Sołtysi Chotomowa, Dąbrowy Chotomowskiej i Chotomowa Północnego domagają się od kolejarzy szczegółów przebiegu szybkiej kolei przez gminę Jabłonna

pełna mapa

7 nowych przebiegów nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, fot. Databout

Cały czas nie milką komentarze i kontrowersje wokół planów PKP PLK co do propozycji przebiegu nowoprojektowanej linii kolejowej dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), która może przebiegać przez gminę Jabłonna. Z tego powodu pod koniec lipca sołtysi Chotomowa, Dąbrowy Chotomowskiej i Chotomowa Północnego zwrócili się w specjalnie przygotowanym piśmie do prezesa zarządu PKP PKL S.A. z prośbą o więcej szczegółów i informacji dotyczących każdego z zaproponowanych przez koleje korytarzy.

Przypomnijmy. Spółka Databout opublikowała 7 wariantów przebiegu nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Więcej o każdym z proponowanych korytarzy pisaliśmy TUTAJ. Do 7 lipca trwały konsultacje społeczne w sprawie przedstawionych przez Databout wariantów korytarzy linii kolejowej. Cały czas temat budowy nowej linii kolei szybkiej prędkości budzi dużo pytań i kontrowersji wśród mieszkańców miejscowości, przez które pociągi miałyby przejeżdżać. Z tego powodu sołtysi Chotomowa, Dąbrowy Chotomowskiej i Chotomowa Północnego zwrócili się w specjalnie przygotowanym piśmie do prezesa zarządu PKP PKL S.A. z prośbą o więcej szczegółów i informacji dotyczących każdego z zaproponowanych przez koleje korytarzy.

 

Poniżej prezentujemy treść pisma autorstwa sołtysów: Sylwestra Machnio (Chotomów), Andrzeja Dybowskiego (Chotomów Północny) i Radomira Czauderny (Dąbrowa Chotomowska) skierowanego do prezesa zarządu PKP PKL S.A., Ireneusza Merchela:

“Z dużym zainteresowaniem, ale również niepokojem jako Sołtysi, a zarazem mieszkańcy Sołectw Chotomów, Chotomów Północny oraz Dąbrowa Chotomowska obserwujemy przebieg konsultacji społecznych związanych z projektem budowy/przebudowy istniejącej infrastruktury kolejowej związanej z powstaniem linii łączącej Warszawę z Olsztynem i Gdańskiem o prędkości 250 km/h, w granicach administracyjnych Gminy Jabłonna. Szczególnie interesują nas zmiany w infrastrukturze na terenie naszych Sołectw. 
 
Nie jesteśmy przeciwni żadnym inwestycjom, ale nasza wiedza i naszych mieszkańców jest niewystarczająca do tego, aby odpowiedzialnie wypowiedzieć się za jakimkolwiek wariantem.

Rozumiemy, że z jednej strony budowa kolejnych linii kolejowych może być szansą na dalszy rozwój Polski. Z drugiej jednak strony, brak szczegółowej wiedzy na temat realizacji projektu może okazać się również niekończącą się i irytującą dyskusją, która w żaden sposób nie przybliży nas do osiągnięcia porozumienia. 
 
Już w chwili obecnej dochodzi do dziwnych sytuacji. Widzimy, że niektórzy nasi mieszkańcy na własną rękę (bez współpracy z Gminą Jabłonna) prowadzą różnego rodzaju konsultacje, przedstawiają różne analizy, oraz ferują różne opinie, w tym również takie, które powodują niepokój nas wszystkich. My jako Sołtysi już teraz musimy się mierzyć z szerzącą się dezinformacją. Niestety nie mamy wystarczającej wiedzy i kompetencji, aby odpowiedzieć na nurtujące mieszkańców wątpliwości. 
 
Tak jak Państwo prosicie nas mieszkańców o konsultacje oraz prosicie o podjęcie decyzji, tak my w imieniu nas samych i naszych mieszkańców prosimy Państwa o potraktowanie nas poważnie. 
 
Tak więc prosimy o w miarę precyzyjne przedstawienie oraz opisanie poszczególnych wariantów przebiegu, zanim tę opinię wyrazimy.

O co nam w szczególności chodzi:

  • o konkretne zwymiarowanie i pokazanie w jaki sposób każda z proponowanych koncepcji może zmienić krajobraz naszej Gminy i naszych miejscowości. Niestety nie wystarczy narysować parę kresek na mapie, ponieważ może okazać się, że te parę kresek na mapie projektowej to istotna zmiana dla wielu właścicieli posesji (które na potrzeby realizacji zadania mogą zostać wyburzone). Chodzi nam o konkretne lokalizacje w terenie, które w danym wariancie mogą ulec zmianie;
  • o planowany czas rozpoczęcia i zakończenia inwestycji. Wydaje się wysoce optymistyczną przedstawiona prognoza czasu trwania tej inwestycji. Pamiętamy, że przebudowa i modernizacja linii kolejowej do Gdańska, około 10 lat temu, trwała na odcinku przebiegającym od Warszawy do Chotomowa, 3 lata – co w przypadku, kiedy nowa infrastruktura spowoduje istotne pogorszenie komunikacji i standardu życia wielu mieszkańców? (aktualnie zamieszkuje ten teren około 10 tys. osób, a drugie tyle mieszkańców z ościennych miejscowości korzysta ze stacji Chotomów jako stacji przesiadkowej). Podczas ostatniej przebudowy zostały wręcz wyrządzone szkody w infrastrukturze, z którymi borykamy się do dziś, a których ze względów prawnych, własnościowych, proceduralnych i technicznych sami nie mogliśmy naprawić. Takim przykładem są źle zaprojektowane schody w przejściu podziemnym na stacji Chotomów. Pytanie jak starsza osoba ma przedostać się rowerem lub kobieta z wózkiem na peron z jednej strony miejscowości na drugą? Odpowiedź brzmi – musi go przenieść w rękach lub prosić o pomoc inne osoby, jeżeli jest to możliwe- kuriozum. Wybudowany wiadukt nie ma ścieżki rowerowej. Windy przy wiadukcie od 1 stycznia 2020 r. są nieczynne z powodu wyłączenia z nadzoru przez DT. Jeżeli funkcjonują, to roweru i tak nie da się w nich przewieźć, ponieważ są za małe;
  • o sposób zadośćuczynienia za ewentualne wywłaszczenia z danej nieruchomości (jeżeli zajdzie taka potrzeba). Chodzi tutaj o przedstawienie konkretnej procedury oraz skutków jej wprowadzenia;
  • o wskazanie osoby/osób lub uruchomienie infolinii, która będzie mogła odpowiadać na nurtujące mieszkańców pytania (mieszkańców nie tylko z naszej gminy);
  • czy planujecie Państwo uruchomić dodatkowe lokalne połączenia z wykorzystaniem nowej infrastruktury?

Nie chcemy wchodzić w żadne uwarunkowania polityczne. Dopiero tak przygotowani i wyposażeni w wiedzę będziemy mogli tak jak Państwo prosicie wypowiedzieć się na temat danego wariantu. Bez tej Podstawowej wiedzy nasza dyskusja jest mało owocna i nie prowadzi do osiągnięcia żadnego porozumienia.”

Pismo, pod którym podpisali się Sylwester Machnio (Sołtys Chotomowa), Andrzej Dybowski (Sołtys Chotomowa Północnego) i Radomir Czauderna (Sołtys Dąbrowy Chotomowksiej) zostało wysłane do prezesa zarządu PKP PKL S.A., Ireneusza Merchela. O treści pisma poinformowani zostali również: Wójt Gminy Jabłonna, Przewodniczący Rady Gminy Jabłonna i i firma Databout sp. z o.o.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 24

  1. Ładnie panowie sołtysi pozorują działania 😉 Pod koniec czerwca odbyła się sesja Rady Gminy, na której przedstawiciele PLK odpowiedzieli na pytania, które można przeczytać w piśmie wystosowanym w lipcu. Ciekawe czy panowie sołtysi będą mieli na tyle dużo odwagi, żeby zapytać swojego wójta, dlaczego poparł najbardziej szkodliwy wariant dla gminy Jabłonna?

    • sezon ogórkowy stad i ta mizeria,…..cyt Niestety nie mamy wystarczającej wiedzy i kompetencji, aby odpowiedzieć na nurtujące mieszkańców wątpliwości……..dodam ze nie tylko wiedzy….

  2. Szczegóły zostały przedstawione na sesji rady gminy, na której uczestniczą Sołtysi. To jak on słuchali przedstawicieli PKP, którzy klarownie przedstawili informacje i można było im zadać pytania ….. PKP powiedziało wówczas, że prawie 100 metrów (80) terenów za torami może zostać wywłaszczonych dla potrzeb KDP.
    Co ciekawe, właśnie z tego powodu Wieliszew nie chce na swoim terenie kolei KDP. Legionowo nie zgadza się na warianty 6,7 KDP, które przechodzą przez Legionowo i Chotomów, a nasz wójt odwrotnie (CHCE), najwyraźniej chce skutków ubocznych dla mieszkańców, które będą powodowały koleje dużych prędkości. Szkoda ze zapomniał o konsultacjach społecznych wypowiadając się na ten temat. Uważam, że jego działania, w tej sprawie szkodzą mieszkańcom.

  3. Rozmowa o jakimkolwiek przebiegu innym niż rozbudowa obecnie istniejącego torowiska jest bezcelowa. Kto zapłaci i z czego za nieruchomości pod nowym torowiskiem i ile będzie trwała budowa, procesy wywłaszczeniowe, odwołania i wreszcie utrudnienia dla wszystkich związene z budową torowiska w.nowych szlakach. Szybciej by było śladem Wisły. Dla zarządu PKP nie jest interesem budować tylko wiecznie konsultować tak jak te całe CPK to jeden wielki skok na kasę. Ja tam bym się chętnie dał wywłaszczyć przy obecnych cenach nieruchomości ale to jedna wielka ściema.

  4. panowie sołtysi wstydu oszczędzcie cha cha cha

  5. „Drodzy krytycy” , chyba nie zrozumieliście przekazu tego listu otwartego i niech tak zostanie…
    Proszę tez nie popychać pierdól oraz straszyć ludzi na forach internetowych podając błędne informacje(np.o wyburzeniach i ich szerokości ) ponieważ tak naprawdę nic nie wiadomo .
    Pamiętacie może trasę mostową która przechodzi przez Chotomów . Ktoś narysował 50 lat temu kreskę na mapie projektowej , i właściwie do tej pory właściciele tych terenów zostali „ubezwłasnowolnieni” jeżeli chodzi o własność. Może unikniemy podobnych problemów jak ktoś na konsultacje przyjdzie lepiej przygotowany

    • Szanowny sołtysie, znowu manipuluje Pan faktami o szerokości potrzebnej dla budowy nowego szlaku i wyburzeniach mówili projektanci na konsultacjach i na sesji. Pani dyrektor z PKP dokładnie wyjaśniała z czego ta szerokość wynika, np odległości między torami, pas pod uzbrojenie sieci, drogi serwisowej. Zarówno jak i projektanci tak i Pani dyrektor potwierdziła ze nie będzie to rozbudowa ale budowa nowego szlaku ! O LTM też ma Pan raczej bardzo blade pojęcie, w 2018 roku sejmik wojewódzki podjął stosowną uchwałę korygując zapisy o postulowanym przebiegu, znajdzie Pan to na stronie MBPR, dla ciekawości wnioski w/s utrzymania zapisu o postulowanym przebiegu jako sprzeczne z wymaganymi zapisami zgodnie z ustawą o ładzie przestrzennym i zakresem kompetencji zostały odrzucone z uwagi na brak kompetencji jst. Warto też zapoznać sieę z opiniami specjalistów wyrażonymi na słynnym spotkaniu w Pałacu.Nie ktos ale konkretnie znamy kto wykonalł w 1970 roku perspektywiczny plan rozwoju dla naszego obszaru

      • Dalej ktoś nie rozumie jaki był cel tego pisma …..
        Rozumiem dobre intencje ale poczekajmy co dalej😀

        • odniosłem się tylko do sołtysa rewelacji zawartych w komentarzu 😉 niewiele jeśli wcale mają się do rzeczy, co do listu może to co najważniejsze jest napisane sympatycznym atramentem ? w przeciwieństwie do tonu komentarza

        • proszę przekazać waszemu „guru” że to nie ładnie czyimiś rękami pisać takie pierdoły aby się wybielić, pamiętacie kwestie utrzymania porządku na stacji?

  6. cyt….Już w chwili obecnej dochodzi do dziwnych sytuacji. Widzimy, że niektórzy nasi mieszkańcy na własną rękę (bez współpracy z Gminą Jabłonna) prowadzą różnego rodzaju konsultacje, przedstawiają różne analizy, oraz ferują różne opinie, ……… konsultacje miały charakter publiczny i każdy kto uczestniczył i zapisał sie do głosu mógł przedstawić swoja opinie bez obowiazku uzgadniania z soltysami radnym czy innymi członkami administracji samorzadowej

    • Przepraszam, a jak można współpracować z gminą, która nie współpracuje z mieszkańcami i kompletnie była niewidoczna w sprawie kolei wielkich prędkości , w przeciwieństwie do sąsiednich gmin, które się mocna zaangażowały. Przecież gmina Jabłonna nie zorganizowała nawet konsultacji z mieszkańcami, czyli nie oczekiwała żadnej współpracy, wręcz przeciwnie, zbagatelizowała temat.

  7. Gmina Jabłonna niestety nie ma lidera, nie ma gospodarza, więc trudno jest czekać na ruch gminy, która zaspała co najmniej o kilka miesięcy i NIKT z gminy nie interesował się tematem wariantów, nie przedstawiał analiz, zagrożeń, korzyści, ani żadnych spodziewanych dolegliwości dla mieszkańców, dlatego wzięli się za to mieszkańcy, bo gmina merytorycznie nie istniała!
    /
    Kiedy Gmina Wieliszew ekspercko podeszła do sprawy i przedstawiała wszystkie warianty, analizując je, równocześnie odsuwała od swojej gminy wszystkie, a w następnych krokach realizowała konsultacje społeczne, w których przekonywała swoich mieszkańców o szkodliwościach wariantów przybiegających przez ich tereny.
    /
    Natomiast Gmina Jabłonna nie realizowała konsultacji społecznych, bo wójt woli pokazywać się na imprezach niż merytorycznie zarządzać gminą. Powiem jasno, wójt gminy nie istniał. Znów zbrakło wiedzy i kompetencji, no i oczywiście lidera.
    /
    Podsumowując, konsultacje firmy działającej na zlecenie i PKP były otwarte dla wszystkich, sołtysi ani urzędnicy gminni na nich również nie istnieli.
    /
    Jednak najbardziej dziwaczną sytuacją tej gminy jest fakt, że Rada Gminy ostatecznie podjęła decyzję samorządu terytorialnego nie akceptując żadnego z wariantów 3,6,7, a kilka dni po tym, wójt gminy poprał wariant przeciwny czyli wariant nr 7, który jest szkodliwy dla naszej gminy i nie przynosi ŻADNYCH korzyści mieszkańcom.
    /
    To niestety kompromitacja samorządu gminy Jabłonna. Organ Stanowiący co innego, a organ wykonawczy co innego. Najciekawsze jest to wójt nie uzasadnił swoich działań, nie przedstawił korzyści, a za plecami rady i mieszkańców w ciemno poparł wariant 7, który odrzuciły sąsiednie gminy lub zaproponowały przebieg wariantu 7, aby tylko osunąć od siebie dolegliwości Kolei Dużych Prędkości.
    /
    Co ciekawe, dopiero po tej dezinformacyjnej klapie gminy Jabłonna, gdzie organy samorządu poparły różne stanowiska, dopiero głos zabierają nasi sołtysi, którzy jako pierwsi powinni zaistnieć. Nawet trudno to skomentować co dzieje się w naszej gminie.

  8. Drodzy Państwo, ale czego Wy oczekujecie? Przecież sami wybraliście sobie pana fryzjera na Wójta. Czy teraz można oczekiwać merytoryki i kompetencji…?

    • a to były jakieś wybory? a nie za srebrniki ? targ na którym zostaliśmy sprzedani

    • A to on sam się wybrał? Spierniczyliscie sprawę to macie co macie.

  9. wszystkie warianty ? a co na to sołtyska jabłonowska z Wraszawy 😉 czy jest za wariantem nr 3 , czy jej to akurat nie przeszkadza

  10. NIE MA ZGODY NA NISZCZENIE NASZEJ GMINY !!!!!!!

  11. Sołtysom coś sie porobiło w głowach? mieli doskonałą okazje zaistnieć i zrobić coś dobrego, na ich wniosek gmina podpisała umowę z PKP na utrzymanie w porządku i ładzie przejścia, a jak to wyglądało to widzieliśmy smród brud a obiecanej szyny nie ma. A może sołtysi wią dla kogo ten parking na końcu peronów ?

    • Dalej nie rozumiecie szanowni krytycy prawdziwej treści tego przekazu , i niech tak pozostanie.

      • oj tam oj tam już wiemy ze sołtysi będą zadowoleni a wójt będzie w 7 niebie…..

      • Normalnie ludzie piszą pisma w taki sposób, aby były zrozumiałe dla innych osób.

  12. Spszedam pojast marki trabt kupe z napendem na jedno koło.

    • a ten pojazd ma atest i badania techniczne na drzwi? bo jak nie to będzie problem jak z drzwiami na wiadukcie, trzeba mieć atest i przegląd i wtedy autko i windy ruszom a nie badą stojały tak jak stojom

Dodaj komentarz