O tym, czy w miejscu obecnego składu opału przy ulicy Tadeusza Kościuszki w Legionowie będzie mogło powstać 216 mieszkań z 324 miejscami parkingowymi zdecydują legionowscy radni już w następny wtorek tj. 31 sierpnia. Planowana inwestycja uzyskała negatywną opinię legionowskiej komisji urbanistyczno-architektonicznej.
Po wakacyjnej przerwie legionowscy radni wracają do pracy. Na początek zajmą się bardzo emocjonującą sprawą, bo dotyczącą lokalizacji kolejnej inwestycji mieszkaniowej w oparciu o przepisy tzw. specustawy deweloperskiej z 2018r. Tym razem chodzi jednak o przedsięwzięcie, na realizację którego zgodzono się w 2020r.
Zamiast składu węgla bloki. Zmienił się inwestor, zmienia się kształt inwestycji
Przypomnijmy. W 2020r. Rada Miasta w Legionowie zgodziła się na budowę osiedla mieszkaniowego w miejscu obecnego składu opału przy ulicy Tadeusza Kościuszki w Legionowie. Pomyślną decyzję wydano na rzecz właściciela tych nieruchomości tj. dla Gminnej Spółdzielni Samopomoc Chłopska w Jabłonnie. Tuż po tym okazało się, że wybrane założenia inwestycyjne są a-wykonalne, bo łamią obowiązujące przepisy. Korekty tych zamierzeń dokonał legionowski deweloper tj. firma Aria WRC Development. Wraz z tymi dostosowującymi do obowiązującego prawa poprawkami nieco zmienił on też kształt tej inwestycji mieszkaniowej. Z uwagi na te zmiany oraz na fakt, że przedsięwzięcie ma być w dalszym ciągu realizowane na mocy specustawy deweloperskiej, potrzebna jest nowa decyzja lokalizacyjna ze strony legionowskiego samorządu.
Dalej od torów, więcej mieszkań i parkingów
Obecna koncepcja osiedla mieszkaniowego przy ulicy Tadeusza Kościuszki w Legionowie zakłada lokalizację 7, 4-piętrowych, bloków w większej odległości od torów kolejowych. Zwiększa też liczbę powstałych w tych blokach mieszkań i co za tym idzie miejsc parkingowych na osiedlu. Wcześniej była mowa o maksymalnie 207 mieszkaniach i 272 miejscach parkingowych. Teraz tych mieszkań ma być nie więcej niż 216, a miejsc parkingowych 324, w tym 189 w garażach podziemnych nowych bloków i 135 miejsc na parkingu naziemnym. Względem wcześniejszych pomysłów zmieniła się też struktura lokali w tych blokach. Wcześniej miało być więcej kawalerek, a mieszkań 4-pokojowych w ogóle tam nie zaprojektowano. Teraz ma być mniej kawalerek i aż 76 mieszkań 4-pokojowych. Obecna koncepcja przewiduje, że na nowym osiedlu zamieszka 413 osób, a ono samo będzie osiedlem otwartym. Oprócz tego powstaną tam plac zabaw dla dzieci i miejsce rekreacji dla osób dorosłych. Komunikację osiedla zapewnią istniejąca ulica Tadeusza Kościuszki oraz zaprojektowana w odpowiedniej odległości od torów wewnętrzna droga osiedlowa. Deweloper uzyskał już wstępne promesy przyłączenia tych budynków do legionowskich sieci ciepłowniczej i wodociągowo-kanalizacyjnej. Oprócz tego, prezydent Roman Smogorzewski zaświadczył, że mieszcząca się przy ulicy Władysława Broniewskiego w Legionowie publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 (SP nr 3) przyjmie zamieszkałe na tym osiedlu dzieci.
Opinia komisji urbanistyczno-architektonicznej
Do tej zmodyfikowanej inwestycji mieszkaniowej po raz kolejny odniosła się legionowska komisja urbanistyczno-architektoniczna. Jej opinia znów była negatywna. – Opinia Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej w Legionowie została przedstawiona jako negatywna w ocenie co do sposobu usytuowania, gabarytów zabudowy, brak zieleni wysokiej, dróg wewnętrznych i parkingów, lokalizacji placu zabaw, potencjalnej kolizji inwestycji z planowaną rozbudową układu torowego kolei. Nie przedstawiono operatu oddziaływania hałasu oraz oddziaływania drgań na zabudowę mieszkaniową oraz propozycji optymalnych zabezpieczeń przed tym oddziaływaniem, zaproponowany układ budynków wielorodzinnych wraz z ilością zaproponowanej zieleni izolacyjnej, sposób odprowadzenia wód deszczowych. Planowane budynki nie nawiązują do charakteru zabudowy jednorodzinnej. Nie przedstawiono powiązań przestrzennych planowanej inwestycji z terenami otaczającymi – to streszczenie tej noty zawarte w uzasadnieniu do projektu uchwały lokalizującej nowe bloki przy torach kolejowych w Legionowie. Na początku sierpnia firma Aria WRC Development odrzuciła wszystkie te zarzuty i nie zdecydowała się na zmiany we wniosku lokalizacyjnym. – Rezerwa pod rozbudowę układu torowego znajduje się po przeciwnej stronie torowiska, a nie wzdłuż granicy przedmiotowego terenu. Poza tym jest to zdarzenie przyszłe – niepewne, nie uniemożliwiające realizację inwestycji. W chwili obecnej inwestycja nie pozostaje w kolizji z żadną infrastrukturą – zauważył deweloper. Dodał też, że operaty oddziaływania hałasu i drgań na zabudowę mieszkaniową oraz sposób odprowadzenia wód deszczowych zostaną opracowane na etapie sporządzania projektu budowalnego dla tej inwestycji.
Niezgodna z planem, zgodna ze studium
Wskazana inwestycja mieszkaniowa – mimo naniesionych zmian – ma być zrealizowana na mocy specustawy deweloperskiej z 2018r., ponieważ wciąż jest ona niezgodna z obowiązującym tu miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (mpzp) z 2008r. Dokument ten przeznacza cały ten teren pod zabudowę produkcyjno-składowo-usługową. Planowane przedsięwzięcie jest za to zgodne z nadrzędnym legionowskim studium z 2017r., które przewiduje w tym miejscu wiele funkcji, począwszy od zabudowy usługowej i handlowej, kończąc zaś na zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej i wielorodzinnej.
Brakuje mieszkań w Legionowie!
Urząd miasta przygotował projekt uchwały w tej sprawie, który będzie procedowany na miejskiej sesji zaplanowanej na wtorek, 31 sierpnia.– Oceniając stan zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych na terenie gminy, wzięto pod uwagę podstawowy problem z jakim boryka się miasto, tj. problem braku mieszkań. Podjęcie uchwały umożliwi wnioskodawcy realizację dodatkowej zabudowy mieszkaniowej, co spowoduje zwiększenie oferty lokalowej, co z kolei powinno wywołać pozytywne skutki zarówno społeczne jak i gospodarcze – pisze wiceprezydent Marek Pawlak w uzasadnieniu do projektu uchwały w tej sprawie.
Do sprawy będziemy wracać.