniejącej linii kolejowej nr 9 na wysokości przystanku Warszawa Płudy, następnie biegnąca w kierunku Dąbrówki Szlacheckiej po obszarach w większości niezabudowanych przez m. in. Jabłonnę, Krubin, Czarnowo, Miękoszynek oraz Studzianki. Wariant ten znacząco ingeruje w obszary zalesione i koliduje z zespołem pałacowo-parkowym w Jabłonnie.
Korytarz 4
Czwarta propozycja to linia kolejowa przebiegająca od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie przy wejściu do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i przechodząca tunelem pod CSP. Potem szlak trasowany jest w poziomie terenu w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin i przechodzi po zachodniej stronie stacji Nasielsk. Szlak ten łączy się z linią kolejową nr 9 w okolicy przystanku Kątne. Wariant ten omija przede wszystkim tereny cenne przyrodniczo w Topolinie, jak również tereny zurbanizowane w Skrzeszewie.
Korytarz 5
Piąta propozycja to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9. Następnie przy wejściu do Legionowa odgałęzia się w kierunku wschodnim, gdzie następuje przejście tunelem pod CSP. Potem szlak trasowany jest w poziomie terenu w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin, przy czym za Kałuszynem odgałęzia się w kierunku zachodnim i włącza się w linię kolejową nr 9 w Studziankach Nowych. Wariant ten omija przede wszystkim tereny cenne przyrodniczo w Topolinie, jak również tereny zurbanizowane w Skrzeszewie.
Korytarz 6
Szósta propozycja to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż śladu linii kolejowej nr 9, biegnący następnie przez Legionowo w kierunku Chotomowa, gdzie wyłącza się tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny.
Korytarz 7
Siódma propozycja to rozbudowa linii kolejowej nr 9 do 4 torów od stacji Warszawa Praga do Nasielska. – Nie spełnia oczekiwań projektu w zakresie uzyskiwanych parametrów technicznych linii kolejowej, powoduje konieczność znacznych wyburzeń istniejącej zabudowy, utrudnia możliwość modyfikacji przebiegu linii, może powodować duże utrudnienia w prowadzeniu ruchu kolejowego na istniejącej linii kolejowej nr 9 – to wady tego wariantu zdaniem specjalistów ze spółki Databout.