Co to jest SEO – dlaczego to must have dla biznesu w sieci?

czym-jest-seo

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby uznać optymalizację stron www pod działanie wyszukiwarek internetowych (SEO) za synonim pozycjonowania stron www. Zarówno SEO, jak i pozycjonowanie to te same działania, które mają doprowadzić klienta z wyników wyszukiwania do wykonania pewnej akcji na Twojej stornie — zakupów, wysłania zapytania itd.

Dlaczego optymalizacja stron www pod działanie wyszukiwarek internetowych (SEO) jest tak ważna

Odpowiedź jest bardzo prosta: jeśli stworzysz stronę www, która nie będzie widoczna dla wyszukiwarek, jej jedynym walorem będzie to, że jest. Sam fakt, że Twoja strona „wisi” w sieci nie sprawi, że dotrą do niej roboty indeksujące wyszukiwarek, a co za tym idzie – potencjalni klienci dowiedzą się o jej istnieniu.

Intuicja czy research i audyt?

Co do zasady, powinno się myśleć o SEO już na etapie wstępnego planowania struktury strony. To jakie powinny się na niej znaleźć podstrony, nie zależy ani od Ciebie, ani od wykonawcy Twojej strony. Budowę strony definiują… Twoi potencjalni klienci. Co to znaczy? To znaczy, że nie ani Ty, ani wykonawca Twoje strony nie możecie arbitralnie podjąć decyzji o tym, jakie nagłówki i treści pojawią się na stronie głównej i poszczególnych podstronach. Tu każde słowo jest na wagę złota – albo raczej: na wagę uwagi Twoich potencjalnych klientów. Jak znaleźć te właściwe słowa? Wystarczy zrobić analizę słów kluczowych i dowiedzieć się, czego Twoi potencjalni klienci szukają w Google. Innymi słowy: powinieneś zacząć budowę strony, bazując na wstępnych analizach słów kluczowych oraz przyglądając się stronom konkurencji.

Jeśli nie dokonasz takiego wstępnego researchu, zignorujesz audyt SEO, może się okazać, że intuicyjne działania – Twoje lub wykonawcy Twojej strony – nie przynoszą żadnych rezultatów, a poproszony o poradę specjalista (który, oczywiście, swoje działania rozpocznie od audytu) będzie miał do powiedzenia tylko jedno: „Stronę trzeba gruntownie przebudować lub zbudować od nowa”.

Google oraz inne wyszukiwarki jako jedno z najlepszych źródeł ruchu w sieci

Ruch z darmowych wyników wyszukiwania to bardzo duża część ogółu ruchu, jaki generuje Google (oraz inne wyszukiwarki). Naprawdę więc warto o niego zadbać. Napisaliśmy na początku, że SEO to proces – cały cykl działań, które mają na celu przygotowanie strony www do tego, żeby wyświetlała się na jak najwięcej słów kluczowych używanych przez potencjalnych klientów w danym biznesie. W procesie tym wyróżnia się dwa milowe kroki:

  • jasne określenie, czego szukają Twoi potencjalni klienci lub jakie mają problemy
  • umożliwienie im znalezienia tego, czego szukają bądź rozwiązania ich  problemów za pomocą Twojej strony internetowej

SEO to po prostu dążenie do stanu, aby Google zaufało Twojej stronie i prezentowało ją Twoim potencjalnym klientom możliwie wysoko w ich wynikach wyszukiwania. Aby pokazać Twoją stronę w wynikach, Google musi wiedzieć jakie informacje znajdują się na każdej podstronie. Należy więc maksymalnie ułatwić poznanie całego serwisu robotom indeksującym.

Jak maksymalnie ułatwić poznanie naszego serwisu robotom indeksującym?

Kluczowe są dwie kwestie:

  • zoptymalizować stronę pod kątem technicznym – niedociągnięcia na tym polu mogą zablokować dalsze działania SEO
  • zoptymalizować treści odpowiadające za to, na jakie frazy Twoja strona pojawi się w Google  – brak treści oznacza brak widoczności

Należy także pamiętać, że dla potencjalnych klientów poza samą treścią liczy się również sposób jej prezentacji. Prosty layout pomoże łatwiej się odnaleźć i zrozumieć sens treści. Użytkownicy lubią czytelne prezentacje, precyzyjnie sformatowane teksty o odpowiedniej długości paragrafów, wypunktowania, czy pomocne grafiki.

Podsumowanie

SEO (ang. Search Engine Optimization) to nie są „magiczne” działania, skrzętnie utrzymywane w tajemnicy przez specjalistów od pozycjonowania stron www. SEO nie polega też na modyfikacji kodu strony, który po poprawkach nagle sprawi, że Twoja strona natychmiast pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja strony nie polega też na dodawaniu strony do specjalnych systemów/kodów, które czynią cuda. SEO polega głównie na przygotowaniu technicznym strony tak, aby roboty indeksujące mogły ją skanować oraz na przygotowaniu właściwej struktury i odpowiedniej treści przydatnych potencjalnym klientom.

W przygotowaniu tekstu pomógł właściciel Octamedia – Maciej Cherubin. Więcej informacji o pozycjonowaniu stron możesz znaleźć pod adresem: https://octamedia.pl/blog/co-powinienes-wiedziec-o-seo/.