Legionowo. Ocena edukacji zdalnej w legionowskich szkołach. Najsurowsze noty od nauczycieli. Uczniom się podobało!

Koronawirus-22-10-2020 (2)

Dzieci, fot. https://stock.adobe.com/

Odbudowa kondycji psychicznej i fizycznej uczniów oraz poprawa jakości szkolnych komputerów to najważniejsze popandemiczne problemy legionowskiej oświaty, które w nadchodzącym roku szkolnym trzeba będzie rozwiązać. Diagnozę postawiono w oparciu o badania jakości edukacji zdalnej przeprowadzone w legionowskich szkołach wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.

Anonimowe ankiety

Uczniowie, rodzice i nauczyciele ocenili jakość nauki zdalnej prowadzonej w legionowskich szkołach w czasie pandemii koronawirusa. Badania przeprowadzono w formie m. in. anonimowych ankiet udostępnionych uczniom, ich rodzicom i nauczycielom. Wyniki tych badań na ostatnim posiedzeniu komisji oświaty, kultury i sportu (25 sierpnia) zaprezentowała Magdalena Borecka z wydziału edukacji legionowskiego magistratu.

 

Uczniom się podobało

Uczniowie legionowskich szkół wysoko ocenili jakość edukacji zdalnej w nich prowadzonej. Wśród plusów takiej formy nauki wymienili m. in. bardziej podobające im się sprawdziany on-line, dobre oceny, mniejszy stres związany z udzielaniem odpowiedzi ustnych, poznawanie nowych stron internetowych, możliwość oglądania różnych ciekawych filmów, lepszy kontakt z nauczycielami oraz możliwość samodzielnej pracy. Wśród wskazanych przez nich minusów nauczania zdalnego znalazły się natomiast m. in. braki w kontaktach z rówieśnikami, w wyjazdach i wyjściach grupowych oraz w możliwościach prowadzenia obserwacji przyrodniczych i w robieniu doświadczeń.

Rodzice zadowoleni, ale z licznymi zastrzeżeniami

Rodzice uczniów legionowskich szkół również wysoko ocenili jakość prowadzonego w nich nauczania zdalnego. Za największe atuty tej formy nauki uznali m. in. regularność odbywających się lekcji, dostosowanie planów lekcji do potrzeb dzieci, zachowanie bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze, naukę na jednej wspólnej dla wszystkich legionowskich szkół platformie edukacyjnej oraz dostępność kadry psychologów. W ich oczach największymi defektami tego systemu okazały się m. in. problemy techniczne ze sprzętem i internetem, brak możliwości pracy grupowej wśród uczniów oraz konieczność pomagania – zwłaszcza tych najmłodszym dzieciom – w łączeniu się na lekcje zdalne. Rodzice wyrazili też duże wątpliwości, co do zrozumienia przez ich pociechy nowych treści przekazywanych przez nauczycieli. Wskazali na problemy niskiej motywacji i samodzielności w nauce wśród swoich dzieci oraz na duże obciążenia ich samych związane z koniecznością łączenia swojej własnej pracy zawodowej zdalnej z pomocą w nauce zdalnej swoim dzieciom. Rodzice wielu dzieci w wieku szkolnym sygnalizowali też problemy ze sprzętem komputerowym oraz niemożność zapewnienia im odpowiednich pomieszczeń do nauki.

Najwięcej wad wytknęli nauczyciele

Jakość nauki zdalnej prowadzonej w legionowskich szkołach oceniali też zatrudnieni w nich nauczyciele. To oni wskazali najwięcej wad tego rodzaju nauczania. – Problemy techniczne i zbyt duże zaangażowanie rodziców w naukę zdalną dzieci, przejawiające się w dążeniu do otrzymywania przez nie lepszych ocen, kosztem ich samodzielności w nauce – to wytknięte przez legionowskich pedagogów minusy tego systemu. Zauważyli ponadto, że przez to duże zaangażowanie rodziców w proces nauki zdalnej dzieci, oni sami mieli problem z ich rzetelną oceną. – Wzrost uzależnień cyfrowych wśród uczniów, brak aktywności na lekcjach zdalnych, niechęć do włączania podczas nich kamer, zbyt częste problemy z mikrofonami, ucieczki uczniów z zajęć on-line oraz granie w gry komputerowe, rozmowy na czatach i oglądanie telewizji podczas zajęć – to szereg kolejnych niepokojących nauczycieli zachowań ujawnionych wśród legionowskich uczniów. Pedagodzy nauczający w najmłodszych klasach podstawówek skarżyli się na problemy z dostosowaniem tempa pracy do możliwości tak małych dzieci, natomiast ci pracujący z uczniami posiadającymi orzeczenia o potrzebie nauczania specjalnego na brak kontaktu z nimi i niemożność prowadzenia niektórych rodzajów terapii. Wszystkich nauczycieli niepokoją również problemy zdrowotne zdiagnozowane u wielu uczniów podczas nauki zdalnej – są to w głównej mierze wady postawy i wzroku oraz prowadzące do otyłości złe nawyki żywieniowe. Nauczyciele oceniający jakość nauki zdalnej w legionowskich szkołach wskazali też na swoje własne obawy związane z atakami hakerów i wyciekiem informacji podczas lekcji zdalnych. Wspomnieli też o dodatkowych kosztach, jakie musieli ponieść w związku z pracą realizowaną ze swoich domów. Wśród zalet nauki zdalnej legionowscy pedagodzy wskazali na m. in. możliwość dodatkowych szkoleń podnoszących ich kompetencje zawodowe, wykorzystania nowych form i metod pracy z uczniami oraz korzystania z wcześniej nieudostępnianych internetowych zasobów różnych instytucji kultury. Za atrybut nauczania zdalnego nauczyciele uznali też mniejszą ilość problemów wychowawczych z uczniami. W ich opinii tego typu problemy w czasie pandemii koronawirusa wcale nie zniknęły, tylko raczej przeniosły się do domów uczniów, a oni sami utracili nad nimi kontrole.

Diagnoza i leczenie

W oparciu o powyższe badania postawiono diagnozę, w której wskazano słabe strony legionowskiej oświaty. Odbudowa kondycji psychicznej i fizycznej uczniów oraz poprawa jakości szkolnych komputerów to najważniejsze popandemiczne problemy, które w nadchodzącym roku szkolnym trzeba będzie rozwiązać. Zdaniem legionowskich urzędników, niezbędne jest zwiększenie dostępności pomocy psychologicznej i psychiatrycznej dla legionowskich uczniów oraz doposażenie szkół w sprzęt komputerowy. – Takiej pilnej pomocy psychologicznej po powrocie do szkół w czerwcu 2021 roku potrzebowało aż 10 procent uczniów – ujawniła Magdalena Borecka z wydziału edukacji legionowskiego magistratu na ostatnim posiedzeniu komisji oświaty, kultury i sportu. Następnie urzędniczka zapewniła radnych, że dyrektorzy i pedagodzy z legionowskich szkół w nadchodzącym roku szkolnym zatroszczą się o kondycję fizyczną uczniów podczas realizowanych zajęć. Na ich szczególnym względzie ma się też znaleźć ponowna integracja dzieci w ich klasach, a służyć temu będą m. in. różnego rodzaju wycieczki i wspólne wyjścia. Magdalena Borecka z wydziału edukacji ratusza wyjaśniła też, że we wszystkich legionowskich podstawówkach, w klasach 4-8 zorganizowane zostaną wszechstronne zajęcia wspomagające.