Legionowo zajęło stanowisko w sprawie siedmiu różnych przebiegów nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Nasz samorząd – w przeciwieństwie do samorządowców z Wieliszewa i Nowego Dworu Mazowieckiego – nie poparł rozwiązania siódmego polegającego na rozbudowie dotychczasowej linii kolejowej z Warszawy do Nasielska. W jego opinii – wariant ten, podobnie zresztą jak i szósty korytarz – łączą się z ogromną ingerencją w tereny zarówno po prawej, jak i lewej stronie torów, w tym w legionowskie ulice Szwajcarską i Kolejową oraz w działki prywatne. Poszerzenie całej tej trasy kolejowej do układu 4-torowego łączyłoby się też z wieloma wyburzeniami budynków znajdujących się w jej sąsiedztwie.
O wiele korzystniejszymi dla Legionowa opcjami są korytarze drugi, czwarty oraz piąty. – W mniejszym stopniu dotykają one posesji i działek prywatnych, praktycznie przez cały swój przebieg poprowadzone są w tunelu. Jego budowa będzie zaś obejmowała w dużej mierze tereny pod Instytutem Meteorologii oraz Centrum Szkolenia Policji (CSP) – przekonują na stronie internetowej miasta urzędnicy. Wszystkie te 3 wskazane powyżej trasy skręcają przed granicą Legionowa w stronę osiedla Bukowiec przechodząc tunelem pod CSP. Zdaniem legionowskiego samorządu, w tych 3 obecnych wersjach w stosunku do tych przedstawionych w poprzednich konsultacjach planowane jest dużo wcześniejsze rozpoczęcie budowy tunelu. I to jest dobra wiadomość, ponieważ nie powinny pojawić się kolizje drogowe, główna część tunelu przechodziłaby pod terenami Instytutu Meteorologii oraz CSP, zaś jego wyjście znajdowałoby się już poza granicami administracyjnymi Legionowa.
Korytarz pierwszy to najgorsza opcja dla Legionowa
Urząd Miasta (UM) w Legionowie przekonuje, że pierwsza propozycja szybkiej trasy kolejowej przechodzącej przez legionowskie Kozłówkę i III Parcelę zbyt mocno ingeruje w ulicę Szwajcarską. W opinii urzędników łączyłoby się to z likwidacją tej ulicy poprzez budowę rampy zjazdowej do tunelu kolejowego. Ponadto wybór tej opcji spowodowałby konieczność budowy tunelu pod terenami z gęstą zabudową mieszkaniową, wielorodzinną i jednorodzinną. Trzecia propozycja przebiegu szybkiej kolei poza terenem Legionowa, a przez tereny m. in. gminy Jabłonna też zdaniem naszego samorządu nie jest korzystna. – Zbyt duża ingerencja w tereny zielone – podkreślają.
Nowych siedem tras
O nowych siedmiu propozycjach przebiegu nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach CPK pisaliśmy w tej wiadomości, a o wyborze najkorzystniejszej opcji, na którą postawiły samorządy Wieliszewa i ościennego Nowego Dworu Mazowieckiego w tej wiadomości.
Dzisiaj odbędzie się bardzo ważne spotkanie
Przypomnijmy też, że dzisiaj tj. 15 czerwca o godzinie 18 odbędą się konsultacje w tej sprawie. Spotkanie dedykowane będzie mieszkańcom Legionowa, Wieliszewa i Nowego Dworu Mazowieckiego.