Parlament Europejski chce ograniczenia prędkości pojazdów w najgęściej zamieszkałych terenach do 30 km/h

Ograniczenie prędkości do 30 km.h fot. www.nik.gov.pl

Ograniczenie prędkości do 30 km/h fot. www.nik.gov.pl

Parlament Europejski zaproponował kilka rozwiązań w przepisach drogowych, które miałyby przyczynić się do spadku śmiertelnych wypadków na drogach Unii Europejskiej. Wśród najważniejszych pomysłów znalazło się miedzy innymi ograniczenie prędkości pojazdów do 30 km/h w terenie zabudowanym i zero tolerancji dla kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu.

 

 

W środę (6 października) stosunkiem głosów: 615 za, 24 przeciw i 48 wstrzymujących się Parlament Europejski przyjął rezolucję, która zakłada wprowadzenie zmian w przepisach drogowych, które przyczynią się do spadku liczby ofiar śmiertelnych wypadków. W przyjętym dokumencie przypomniano, że średnio rocznie na drogach Unii Europejskiej ginie około 22 700 osób, a około 120 000 zostaje ciężko rannych. Pomimo usilnych starań w Unii Europejskiej nastąpiło zahamowanie spadku liczby ofiar śmiertelnych wypadków. Na lata 2010-2020 zakładano, że uda się zmniejszyć tę liczbę o połowę (spadek wyniósł 36 proc.). Celem, który przyświeca Parlamentowi Europejskiemu jest osiągnięcie zerowej liczby ofiar śmiertelnych na drogach UE do 2050 roku.

 

 

Zmniejszenie prędkości w terenie zabudowanym i inne propozycje

Według najnowszych danych z 2020 roku najniebezpieczniejsze drogi są w Rumunii, gdzie zginęło 85 osób na milion mieszkańców. Najbezpieczniej pod tym względem jest w Szwecji, gdzie wskaźnik ten wyniósł 18 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Średnia dla całej UE wynosi za poprzedni rok 42 ofiary na milion mieszkańców. Polska niestety nadal plasuje się wysoko w rankingu najniebezpieczniejszych dróg w Europie. W naszym kraju w 2020 roku odnotowano 65 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na milion mieszkańców.

Najważniejsze rozwiązania zaproponowane przez PE:

  • Analizując te nadal zatrważające dane Parlament Europejski (PE) doszedł do wniosku, że jedną z głównych przyczyn śmiertelnych wypadków jest nadmierna prędkość, która jest odpowiedzialna za ok. 30 proc. tragicznych wypadków. Według PE Komisja Europejska powinna zarekomendować między innymi ograniczenie prędkości do 30 km/h w terenach zamieszkanych oraz w obszarach, gdzie jest duża liczba rowerzystów i pieszych.
  • Kolejnym postulatem PE jest wprowadzenie zerowej tolerancji dla jazdy pod wpływem alkoholu, wskazując, że alkohol jest przyczyną około 25 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych.
  • Posłowie PE zaproponowali również stworzenie systemu zachęt podatkowych i atrakcyjnych systemów ubezpieczeń komunikacyjnych dla kupujących i użytkujących pojazdy o najwyższych standardach bezpieczeństwa.

Parlament Europejski wnioskuję o poprawę infrastruktury drogowej w najbardziej niebezpiecznych rejonach

Posłowie wzywają państwa członkowskie do utworzenia Krajowych Funduszy Bezpieczeństwa Drogowego, które przeznaczałyby kwoty uzyskane z mandatów na projekty związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Na koniec zaproponowano, aby Komisja Europejska utworzyła Europejską Agencję Transportu Drogowego, która wspierałaby zrównoważony, bezpieczny i inteligentny transport drogowy.